مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: در سیستان‌ و بلوچستان حتی امکان پاسخگویی به متقاضیان خون حتی برای یک روز آن هم در شرایط عادی وجود ندارد و بیماران تالاسمی به دلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به بحران کرونا در سیستان و بلوچستان و افزایش تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا، میزان ذخایر خونی استان به شدت کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سایر نقاط کشور، واردات خون از سایر استان‌ها مقدور نیست و با شرایط ذخایر خونی در سیستان‌ و بلوچستان حتی امکان پاسخگویی برای یک روز آن هم در شرایط عادی وجود ندارد و بیماران تالاسمی به دلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند که این موضوع می‌تواند سلامت آنان را به خطر بیندازد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: از همشهریان عزیز درخواست می‌شود برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سراسر استان مراجعه کنند.

وی بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون در سیستان و بلوچستان از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند و هم‌استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده‌شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

خسروی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ هزار و ۲۹۷ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان مراجعه کردند که ۱۴ هزار و ۶۸۴ نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: از مجموع اهداکنندگان خون در سیستان و بلوچستان ۱۳ هزار و ۵۹۷ نفر مرد و ۱۰۸۷ نفر زن بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان اظهار کرد: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی استان ۱۲ هزار و ۲۸۴ واحد است.

وی گفت: میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی از ابتدای سال تاکنون ۳۶ هزار و ۸۵۳ کلیه خون و فرآورده‌ها، ۲۷ هزار و ۳۶۷ گلبول قرمز، چهار هزار و ۱۸۲ پلاکت و پنج هزار و ۳۰۴ فرآورده‌های پلاسمایی بوده است.

خسروی با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می‌شود، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۲ هزار و ۴۸۴ واحد خون از سایر استان‌ها بویژه شهرهای سمنان، بجنورد و بیرجند دریافت شده است.

وی بیان کرد: ۳۲۰۰ نفر بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند که ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را مصرف می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان درباره شرایط اهدای خون توضیح داد: داشتن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون است.

کد خبر 612233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha