دادستان زاهدان می‌گوید: وزیر بهداشت باید به صورت غیرمحسوس نیروهایی را داخل بیمارستان‌هایی بفرستد تا بداند حرف مردم درست است یا اظهارات مسئولان. 

مرگ ـ کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، وضعیت کروناییِ سیستان و بلوچستان همچنان قرمز و بحرانی است و هر روز شاهد فوت بیش از ۲۰ بیمار هستیم. شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز هستند و روزانه افزون ‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ تست کرونا در استان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنها مثبت است.

به گفته مسئولان، افزون‌ بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش‌یافته انگلیسی و هندی است. ۶۰ درصد از مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان  بین ۳۰ تا ۶۰ سال سن دارند. این یعنی جوانان در معرض خطر هستند و باید هر چه زودتر واکسیناسیون همگانی در این استان آغاز شود.

کمبود تجهیزاتی از جمله دارو و کیت تشخیص کرونا صدای کادر بهداشت و درمان را در آورده است. آنها می‌گویند مشکلات اکسیژن‌ساز یک سالی است که در حال مطرح شدن است ولی مسئولان دانشگاه به جای ترتیب اثر ددن، منتقدان را به دادگاه و پلیس فتا حواله می‌دهند. بیشتر نیروهای تاسیسات به دلیل پخش شدن گزارش خراب بودن دستگاه اکسیژن‌ساز به این نهادها فراخوانده شده‌اند.

دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در این استان به زور کپسول اکسیژن کار می‌کنند. چون این دستگاه‌ها برای آب‌وهوای استان سیستان و بلوچستان ساخته نشده‌اند. در هفته گذشته چندین نوبت افت اکسیژن در بیمارستان‌های استان گزارش شده است. 

مورد بعدی، مشکل دستگاه‌های ونتیلاتور است که در بخش بحران دستگاهی که به بیمار تنفس مصنوعی می‌دهد، خاموش می‌شود و معلوم نیست چند نفر دچار مشکل شده یا خواهند شد. در طب اورژانس بیشتر مانیتورهای که در آنجا موجود می‌باشد دستگاه پالس که اکسیژن خون را نشان می‌دهند پالس ندارد.

در این میان پای دادستان زاهدان هم به ماجرا باز شده است. وی با انتقاد از وضعیت موجود در سیستان و بلوچستان از وزیر بهداشت درخواست کرده است که به این استان بیاید تا دریابد گلایه مردم از کمبود اکسیژن و ضعف بهداشت درست است یا اظهارات مسئولان.

وزیر بهداشت باید در سیستان و بلوچستان حضور یابد

مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دستگاه قضایی از افراد منتقد و مطالبه‌گر حمایت می‌کند، گفت: وزیر بهداشت باید در سیستان و بلوچستان حضور میدانی داشته باشد. در زمانی که فوتی‌ها در یک شبانه‌روز در سیستان و بلوچستان به بیش از ۳۰ نفر و تعداد مبتلایان هم به بیش از ۱۲۰۰ نفر می‌رسد، نباید شب‌ها خواب به چشم وزیر بهداشت بیاید.

شمس‌آبادی گفت: وزیر بهداشت باید به صورت غیرمحسوس نیروهایی را داخل بیمارستان‌هایی بفرستد که مردم از کمبود اکسیژن و ضعف بهداشت آنها گلایه دارند تا بداند حرف مردم درست است یا اظهارات مسئولان.

این مقام قضایی عنوان کرد: وقتی مسئولان می‌گویند تخت خالی داریم، آیا این با واقعیت انطباق دارد؟ اگر خود وزیر هم به سیستان و بلوچستان نمی‌آید، باید گروهی را میدانی و غیرمحسوس به استان بفرستد که در کل بیمارستان‌ها مشکلات را بررسی کنند و به عنوان ارباب‌رجوع وارد شوند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان در خصوص اظهارات وزیر درباره خالی بودن تخت‌ها در استان گفت: آیا واقعا تخت‌های بیمارستانی خالی هستند؟ اگر تخت‌ها خالی است، چرا بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در بخش اورژانس بستری هستند؟

شمس‌آبادی اظهار کرد: اگر تخت خالی داریم، چرا بیماران را در بخش بستری می‌کنند که تخت خالی وجود ندارد؟ هجمه بیماران زیاد است و افراد حتی به ما (دادستانی) مراجعه می‌کنند که بیمارمان را می‌خواهیم بستری کنیم و بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند.

وی ادامه داد: سردخانه‌ها از جنازه پر شده و این واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد. اگر دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت می‌خواهد موفق عمل کند، باید حضور میدانی و نامحسوس داشته باشد و عده‌ای قابل اعتماد را به عنوان افراد عادی وارد بیمارستان‌ها کند تا درد مردم را حتی برای پذیرش در بیمارستان بفهمند.

دستگاه قضایی از افراد منتقد و مطالبه‌گر حمایت می‌کند

این مقام قضایی در خصوص انتقاد از وضعیت بهداشت و درمانی استان و رسیدگی در بیمارستان‌ها و عدم وجود تخت خالی گفت: دستگاه قضایی همیشه نقد و مطالبه‌گری مردم را در رأس امور خود قرار داده و پذیرای نقد سالم است. اگر نقدی شود که مستند باشد و باعث تخریب نشود، حتما از فرد منتقد دفاع می‌کنیم. چون نقد باعث رشد می‌شود. اگر از مجموعه بنده نقد شود، آن را رفع می‌کنم. چون ممکن است اشرافی نداشته باشم و آن نقیصه تا مدت‌ها بماند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اگر موضوع صحت داشته باشد و نقد، سازنده و مطالبه‌گری باشد، حتما از آن افراد منتقد دفاع می‌کنیم و دستگاه قضایی هم به دنبال مطالبه‌گری است.

شمس‌آبادی بیان کرد: ریاست وقت قوه قضائیه دستوراتی را در زمینه ترک فعل ابلاغ کرده بود. ما هم با توجه به بحران کرونا در سیستان و بلوچستان به وزیر بهداشت هشدار دادیم که ۲ تن از معاونان وزیر بعد از آن وارد استان شدند.

وی ادامه داد: از دیگر سو سپاه پاسداران، ارتش و بنیاد برکت وارد کار شدند و امکانات خوبی به استان گسیل شده است، اما باز هم می‌گویم کادر درمان باید تقویت شود تا بازدهی کار بالا رود و خدماتی که بیماران می‌گیرند، بهبود یابد.

خبرنگاران مطالبه‌گری کنند 

این مقام قضایی ادامه داد: ما به عنوان قوه قضائیه هم زمانی که مشکلات درمانی اعلام می‌شود ورود می‌کنیم. مثلا اعلام شده افت اکسیژن وجود دارد و دادیار حقوق عامه ما در محل حضور می‌یابد و موضوع بررسی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان گفت: در این اوضاعی که میزان پذیرش بیمار ۴ تا ۵ برابر گذشته شده است، باید همه پای کار بیایند. زیرا امکانات اولیه بیمارستان‌ها کفاف نمی‌دهد. همه ارگان‌ها باید کمک کنند.

شمس‌آبادی گفت: ما بازدیدهایی انجام دادیم و از ارگان‌های دیگر تخت‌های سیار اضافه شده است. دستگاه‌های ۳۰ تنی اکسیژن‌ساز جدید نصب شده تا افت اکسیژن جبران شود.

وی عنوان کرد: در این اوضاعی که هجمه بیماران به دلیل عدم رعایت زیاد است و با توجه به اینکه متاسفانه به دلیل عدم اطلاع و عدم پذیرش بیماری دیر به بیمارستان می‌آیند، برخی از بیماران در اورژانس فوت می‌کنند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیش از ۷۰ درصد ریه آنها درگیر شده است.

این مقام قضایی بیان کرد: این موارد نیاز به آگاه‌سازی و هشدار جدی از سوی رسانه‌ها دارد. اگرچه برخی از موارد احساسات را جریحه‌دار می‌کند اما در این گونه موارد باید پخش شود تا مردم شدت بیماری و مرگ را بدانند و رعایت کنند.

وی عنوان کرد: اگر شما می‌خواهید ببینید فردی که گزارش داده است درست می‌گوید یا نه، با دوربین وارد بیمارستان شوید. در اورژانس افرادی که برای بستری مراجعه می‌کنند آیا با وجود دستور پزشک، بیمارستان آنها را پذیرش می‌کند؟ خبرنگاران می‌توانند این موضوعات را مطالبه‌گری کنند.
 

کد خبر 613549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهلا IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    14 2
    کاش وزیر بهداشت و معاونش مردم را اینقدر ابله فرض نمی کردند