فلسطینیان که از انتخاب بنت نگرانند پیش‌بینی می‌کنند حمایت او از شهرک‌سازی و اشغال بیش از پیش سرزمین‌های فلسطینی اوضاع مردم بومی این سرزمین را سخت‌تر خواهد کرد.

بنت و نتانیاهو

همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: به فاصله کمی از انتخاب نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی، راهپیمایی پرچم ارتدکس‌های صهیونیست در منطقه قدیمی قدس و توهین ناگوار آنها به پیامبر اسلام و مردم عرب این سرزمین فارغ از دین و مذهب ایشان، به وضوح روشن کرد که تغییر کابینه این رژیم تاثیری در وضعیت زندگی فلسطینی‌ها نخواهد داشت.

از دیگر سو شکست متوالی آتش‌بس یک ماهه در نوار غزه و حمله به یک ساختمان مدیریت شهری و نیز یک زمین کشاورزی، در کنار بمباران موقعیت‌های نظامی شمال غربی غزه، بیت لاهیا و جبالیا توسط فوزی برهوم عملیاتی نمایشی دانسته شد.

سخنگوی حماس با تاکید بر حمایت مقاومت از مردم و اماکن مقدس فلسطینیان این اقدامات را نمایشی از رویکرد کابینه جدید رژیم اشغالگر دانست و تلویزیون این گروه نیز خبر از سرنگونی یک پهپاد اسرائیلی که بر فراز منطقه هوایی غزه پرواز میکرده داد. حماس همچنین در پاسخ به این نقض توافق، با سلاح‌های سنگین و بالن‌های آتش‌زا، آژیر خطر مناطق اشغالی را به صدا در آورد.

اما بنت که طرفدار سرسخت ساخت و ساز شهرک‌های یهودی و الحاق مناطق بیشتری از کرانه باختری، از جمله بیت المقدس شرقی اشغالی، به نقشه ۱۹۴۷ است به نظر می‌رسد تفاوت کمی با نتانیاهو داشته باشد زیرا هر دوی آنها مخالف از سرگیری هر نوعی از روندهای منجر به صلح هستند.

مخیمار ابوسادا، دانشیار و رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه الازهر در نوار غزه به الجزیره گفت: «ظهور بنت به عنوان فردی تندرو و فوق ملی‌گرا می‌تواند خطرناک‌تر باشد.»

نتانیاهو شهرک‌سازی را گسترش داد اما در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰  و پس از فشار باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، این اقدام را متوقف کرد. او تحت فشار بین‌المللی قرار گرفت اما بنت واکنشی سرسختانه‌تر خواهد داشت.

بنت به عنوان یک سیاستمدار، با حمایت تهاجمی از شهرک‌های غیرقانونی اسرائیلی رای بدست آورد و اکنون عدول ناگهانی از این مواضع، باعث خشم طرفداران راست گرای او خواهد شد چراکه هم اکنون نیز برخی وی را به دلیل ائتلاف با میانه‌روها، چپ ها و عرب‌ها «خائن» توصیف می‌کنند.

تحلیلگران ادامه یافتن شهرک‌سازی در مناطقی که بر اساس توافقنامه اسلو، سال ۱۹۹۵، متعلق به مردم فلسطین است را نوعی ترور راه‌حل احتمالی صلح می‌دانند. روز پنجشنبه و طی تماس بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با همتای اسرائیلی خود، یاییر لاپید، بر لزوم بهبود روابط اسرائیل و فلسطین به روش‌های عملی تاکید شد.

کد خبر 608342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha