مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: در سیستان‌ و بلوچستان حتی امکان پاسخگویی به متقاضیان خون حتی برای یک روز آن هم در شرایط عادی وجود ندارد و بیماران تالاسمی به دلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به بحران کرونا در سیستان و بلوچستان و افزایش تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا، میزان ذخایر خونی استان به شدت کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سایر نقاط کشور، واردات خون از سایر استان‌ها مقدور نیست و با شرایط ذخایر خونی در سیستان‌ و بلوچستان حتی امکان پاسخگویی برای یک روز آن هم در شرایط عادی وجود ندارد و بیماران تالاسمی به دلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند که این موضوع می‌تواند سلامت آنان را به خطر بیندازد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: از همشهریان عزیز درخواست می‌شود برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سراسر استان مراجعه کنند.

وی بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون در سیستان و بلوچستان از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند و هم‌استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده‌شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

خسروی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ هزار و ۲۹۷ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان مراجعه کردند که ۱۴ هزار و ۶۸۴ نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: از مجموع اهداکنندگان خون در سیستان و بلوچستان ۱۳ هزار و ۵۹۷ نفر مرد و ۱۰۸۷ نفر زن بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان اظهار کرد: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی استان ۱۲ هزار و ۲۸۴ واحد است.

وی گفت: میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی از ابتدای سال تاکنون ۳۶ هزار و ۸۵۳ کلیه خون و فرآورده‌ها، ۲۷ هزار و ۳۶۷ گلبول قرمز، چهار هزار و ۱۸۲ پلاکت و پنج هزار و ۳۰۴ فرآورده‌های پلاسمایی بوده است.

خسروی با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می‌شود، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۲ هزار و ۴۸۴ واحد خون از سایر استان‌ها بویژه شهرهای سمنان، بجنورد و بیرجند دریافت شده است.

وی بیان کرد: ۳۲۰۰ نفر بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند که ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را مصرف می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان درباره شرایط اهدای خون توضیح داد: داشتن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون است.

کد خبر 612233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha