روزانه بیش از ۲ میلیون سفر درون‌شهری به منطقه ۱۲ رخ می‌دهد و اغلب این افراد را موتورسواران تشکیل می‌دهند.

دل حادثه

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری‌نیا: صدای قیقاژ موتورسیکلت‌ها از چهارراه‌های پر رفت‌وآمد و خیابان‌های اصلی گرفته تا کوچه‌پسکوچه‌های باریک و پیچ در پیچ منطقه به گوش می‌رسد. حضور بیش از حد موتورسیکلت‌ها در منطقه به یکی از مهم‌ترین معضلات اهالی این منطقه تبدیل شده است. شاید اگر همه این موتورسوارها قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق شهروندی را رعایت کنند و آن را نادیده نگیرند، بسیاری از مشکلات ترافیکی برطرف شود؛ مشکلاتی که هم ساکنان و هم کاسبان و هم مهمانان منطقه را به ستوه آورده است و حتی موانع آهنی پیاده‌روها هم نتوانسته مانع از حضور موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روهای منطقه شود. طبق نظرسنجی انجام شده در منطقه در سال ۱۳۹۴ بزرگ‌ترین معضل منطقه از نظر اهالی حضور معتادان و مزاحمت موتورسیکلت‌ها شناخته شده است.  

سال‌هاست اهالی خیابان ظهیرالاسلام از دست این موتورسوارها خونشان به جوش آمده است. در پیاده‌روهای خیابان هم موتور حرکت می‌کند. ابتدای خیابان در تقاطع خیابان جمهوری انبوه موتورسیکلت‌ها کنار هم پارک شده‌اند و راه برای عبور افراد از پیاده‌رو به خیابان را مسدود کرده‌اند و منتظر آماده شدن بار اجناس مغازه‌ها هستند. روی یکی از موتورها جعبه بزرگی به چشم می‌خورد.

راننده مشغول بستن جعبه به کمک طناب است. تقریباً روی زین موتور جایی برای نشستن موتورسوار نیست. خودش را «اسماعیل جعفری» معرفی می‌کند: «همه این موتورها برای جابه‌جایی بار اینجا پارک شده‌اند. این اطراف چند پارکینگ موتورسیکلت وجود دارد اما برای ما به صرفه نیست که در آن پارک کنیم. چون روزی چندین بار می‌رویم و می‌آییم و برای هر بار ورود به پارکینگ باید هزینه‌ای جدا بپردازیم. ما اینجا نیم ساعت یا یک ساعت منتظر بار می‌مانیم و بعد می‌رویم.» بار وانت را سوار موتورسیکلتش می‌کند و به زحمت جمعیت را می‌شکافد و در شلوغی خیابان ناپدید می‌شود.  

  •  تردد در خط ویژه‌ اتوبوس

پر حادثه‌ترین حضور موتورسیکلت‌ها در منطقه، به مسیر خطوط ویژه اتوبوس و وسایل نقلیه امدادی برمی‌گردد. مهم‌ترینشان خیابان مولوی و خیابان جمهوری و خیابان شوش. «رویا بهرامی» از اهالی محله تختی می‌گوید: «در مسیر خط ویژه خیابان شوش هر روز حادثه تازه‌ای به وجود می‌آید که مقصر اصلی در آن، موتورسوارانی هستند که این مسیر را برعکس طی می‌کنند.»
 وضعیت در خطوط ویژه و مسیر بی. آر. تی هم بهتر از این نیست؛ آن هم در شرایطی که ورودی و خروجی مسیرهای ویژه سر هر تقاطع را با موانع فیزیکی مسدود کرده‌اند و مأموران راهنمایی و رانندگی رفت‌وآمد در این مسیرها را کنترل می‌کنند.  
یکی از راننده‌های اتوبوس‌های تندرو می‌گوید: «نگه داشتن وسایل نقلیه سنگین مثل اتوبوس، آن هم وقتی داخل آن پر از مسافر است در سرعت‌های بالا کار ساده‌ای نیست. با این حال در خیابان مولوی موتورسیکلت‌ها ناگهان از پیاده‌رو، کوچه‌های اطراف، یا از مسیر خیابان وارد مسیر ویژه می‌شوند و ما مجبور به ترمزهای ناگهانی می‌شویم. همین موتورها مسیر ویژه را مسدود می‌کنند و باعث کند شدن سرعت ما می‌شوند. در همین خط روزی نیست که تصادف حادثه‌سازی توسط همین موتورسیکلت‌ها به وجود نیاید. کسی هم نمی‌تواند جلو آنها را بگیرد.»

  •  موتورسوارها هوای هم را دارند
ویراژ در دل حادثه برای یک لقمه نان
علی‌محمد سعادتی/شهردار منطقه ۱۲

«مهران موسی‌زاده» از موتورسوارانی است که گوشه خیابان مولوی ایستاده است. او می‌گوید: «همه موتورسوارها خوب می‌دانند که وسیله خطرناکی زیر پایشان است. با کوچک‌ترین ضربه‌ای، موتورسوار پرت می‌شود و دستش به هیچ‌بند است. با این حال به خاطر شغلمان مجبور به استفاده از موتورسیکلت هستیم. اگر از دست جریمه‌ها و خواباندن موتور در پارکینگ در برویم، بخورونمیری کاسب می‌شویم.

بیشترین بار و سفارش کار در بازار است که آن هم در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و با خودرو نمی‌توان در آن کار کرد.» از موتورسیکلت‌سوارانی می‌گوید که هوای همدیگر را دارند و اگر جایی پلیس راهور به جمع‌آوری موتورسیکلت‌ها مشغول باشد به همدیگر خبر می‌دهند: «وقتی یک موتورسوار پلیس را می‌بیند که موتورها را توقیف می‌کنند، از همان مسیر برمی‌گردد و هر موتورسواری که ببیند را خبر می‌کند. نداشتن گواهینامه، نداشتن کلاه ایمنی و بار اضافه، عبور از چراغ قرمز، حرکت در خط ویژه از خلاف‌هایی است که اگر موتورسوار انجام داده باشد موتورش توقیف می‌شود.» می‌خندد: «حرکات نمایشی با موتور هم که کار ما نیست؛ این وسیله نان درآوردن ما است و وقت تفریح با آن را نداریم.»

  •  اقدامات اساسی برای ساماندهی موتورها  در منطقه ۱۲

علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه، با اشاره به معضل موتورسواری در منطقه ۱۲ علت اصلی این شرایط را قرار گرفتن بخش عمده منطقه ۱۲ در محدوده طرح ترافیک و واقع شدن بازار و راسته‌های تجاری در آن عنوان کرد و گفت: «با توجه به این شرایط امکان کم کردن تعداد موتورسیکلت‌ها در شهر وجود ندارد، اما ما می‌توانیم با ترویج فرهنگ موتورسواری حداقل از حوادث این بخش کاسته و نظم و نظامی به حرکت موتورها در شهر دهیم.»
او با اشاره به اجرای طرح موتورسوار خوب در منطقه با محور «گسترش موتورسواری ایمن» و با رویکرد آگاهی‌بخشی، تغییر رفتار اجتماعی و آموزش عملکرد صحیح ترافیکی به موتورسواران می‌افزاید: «با توجه به اینکه سهم بالایی از موتورسواران در حوادث رانندگی نقش دارند، این مانور با در نظرگرفتن پنج هدفِ ترغیب به استفاده از کلاه ایمنی، تغییر رفتار موتورسواران از طریق هوشیارسازی و آگاه‌سازی خانواده آنها و رعایت قوانین و مقررات ترافیکی (سرعت مطمئنه، عدم حمل بار و...)، پرهیز از تردد در خط ویژه، تونل‌های شهری و مسیرهای ممنوع‌العبور و در پیاده‌روها و احترام به حقوق عابران پیاده در سطح منطقه اجرا می‌شود.» 

  •  اجرای طرح در نقاط پرتردد

ویراژ در دل حادثه برای یک لقمه نان

او با بیان اینکه این پویش سرآغازی بر تغییر نگرش شهروندان موتورسوار و تغییر رفتار موتورسواران بی‌توجه یا کم‌توجه به حقوق قانونی خود و دیگر شهروندان خواهد بود ادامه می‌دهد: «این طرح هر مرحله در یکی از پر ترددترین تقاطع‌های منطقه برگزار می‌شود.» او با یادآوری این نکته که هم‌اکنون ۴۶‌درصد از تصادفات منجر به فوت به موتورسواران اختصاص دارد، تأکید می‌کند: «موتور تنها وسیله نقلیه بسیاری از شهروندان و خانواده آنان است و چه بسیارند شهروندانی که به جز تردد با موتور، با کار از طریق این وسیله امرار معاش می‌کنند؛ اما نباید فراموش کنیم که هیچ‌یک از این موارد، دلایل موجهی برای قانون‌گریزی و چشمپوشی مسئولان از این موضوع نیست.»

  • تقاطع‌های پر حادثه منطقه ۱۲

خیام، سیروس، امام خمینی(ره)، مولوی، سرچشمه، چهارراه استامبول پر حادثه‌ترین تقاطع‌های منطقه ۱۲ هستند که اغلب تصادفات در آن به موتورسیکلت‌ها مربوط می‌شود. بیش از ۶۰‌درصد از خسارت‌های جانی موتورسواران هنگام تصادف، به نداشتن کلاه ایمنی مربوط می‌شود.  

  • معضل پیچیده طرح ترافیک

موتورسیکلت‌ها اصلی‌ترین مشکل ترافیکی منطقه ۱۲ هستند و حل این مشکل ساده نیست. فاکتورهای مهمی در ساماندهی موتورسیکلت‌ها در منطقه نقش دارند. قرار داشتن منطقه در محدوده طرح ترافیک، افزایش تقاضا در منطقه برای استفاده از موتورسیکلت را بالا برده است به‌طوری که این موتورسیکلت‌ها هم برای جابه‌جایی بار و وسیله و هم مسافرکشی به کار می‌روند. ارزان بودن این وسیله دلیل دیگری برای استفاده بیشتر از آن است. کارشناسان حمل‌ونقل ترافیک وجود مشکلات فنی از جمله نوع پلاک موتورسیکلت‌ها را عامل دیگری برای اجرایی نشدن قانون درباره موتورسیکلت‌ها می‌دانند و معتقدند پلاک موتورسیکلت‌ها به گونه‌ای نیست که توسط دوربین‌ها ثبت شود و برای این کار باید زیرساخت‌ها کامل شود.  

کد خبر 608556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha