رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن برشماری دلایل افزایشی شدن روند کرونا در استان تهران، در عین حال بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از ازدحام تاکید کرد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت کرونا در استان تهران توضیح داد: مراجعات بیماران و بستری‌ها نسبت به هفته‌های قبل با شیب خفیف در حال افزایش است، ولی امیدواریم مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک کمک کنند تا با این روند افزایشی مقابله مناسبی شود.

وی با بیان اینکه در سطح ملی هم استان‌های بیشتری در حال تجربه روند افزایشی بیماری هستند، اظهار کرد: این روند افزایشی نشان می‌دهد با سوش جهش یافته‌ هندی مواجه هستیم. البته اطلاعات دقیق‌تر با تحقیق بیشتر  مشخص می‌شود اما به احتمال زیاد علائم فعلی و سرایت بالای ویروس، رفتار نوع جهش یافته کرونا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره علل افزایشی شدن روند کرونا در کشور و پایتخت تصریح کرد: عامل اول نوع ویروس است؛ می‌دانیم نوع جهش یافته ماندگاری بالاتری دارد و قدرت پاسخ‌دهی جمعیت نسبت به آن کمتر است و از طرفی بروز این جهش احتمالا در استان‌هایی رخ داده است که کمتر پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید با رعایت پروتکل‌ها و تعطیلی برخی ادارات و سازمان‌ها جلوی ازدحام جمعیتی گرفته شود تا بتوان وضعیت را کنترل کرد. نمی‌توان به این امید ماند که با ویروس راحتی روبرو هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: باید به شکل پیشگیرانه طرح شهید سلیمانی و رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیریم و روند واکسیناسیون را به قدرت پیش ببریم. اصولا وقتی ویروس در جامعه‌ای گسترش یابد، دچار جهش می‌شود و همین جهش سبب ادامه حضورش در جوامع خواهد شد، پس هرچقدر قدرت انتقال ویروس را کاهش دهیم از جهش‌ها جلوگیری می‌شود و از سیکل معیوب خارج می‌شویم.

کوهپایه‌زاده درباره روند واکسیناسیون در استان تهران گفت: اکنون پس از چند روزی که میزان تزریق‌ها کم شد، وضعیت بهتری داریم و جلوی ازدحام‌هایی که در برخی ساعات روز اتفاق می‌افتاد گرفته شد. با تصمیم ستاد استانی مقرر شد تا نوبت‌دهی الکترونیک با دقت بالاتری انجام شود و فاصله‌ زمانی در ابتدای صبح را هم برای مراجعات حضوری در نظر بگیرند.

واردات واکسن کرونا توسط خیرهای خارج‌نشین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگویی با ایلنا نیز تاکید کرد: ما از خیرهای خارجی که قصد ارسال واکسن برای سیستان و بلوچستان دارند و هر گروه دیگر با نیت خیرخواهانه که بتواند این کمک را انجام دهد، استقبال می‌کنیم.

کوهپایه‌زاده در واکنش به اینکه خیرهای خارج از کشور اعلام کرده بودند برای مردم سیستان و بلوچستان واکسن تهیه می‌کنند، بیان کرد: ما از هر نوع تامین واکسن در دنیا که صورت گیرد، استقبال می‌کنیم، اما توجه داشته باشید که حجم تولیدات واکسن نسبت به تقاضا بسیار کمتر است. بنابراین هر گروهی که بتواند کمک کند و حتی اگر پولش را از ما بگیرد، مورد استقبال ما قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ماه‌ها است که وزارت بهداشت هم این موضوع را اعلام کرده بود، اما متاسفانه به مقام عمل که می‌رسیم، می‌بینیم کسانی که این پیام‌ها را می‌دهند، در عمل هنوز کاری نکرده‌اند.

این مسئول با اشاره به مسیر ارسال واکسن به داخل کشور، گفت: مسیرهای قانونی از مسیر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف انجام می‌شود که نخست صحت این واکسن‌ها را ارزیابی کنند و وقتی که صحت کالا مشخص شد اعلام به واردات می‌کنند. به هر حال در دنیا واکسن های غیرمتعارف و غیرواقعی کم نیست و باید همه‌ جوانب آن بررسی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت رمدسیور تا مبلغ 2 میلیون تومان در داروخانه‌های دولتی، گفت: مدتی بود که رمدسیور دچار کمبود شده بود، اما الان از نظر کمبود مشکلی ندارد، ولی در جریان این افزایش قیمت پیش‌آمده نیستم.

کوهپایه‌زاده در ادامه به افزایش ابتلا به کرونا در افراد ۱۰ تا ۱۷ سال هم اشاره ای کرد و گفت: ما بر اساس اطلاعاتی که به ما می‌رسد، تحلیل می‌کنیم و نمی‌توانیم فعلا علتی برای این کاهش سن ابتلا پیدا کنیم. اما این اطلاعات نشان می‌دهد که ابتلا در این گروه سنی از هفته‌های گذشته بیشتر شده که این موضوع می‌تواند اتفاقی باشد، یا به دلیل رفتار جهش‌های ویروسی باشد که باید بررسی‌های بیشتری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در هفته‌های پیش رو تعداد مراجعات بیشتر می‌شود و آن زمان می‌توان بررسی بهتری انجام داد. الان یک حدس اولیه است.

کد خبر 611951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha