پیاده‌راه محل گذر عابران پیاده است، اما این روزها با تبدیل شدن پیاده‌راه‌های قلب پایتخت به پارکینگ موتورسیکلت‌ها حق و حقوق عابران ضایع شده است.

پارک موتور در پیاده رو

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: همه کسانی که از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند موظف به رعایت قوانین و مقررات هستند. این میان موتورسواران از این امر مستثنی هستند و گویا هیچ قانونی شامل آنها نمی‌شود. آنها وسط خیابان‌ها ویراژ می‌دهند و از پیاده روها به عنوان مکان‌های میانبر استفاده می‌کنند و پشت چراغ قرمز هم توقف نمی‌کنند. البته این موضوع در خصوص همه راکبان موتورسوار صدق نمی‌کند و هستند راکبانی که به قوانین احترام می‌گذارند.
موضوعی که این روزها به یک معضل تبدیل شده پارک موتورسیکلت در پیاده‌روهاست. صحنه‌هایی که در خیابان های طالقانی و ولی‌عصر (عج) شاهد آن هستیم و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و گرم شدن بازار مراکز خرید در منطقه ۶ به تعداد موتورهای پارک شده در پیاده‌روها اضافه می‌شود.

  • گلایه عابران پیاده

شهروندان این روزها در خیابان‌های ایرانشهر، طالقانی، ولی‌عصر(عج)، انقلاب، قرنی و کریمخان زند با انبوهی از موتورسیکلت‌ها روبه‌رو هستند تا آنجا که این محدوده‌ها بی شباهت به مراکز خرید و فروش موتورسیکلت نیست.گویا پارک کردن موتور در پیاده‌رو به یک قانون نانوشته تبدیل شده و همین موضوع زمینه گلایه و اعتراض شهروندان را فراهم کرده است.
«ایمان حسینی» دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی است. او نگاهی به موتورهای پارک شده مقابل دانشگاه در خیابان طالقانی می‌اندازد و می‌گوید: « اطراف دانشگاه پارکینگ وجود ندارد و کسانی که با موتور می‌آیند ناچار هستند موتورها را در پیاده‌رو پارک کنند. این کار قانونی نیست، اما وقتی زیرساخت‌ها و امکانات فراهم نباشد مردم هم قانون را نادیده می‌گیرند.»
او در ادامه عنوان می‌کند: « پیاده‌رو حق عابران پیاده است و همانطور که سد معبر در قانون شهرداری تخلف محسوب می‌شود و ماموران با متخلفان برخورد و بساط دستفروشان را جمع آوری می‌کنند، نیروهای راهور هم باید با موتورسواران متخلف که موتورها را در پیاده‌رو پارک می‌کنند، برخورد کنند. حدود یک سال است که به این دانشگاه می‌آیم، اما هیچ وقت ندیدم ماموران راهور با پارک موتور در پیاده‌رو برخورد کنند.»
«راضیه امیرخوانی» برای خرید به یکی از مراکز خرید میدان ولی‌عصر(عج) آمده است. او می‌گوید: « موتورسواران پیاده‌رو را اشغال کرده‌اند و عبور و مرور برای عابران سخت است. نیروهای راهور حضور دارند، اما هیچ وقت با این موضوع برخورد نکرده‌اند. این کار به یک قانون تبدیل شده است و وقتی نظارت نباشد قطعاً شاهد گسترش آن در سایر معابر خواهیم بود.»

  • فضای پارک موتورسیکلت وجود ندارد

موتورسواران کمبود فضای مناسب برای پارک خودرو را دلیل بی توجهی به قوانین می‌دانند. «محمد مشهدی» یکی از صدها راکب موتورسیکلت است که در پیاده‌رو پارک می‌کند. او این کار را غیرقانونی نمی‌داند و می‌گوید: « حاشیه خیابان‌ها متعلق به خودروهاست، اما هیچ فضای مناسبی برای پارک موتور در معابر پیش بینی نشده است. به هر حال موتور هم وسیله نقلیه است و نیاز به پارکینگ دارد. اگر مسئولان مربوطه فضای مناسبی طراحی و پیش بینی کنند دیگر هیچ کس در پیاده‌رو موتور پارک نمی‌کند.»
«میلاد احمدی» پیک موتوری است و بیشتر اوقات در تقاطع خیابان‌های ولی‌عصر(عج) و طالقانی مسافران را جابه جا می‌کند. او راکبان موتورسیکلت را تبرئه می‌کند و با مقصر دانستن مسئولان می‌گوید: « نیروهای راهور هر چند وقت یک بار طرح برخورد با موتورسواران متخلف را اجرا می‌کنند، اما هیچ وقت به این نکته توجه نکرده‌اند که در شهر تهران فضای مناسب و امن برای پارک این وسیله نقلیه وجود ندارد. یک بار هم که شده خودشان را مقصر بدانند و برای رفع این مشکل به جای برخورد قهری و چکشی فضای مناسب در اختیار موتورسواران قرار دهند.»

محمد عندلیب
  • برای ایجاد فضای پارک موتور برنامه داریم

برای رفع معضل پارک موتور در پیاده‌رو باید زیرساخت‌ها فراهم شود و پلیس راهور هم باید با اعمال قانون با متخلفان برخورد کند. 
«محمد عندلیب» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ در گفت و گو با همشهری محله، با تأیید معضل پارک موتورسیکلت در پیاده‌روهای منطقه حق را به موتورسواران می‌دهد و می‌گوید: « راکبان موتورسیکلت از نبود فضای مناسب برای پارک موتورهایشان گلایه دارند و این حرفشان کاملاً درست است و حق دارند. بنابراین تدابیری اندیشیده‌ایم تا به زودی این معضل را رفع کنیم.»
او به ایجاد فضای مناسب در خیابان ایرانشهر اشاره و عنوان می‌کند: «به طور آزمایشی بخشی از فضای پارک خودرو در خیابان ایرانشهری را محصور کردیم و به پارک موتورسیکلت اختصاص دادیم. این کار با استقبال راکبان موتورسوار مواجه شد و قرار است این کار در سایر خیابان‌ها که نیازمند پارکینگ موتورسیکلت هستند، اجرا شود.»
به گفته عندلیب سال آینده در خیابان‌های کریمخان زند، طالقانی، حافظ و میدان ولی‌عصر(عج) فضای مناسب پارک موتورسیکلت ایجاد می‌شود.
 

کد خبر 486731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha