چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

مهدی واعظی: وضعیت تردد موتورسوار‌ها در سطح شهر تهران چندان مطلوب نیست.

موتورسیکلت

یعنی اگر قرار باشد روزی تعداد تخلفات موتورسوارهای کلانشهرهای دنیا را بررسی کنند، احتمالا یکی از سکوهای اول تا سوم به راکبان تهران اختصاص خواهد یافت.

 آمارهاي سازمان‌ها و نهادهاي مختلف اين موضوع را به شما ثابت مي‌كنند؛ از پليس راهنمايي و رانندگي بگير تا گزارش‌هاي پزشكي قانوني. شايد هنوز به اين باور نرسيده‌ايم كه رعايت قانون براي موتورسوار‌ها هم الزامي است. متأسفانه همين عدم‌رعايت قانون، جان بسياري از مردم را به مخاطره مي‌اندازد و آسيب‌هايي جدي به جامعه وارد مي‌سازد. پليس در چنين شرايطي با موتورسوارهاي متخلف برخورد مي‌كند كه معمولا اين برخورد، به توقيف موتور آنها مي‌انجامد. در اين صفحه گفته‌ايم كه موتورها چطور وارد پاركينگ‌ها شده و توقيف مي‌شوند و چطور مي‌توان آنها را از پاركينگ خارج كرد و باقي ماجراها. فقط يادتان باشد شما براي ترخيص موتورسيكلت در تهران، عموما بايد به ستاد ترخيص خليج‌فارس به نشاني بزرگراه فتح، خيابان خليج‌فارس، بلوار رهنما برويد.

  • چه موتورهايي سر از پاركينگ درمي‌آورند؟

روزانه بيش از ۶۰۰ نفر براي ترخيص و تحويل موتورشان به پاركينگ خليج‌فارس مراجعه مي‌كنند؛ موتورسوارهايي كه يك يا چند فقره از قوانين ۱۲گانه مربوط به تردد اين وسيله نقليه ارزان و پركاربرد را نقض كرده‌اند. عمده جريمه موتورسوار‌ها هم‌‌ همان مورد اصلي يعني عدم‌استفاده از كلاه ايمني است. موتورسواري بدون داشتن گواهينامه يا ديگر مدارك مربوط به موتورسوار، دومين علت توقيف موتورسوار‌ها گزارش شده است. عبور از پياده رو به جاي عبور از معابر اصلي و ضايع كردن حقوق ديگر شهروندان، حركت در خلاف جهت مسير و افزايش امكان بروز حادثه، توليد عمدي صداي ناهنجار، حمل بار غيرمتعارف كه متأسفانه اين روز‌ها به يك عرف براي كسب درآمد تبديل شده، حركت نمايشي و مارپيچ در خيابان، عبور از خط ويژه خودروهاي امدادي و اتوبوس‌هاي تندرو، تك چرخ زدن، عدم‌دريافت بيمه‌نامه شخص ثالث، حمل يدك، توقيف به دستور مقامات قضايي به دلايل مختلف ازجمله سرقت هم ازجمله تخلفاتي هستند كه با جريمه توقيف از سوي پليس راهنمايي و رانندگي مواجه مي‌شوند.

  • چه مداركي با خودمان ببريم؟

پليس راهنمايي و رانندگي ملزم است با متخلفان موارد ۱۲گانه موتورسواري برخورد جدي داشته باشد. اين موتور‌ها پس از توقيف به يكي از پاركينگ‌ها كه البته معروف‌ترين آنها همان پاركينگ خليج‌فارس است فرستاده مي‌شوند. اما براي ترخيص موتور متخلفان به چه مداركي نياز است؟ براي ترخيص موتورسيكلت توقيفي، حضور مالك يا وكيل قانوني الزامي است و موتور تنها به يكي از اين اشخاص تحويل داده مي‌شود. البته حضور شخص راكب در هنگام ارتكاب تخلف با كارت شناسايي و مدارك معتبر هم براي تحويل موتور كافي است. مراجعه‌كننده براي دريافت موتورسيكلت خود بايد اصل و كپي سند فروش را ارائه دهد. اصل و كپي كارت موتور به همراه اصل و كپي بيمه‌نامه شخص ثالث و اصل و كپي گواهينامه راكب هم ازجمله مدارك اصلي براي خارج كردن وسيله نقليه شخص متخلف است. همچنين علاوه بر اين مدارك، اصل و كپي برگه تسويه خلافي يا‌‌ همان عدم‌خلافي، اصل و كپي برگه تسويه عوارض شهرداري به همراه اصل فيش‌هاي لازم نيز در هنگام تشكيل پرونده اخذ خواهد شد. هزينه پاركينگ هم به‌صورت روزشمار محاسبه و تعيين خواهد شد. هزينه پاركينگ‌هاي نيمه‌خصوصي و خصوصي بيشتر از پاركينگ‌هاي ديگر است.

  • براي ترخيص موتور چه مراحلي را بايد گذراند؟

اگر احيانا و به هر دليلي موتور شما را توقيف كردند، از ۴۸ ساعت بعد مي‌توانيد با داشتن مداركي كه قبلا نامشان برده شد، به پاركينگ مورد نظر مراجعه كرده و موتورتان را تحويل بگيريد. در پاركينگ خليج‌فارس همه كار‌ها به‌صورت رايانه‌اي انجام مي‌شود. هر مراجعه‌كننده‌اي كه با مدارك كامل اينجا بيايد، مي‌تواند طي ۳۰دقيقه برگه تحويل موتور از پاركينگ را دريافت كرده و دوباره ترك وسيله نقليه‌اش بنشيند. هر مراجعه‌كننده در ابتدا ‌بايد فرم مخصوص ترخيص را از باجه اول بگيرد. تهيه تصوير از مدارك شامل گواهينامه راكب، مدارك شناسايي موتور شامل كارت يا سند يا شناسنامه مالكيت در مرحله بعدي قرار دارد. سپس نوبت به تهيه فيش و پرداخت عوارض شهرداري و تهيه گواهي عدم‌خلافي از باجه مربوطه مي‌رسد. مدارك كه كامل شد، مراجعه‌كننده به بخش تشكيل پرونده رفته و اطلاعاتش را وارد سامانه مي‌كند. آنها پس از اين كار، به باجه تكميل پرونده مي‌روند تا مهر ترخيص بر پاي برگه بنشيند. تطبيق مشخصات وارد شده در قبض با مدارك موتور، گرفتن آدرس پاركينگ مورد نظر و در ‌‌نهايت تحويل موتور، پايان‌بخش پروسه ۳۰ دقيقه‌اي است.

  • كلاس عبرت براي موتورسواران

هر كس گذرش به مركز ترخيص موتورسيكلت افتاده باشد، به نوعي جايي قوانين راهنمايي و رانندگي را زير پا گذاشته است. براي همين هم قبل از ارائه برگه ترخيص موتورسيكلت، اين افراد بايد در كلاس‌هاي آموزشي و توجيهي كوتاهي كه مركز ترخيص موتورسيكلت براي آنها درنظر گرفته است شركت كنند. در اين كلاس خطرات مربوط به ناديده گرفتن قوانين با راكبان مرور مي‌شود و تا جاي ممكن، عكس و يا كليپي از عواقب ناديده گرفته شدن هر قانون به نمايش گذاشته مي‌شود. تا همين چند وقت پيش همه موتورهاي توقيف شده را به پاركينگ خليج‌فارس مي‌آوردند. اما با افزايش تعداد موتورهاي پايتخت و همينطور افزايش تعداد متخلفين و براي خدمت رساني بهتر به مردم، تعداد پاركينگ‌ها در سطح شهر افزايش يافت تا كار ترخيص موتور‌ها با سهولت و سرعت بيشتري انجام شود. هر موتورسوار متخلف در زمان توقيف وسيله نقليه‌اش بايد به آدرس ستاد ترخيصي كه در قبض توقيف ذكر شده توجه كند تا پس از 2روز به‌‌ همان جا مراجعه كند. هم‌اكنون موتورهايي كه در بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌ها، كلانتري‌ها و پليس راهور توقيف مي‌شوند، در پاركينگ خليج‌فارس ترخيص مي‌شوند. به موتورهايي كه هيچ مراجعه كننده‌اي براي ترخيص آنها نيايد اصطلاحا «رسوبي» مي‌گويند. پاركينگ‌ها طبق دستورالعمل پليس تنها تا ۶‌ماه مي‌توانند هر موتورسيكلت را در محل تعيين شده نگهدارند.

کد خبر 375215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha