اسموتی طالبی بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین نوشیدنی‌های تابستانی است. در این مطلب علاوه بر طرز تهیه اسموتی طالبی با خواص بی‌نظیر این میوه خوشمزه آشنا می‌شوید.

Cantaloupe smoothie - اسموتی طالبی

به گزارش همشهری‌آنلاین، خواص طالبی برای بدن این میوه خوشمزه را به یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستان تبدیل کرده است. طالبی یکی از آن گزینه‌های خوب به شمار می‌رود که می‌توانید آن را به طرح و برنامه‌ غذایی سالم خود بیفزایید.

اسموتی طالبی بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین نوشیدنی‌های تابستانی است. این اسموتی با طالبی، مقداری شیر، بستنی و یخ تهیه می‌شود. البته اگه طعم شیر همراه با طالبی را دوست ندارید می‌توانید به جای آن مقدار بستنی را بیشتر کنید.

مواد لازم برای اسموتی طالبی

شیر سرد یک پیمانه
طالبی کوچک یک عدد
یخ خرد شده ۱/۲ پیمانه
بستنی ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه اسموتی طالبی

۱- طالبی را پوست بکنید و تخم‌های آن را خارج کنید سپس به تکه‌های کوچک برش بزنید.

۲- شیر سرد، تکه‌های یخ، طالبی خرد شده و بستنی را داخل میکسر بریزید و بزنید تا یکدست شود سپس داخل لیوان بریزید و سرو کنید، در صورتی که بستنی در دسترس ندارید می‌توانید از شکر استفاده کنید.

طرز تهیه اسموتی طالبی | ۲۵ خاصیت شگفت‌انگیز طالبی برای سلامتی، پوست و مو

خواص طالبی

خواص طالبی برای بدن این میوه خوشمزه را به یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستان تبدیل کرده است. طالبی یکی از آن گزینه‌های خوب به شمار می‌رود که می‌توانید آن را به طرح و برنامه‌ی غذایی سالم خود بیفزایید. این میوه معمولا شکلی گرد و گوشتی به رنگ سبز کم‌رنگ دارد. در نواحی نیمه خشک کشت می‌شود، و گوشت آبدار و شیرین آن عموما به سالادها افزوده می‌شود. سوای پوست نرم و کم رنگ و گوشت خوشمزه‌اش، این میوه سرشار از مواد مغذی نیز هست.

با ما همراه باشید تا شما را با فایده‌های بی‌نظیر طالبی برای سلامتی آشنا کنیم:

۱. ضد پیری

برای حفاظت از پوست و تسریع فرایند ترمیم بدن ما به کلاژن احتیاج دارد. کلاژن ماده‌ای است که از اثرات پیری زودرس جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید این ماده‌ مفید را در طالبی پیدا کنید. مصرف این میوه مطمئنا شما را از پیری زودرس دور نگه می‌دارد و باعث می‌شود جوان‌تر به نظر برسید.

۲. گزینه‌ رژیمی خوب

۹۰ درصد طالبی از آب تشکیل شده است. این مقدار زیاد آب می‌تواند به شما احساس شادابی و جوانی ببخشد و از ابتلای شما به گلودرد جلوگیری کند. طالبی همچنین کالری، چربی و کلسترول پایینی دارد در نتیجه در صورتی که رژیم داشته باشید مصرف آن گزینه‌ی بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

۳. ضد سرطان

درست مانند سایر میوه‌های تازه است. طالبی نیز می‌تواند به خاطر محتوای کاروتنوئیدش مانع ابتلای شما به سرطان بشود. کاروتنوئید رنگدانه‌ی طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات است. محتوای زیاد کاروتنوئید درون این میوه می‌تواند از ابتلای شما به سرطان‌هایی مانند سرطان ریه و سرطان سینه جلوگیری کند.

۴. پیشگیری از حمله‌ قلبی

محتوای آدنوزین در طالبی فقط باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان نمی‌شود بلکه از رسوبات خون که به حمله‌ قلبی و سکته منجر می‌شود نیز جلوگیری می‌کند. آدنوزین می‌تواند به شما کمک کند سلول‌های خونی را منکوب کنید و در نتیجه خطر سکته یا حمله‌ قلبی به حداقل خواهد رسید.

۵. سلامت چشم

طالبی غنی از بتاکاروتن است که برای افزایش قدرت دید و حفظ سلامت چشم‌ها مفید است. بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل و توسط بدن‌مان برای بهبود عملکرد چشم به خصوص در وضعیت‌های کم نور استفاده خواهد شد.

۶. پیشگیری از ناتوانی جنسی

مطابق چند پژوهش صورت گرفته در انگلستان، طالبی حاوی آمینو اسیدی به نام سیترولین است که می‌تواند آرژینین تولید کند. آرژینین برای آرام‌سازی جریان خونی که به سمت آلت تناسلی می‌رود مفید است. آرژینین به عنوان یک محرک عمل می‌کند که می‌تواند رگ‌های خونی را کنترل کند به نحوی که بتوانید از اختلال نعوظی که تحت عنوان ناتوانی جنسی شناخته می‌شود پیشگیری کنید.

۷. منبع لیکوپن

لیکوپن ماده‌ای مفید است. لیکوپن در گوجه‌فرنگی هم یافت می‌شود، اما مقدار لیکوپنی که در این میوه یافت می‌شود بیشتر است. طالبی سرشار از لیکوپن است. لیکوپن ترکیبی فعال است که می‌تواند به ما کمک کند سلول‌های خطرناک سرطانی را از بین ببریم. لیکوپن نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد بلکه خطر حمله‌ قلبی را نیز کم می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید قلبی سالم داشته باشید و از خود در برابر سرطان حفاظت کنید این میوه را که به شما پیشنهاد می‌شود مصرف کنید.

۸. جلوگیری از دیابت

دیابت به خاطر مصرف بیش از حد خوراکی‌های چرب و شیرین اتفاق می‌افتد. دیابت یک بیماری ژنتیکی است. هرچند دیابت به عنوان بیماری ژنتیکی شناخته می‌شود، اما این به معنی آن نیست که شما از آسیب این بیماری در امان هستید. محتوای قند و آب درون این میوه می‌تواند به شما کمک کند بخش خطرناک خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید را به صورت متعادل در بیاورید. طالبی همچنین سرشار از کالری‌هایی است که می‌توانند باعث شوند احساس سیری و عدم گرسنگی کنید.

۹. تسکین دستگاه گوارشی

طالبی نه تنها سرشار از مقدار فراوانی ویتامین است بلکه پر از آب و فیبر نیز هست. به خاطر همین آب و فیبر زیاد است که این میوه انتخاب شماره‌ یک برای دسرها به شمار می‌رود. طالبی می‌تواند به شما کمک کند باعث تسکین دستگاه گوارشی خود بشوید. پس، این برای کسانی که مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست دارند، خبری خوش به شمار می‌رود. می‌توانید خود این میوه را مصرف کنید یا این که از آن یک آبمیوه‌ خانگی تازه درست کنید.

۱۰. زیبایی طبیعی

این میوه همچنین می‌تواند به شما به خصوص به زنان کمک کند که به زیبایی درونی دست پیدا کنند. داشتن مبنایی روزانه برای مصرف طالبی می‌تواند به خاطر محتوای آب زیاد چهره‌ شما را به صورت طبیعی روشن‌تر کند. طالبی همچنین رسوبات پوستی را می‌شوید و از بین می‌برد. شما می‌توانید خود این میوه را مصرف کنید یا از آن آبمیوه‌ خانگی تازه، اسموتی یا سایر انواع مختلف طالبی فراوری شده تهیه کنید.

۱۱. حفظ سلامتی

مصرف طیف وسیعی از خورکی‌ها قطعا جالب و خوشمزه خواهد بود، اما در عین حال خطرناک نیز هست. مقدار کلسیم موجود در طالبی بسیار زیاد است در نتیجه به شما کمک خواهد کرد فشار خون را کاهش دهید و اثر بد خوراکی‌های پر سدیم را تقلیل دهید. مصرف روزانه‌ی طالبی مطمئنا به شما کمک خواهد کرد سلامت قلب خود را حفظ کنید.

۱۲. مبارزه با رادیکال‌های آزاد

طالبی همچنین غنی از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی مانند بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین، کریپتوزانتین است. این آنتی اکسیدان‌ها توانایی دارند از سلول‌ها و سایر ساختارهای بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. این توانایی به شما کمک خواهد کرد از ارگان‌های حیاتی‌تان در برابر سرطان‌های مختلفی مانند سینه، پروستات، روده، ریه، و لوزالمعده محافظت کنید. بنابراین، مصرف طالبی به صورت روزانه به شما کمک خواهد کرد از این سرطان‌های خطرناک دور بمانید.

۱۳: مسکن معده درد

معده درد معمولا به خاطر خوراکی‌هایی به وجود می‌آید که مصرف می‌کنیم. طالبی می‌تواند راه حلی برای معده درد شما باشد، چون ۹۰٪ آن از آب تشکیل شده است. طالبی برای تسکین معده درد و مشکلات گوارشی مفید است. بنابراین، اگر دچار این مشکلات هستید، طالبی مصرف کنید.

۱۴. حفاظت از کلیه

محتوای دیورتیک (ادرار آور) طالبی باعث خواهد شد در دفع ادرار احساس راحتی کنید. به شما کمک خواهد کرد کلیه‌های‌تان به کار بیفتد و بتوانید آب باقیمانده در بدن خود را تخلیه کنید. اگر از مشکلات کلیه رنج می‌برید، طالبی را با آب لیمو مخلوط کنید و هر روز صبح قبل از خوردن صبحانه از آن بنوشید تا سلامت کلیه‌های خود را باز یابید.

۱۵. منبع کلاژن

طالبی نه تنها برای سلامتی ما مفید است بلکه به پوست ما نیز کمک می‌کند. بر اساس پژوهش‌های اخیر، طالبی نیز سرشار از مقدار زیادی کلاژن است. کلاژن ماده‌ای است که می‌تواند به تسریع ترمیم پوست و فرایند زدودن سلول‌های پوستی مرده کمک کند. مصرف طالبی به صورت روزانه باعث می‌شود پوست شما همیشه تازه و محکم باشد.

۱۶. کاهش حالت تهوع

طالبی می‌تواند به زنان باردار کمک کند در طول اولین سه ماهه‌ی حاملگی احساس راحتی بیشتری بکنند. بدن زن باردار به خاطر فرایند رشد هورمون‌های طبیعی در حفظ جنین، به آرامی تغییر خواهد کرد. بنابراین، زنان باردار هر روز، معمولا سر صبح، احساس حالت تهوع خواهند داشت. به زنان باردار توصیه می‌شود قطعات کوچکی طالبی مصرف کنند تا از حالت تهوع دوران بارداری کم کنند. طالبی می‌تواند اثرات جوانبخشی به همراه داشته باشد در نتیجه باعث تسکین و راحتی معده می‌شود. طالبی می‌تواند به زنان باردار کمک کند از تهوع و استفراغ جلوگیری کنند.

۱۷. جلوگیری از کم شدن آب بدن

طالبی منبع بزرگ آب به شمار می‌رود و طعم آن واقعا تازه است. زنان باردار برای کمک به فرایند تغییر سوخت و ساز درون بدن به مقدار کافی آب احتیاج دارند. اکثر زنان باردار در طول اولین سه ماهه‌ی بارداری به خاطر کمبود مایعات بدن دچار افت آب بدن می‌شوند. محتوای آب سالم درون طالبی می‌تواند جایگزین آب معدنی شود و از کم شدن آب بدن جلوگیری کند.

۱۸. جلوگیری از یبوست

یبوست یکی از ناراحتی‌ها و اختلالات دوران بارداری است و معمولا در اولین سه ماهه‌ی حاملگی اتفاق می‌افتد. زنان باردار به خاطر آن که فرایند دستگاه گوارش از معمول کندتر است یبوست را تجربه خواهند کرد. فیبر طبیعی داخل طالبی می‌تواند به زنان باردار کمک کند مانع یبوست بشوند. فیبر طالبی همچنین به فرایند جذب کمک می‌کند در نتیحه مواد مغذی سالم به طور کامل در بدن زنان باردار جذب خواهند شد.

۱۹. عادی‌سازی فشار خون

طالبی حاوی مقادیر زیادی کالیوم است. کالیوم می‌تواند به حفظ سیستم فشار خون کمک کند. طالبی همچنین حاوی ماده طبیعی است که می‌تواند به شما کمک کند از آسیب احتمالی به سیستم گردش خون جلوگیری کنید.

۲۰. استخوان و دندان‌های سالم

در ۱۰۰ گرم طالبی ۱۵ میلی گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم برای کمک به فرایند ساخت استخوان و دندان‌ها مهم است. مصرف طالبی به صورت روزانه به شما کمک خواهد کرد استخوان‌های محکم‌تر و دندان‌های درخشان‌تری داشته باشید.

۲۱. کمک به کاهش وزن

طالبی سرشار از فیبر است که گوارش را تنظیم و همچنین به پایین آوردن سطح کل کلسترول بدن کمک می‌کند. گوارش بهبود یافته یعنی این که خوارک مصرفی به درستی و به سرعت هضم می‌شود که به حرکت عادی و منظم روده‌ها منجر می‌شود. این امر احتمال ابتلا به مشکلات مربوط به گوارش مانند یوبست و مانند آن را کاهش خواهد داد. سوای محتوای فیبر، طالبی کالری پایینی نیز دارند. این میوه برای کسانی که بسیار مشتاق حفظ تناسب اندام‌شان هستند گزینه مناسبی به شمار می‌رود. مصرف این میوه نتایج بسیار خوبی برای بدن‌تان به همراه خواهد داشت، چون کنترل وزن از بیماری‌ها و ناراحتی‌های جدی‌تری مانند فشار خون بالا، ناراحتی قلبی، یا سرطان‌های بدحیم جلوگیری خواهد کرد.

۲۲. تقویت سیستم ایمنی

طالبی دارای ویتامین C است که نقشی حیاتی در داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر ایفا می‌کند. اگر سیستم ایمنی‌تان به قدر کافی قوی باشد، بدن قادر خواهد بود با تشکیل باکتری‌های نامعمول، شکل‌گیری چربی اضافی، و بیماری مبارزه کند. لازم نیست نگران به راحتی بیمار شدن باشید. در تحقیقات انجام شده پی برده‌اند که مصرف این میوه تا ۳۴٪ نیاز ویتامین C بدن را تامین می‌کند.

۲۳. محتوای فیبر زیاد

طالبی فیبر زیادی دارد که برای سلامت روده‌ بزرگ و برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. فیبر محیط خوبی برای رشد باکتری‌های خوب ایجاد می‌کند که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند. به علاوه فیبر کلسترول را کاهش می‌دهد و در نتیجه به پیشگیری از حملات قلبی کمک می‌کند.

۲۴. امگا ۳

طالبی حاوی مقادیری از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ نیز هست که برای سلامت قلب و عروق حائز اهمیت هستند. با مصرف طالبی می‌توانید ضمن تامین میزان امگا ۳ و امگا ۶ مورد نیاز بدن سلامت قلب و عروق خود را نیز تضمین کنید.

۲۵. سدیم پایین

برای کسانی که یک رژیم غذایی دارای سدیم محدود را دنبال می‌کنند مصرف طالبی بسیار توصیه می‌شود، چون این میوه سدیم بسیار کمی دارد و به همین خاطر برای افراد مذکور مفید است.

منابع: خبرگزاری دانشجو، ایران‌کوک

کد خبر 607083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha