چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - لیلا ملی: پیاده‌رو دیگر مکانی امن برای تردد عابران پیاده محسوب نمی‌شود چرا که موتورسوران پیاده رو را حق مسلم خود می‌‌دانند.

Motorcycle

اين روزها ديگر پياده‌رو مكاني امن براي تردد عابران پياده محسوب نمي‌شود چرا كه تعداد تردد موتورسواران در پياده‌روها از عابران پيشي گرفته و رفت و آمد راكبان موتور سيكلت در پياده‌رو عادي تلقي شده و اين عابر درمانده است كه بايد همانند خودرو مجهز به آينه جلو و چپ و راست باشد تا بتواند به موقع خود را به كناري كشيده و جانش را در امان نگه دارد! حال عابر اگر كودكي خردسال يا سالمندي كم‌توان و يا معلولي باشد كه نتواند به موقع خود را به كناري بكشد چه روي خواهد داد؟

اين مساله هر روزه به شکل‌های مختلف در جامعه ظاهر می‌شود اما آنچه بیش از هر چیز در سطح جامعه وجود دارد، تجاوز به حریم عابران پیاده از سوی موتورسواران است.

چه كسي مسئول و متولي كنترل سيل موتورسواراني است كه هر روز وارد مسير پياده‌رو شده و امنيت افراد پياده را به مخاطره مي‌اندازند؟

موتورسواري كه با سرعت زياد در پياده رو در حركت است پس از توقف در پاسخ به توجيه رفتارش مي‌گويد: هيچ مكان مشخصي براي رفت و آمد ما موتورسواران تعيين نشده و ما ناچاريم از پياده رو عبور كرده تا به مسير مشخص خودمان وارد شويم!

پليس راهنمايي رانندگي مستقر در يكي از تقاطع‌هاي تهران در پاسخ به اين پرسش كه چرا چاره‌اي در اين خصوص انديشيده نمي‌شود تا امنيت عابران پياده تامين شود، مي‌گويد: ما به اندازه كافي نيرو براي استقرار در پياده‌روها جهت كنترل موتورسواران نداريم اما تا جايي كه در توانمان است با آنها برخورد كرده و وسيله نقليه را توقيف مي‌كنيم.

هر چند ايجاد مسيري مشخص براي تردد موتورسواران بسيار ضروري است اما نبود آن نيز دليل بر تجاوز به حقوق عابر پياده‌اي نمي‌شود كه حق قانوني‌اش ناديده گرفته شده و امنيتش به مخاطره مي‌افتد.

آنچه مسلم است گام نخست برای رفع معضلات مرتبط با نحوه تردد موتورسیکلت‌ها رعایت قوانین است. ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها هر چند سال‌ها از اجرای طرح آن می‌گذرد اما هنوز نتوانسته به طور کامل به رفع این معضل کمک کند. شاید اگر به مقررات احترام بگذاریم و احتیاط کنیم خیلی از تصادفات و تلفات رخ ندهد.

اما براستي چه كسي مسئول رسيدگي به حقوق عابران پياده است و خسارات وارده به عابران پياده را چه كسي عهده‌دار خواهد بود؟!

به نظر ميرسد ارائه آموزش‌های تخصصی به رانندگان موتورسیکلت، اعمال قانون موتورسیکلت‌سواران متخلف و برخورد جدی با رانندگان پرخطر و اجراي طرح ترافيكي توقيف از جمله موضوعاتی است که باید در بحث ساماندهی وضعیت رانندگی موتورسوران به آن توجه شود.

کد خبر 368588

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha