حریره بادام یکی از غذاهای مقوی و سنتی ایرانی است که به رشد جسمی و ذهنی کودک کمک خوبی می‌کند. در این مطلب با طرز تهیه و نکات کلیدی درست کردن حریره بادام آشنا می‌شوید.

Almond porridge - حریره بادام - تغذیه کودکان

به گزارش همشهری‌آنلاین، یکی از دغدغه‌های مهم کسانی که نوزاد شیرخوار دارند این است که پس از رسیدن نوزاد به شش ماهگی که زمان خوردن غذاهای کمکی است چه غذاهایی را در رژیم غذایی کودک قرار دهند تا علاوه بر راحتی هضم، ارزش غذایی بالا نیز داشته باشد. یکی از غذاهای مقوی و سنتی ایرانی که به رشد جسمی و ذهنی کودک کمک خوبی می‌کند حریره بادام است.

دلیل اینکه چرا حریره بادام برای نوزاد توصیه می‌شود این است: از آنجا که بادام پایه اصلی این غذاست و به آن فرنی بادام نیز گفته می‌شود خواص فراوان دارد و منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. بادام سرشار از ویتامین E است که خوب می‌دانیم در عملکرد مغز موثر است، منبعی غنی از کلسیم، پتاسیم، آهنم، منگنز و… است و علاوه بر این‌ها برای رشد و استحکام استخوان و نیز جلوگیری از پوکی و نرمی استخوان مفید است.

حریره بادام به اصطلاح بنیه کودک را قوی می‌سازد و انرژی بدن را بالا می‌برد و چاق کننده نیز است. این غذای کمکی خوشمزه از نظر طب سنتی نیز دارای ارزش غذایی فراوان است، از این رو خوردن حریره بادام برای بزرگسالان و جلوگیری از مشکلات استخوانی در کهنسالی هم مناسب دانسته شده.

در گذشته که غذاهای آماده کمتر بوده فرنی بادام را به عنوان غذای کمکی به کودک می‌دادند. به غیر از غذای کودک این غذا برای بزرگسالان و افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند فوق‌العاده است. بنابراین این غذا را در رژیم غذایی‌تان به عنوان عصرانه میل کنید. در ادامه به طرز تهیه حریره بادام خواهیم پرداخت.

طرز تهیه حریره بادام | نکاتی برای خوشمزه شدن فرنی بادام ؛ غذایی مقوی برای کودکان

مواد لازم برای تهیه حریره بادام

بادام شش عدد
شیر پرچرب نصف پیمانه (بهتر است در درست کردن حریره بادام از شیر پاستوریزه استفاده نکنید. زیرا نوزاد تا یک سالگی مجاز به استفاده از شیر گاو نیست. به جای شیر از آب استفاده کنید.)
آرد برنج یک قاشق غذاخوری
شکر به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

طرز تهیه آرد برنج خانگی

برای تهیه آرد برنج خانگی نیاز به برنج نیم دانه ایرانی داریم. ابتدا برنج را کاملا می‌شویید، بطوری که آب برنج نباید اصلا زرد باشد، بعد به مدت ۲۴ ساعت برنج را می‌خیسانید، سپس برنج را آبکشی کرده و روی پارچه تمیز پهن کنید تا کمی رطوبت آن کمتر شود، مراقب باشید نباید برنج کاملا خشک باشد. بین ۳ تا ۴ ساعت به همین صورت برنج را بگذارید تا خشک شود. سپس برنج نیمه مرطوب را در آسیاب برقی گذاشته و پودر پودر کنید، سپس آرد برنج را در یک سینی ریخته بگذارید خشک شود، از نور آفتاب برای این کار استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید تا دو ماه قابل استفاده در یخچال است و می‌توانید یکی‌دوبار از صافی رد کنید و الک کنید تا آرد برنج یکدست شود.

طرز تهیه حریره بادام

► مرحله اول

برای شروع بادام‌ها را با نصف لیوان آب داخل یک قابلمه روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از جوش آمدن آب حدود ۴۰ ثانیه صبر کنید و بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید. بادام‌ها را با آب سرد آبکشی کنید.

► مرحله دوم

پوست آن‌ها را بگیرید و همراه شکر و ۵ قاشق آب داخل مخلوط‌کن برقی بریزید تا کاملا یکدست شده و شبیه شیر شود. مخلوط را داخل یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت قرار دهید.

شیر را هم اضافه کنید و روی حرارت حریره را مرتب هم بزنید. آرد برنج را در شیر حل کنید و آنقدر به همزدن ادامه دهید تا غلظت حریره مثل ماست شود.

► مرحله سوم

قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا حریره خنک شود.

طرز تهیه حریره بادام | نکاتی برای خوشمزه شدن فرنی بادام ؛ غذایی مقوی برای کودکان

نکات کلیدی تهیه حریره بادام

  • اگر این غذا را برای افراد بزرگسال تهیه می‌کنید می‌توانید یک عدد چوب دارچین را داخل شیر بیندازید تا عطر خوبی به غذا بدهد.
  • اگر دوست ندارید شکر استفاده کنید، پس از آماده شدن غذا را با عسل میل کنید (دقت کنید برای نوزاد نمی‌توانیم عسل استفاده کنیم.)
  • برای تهیه حریره بادام با نشاسته می‌توان هم از نشاسته گل و هم نشاسته ذرت استفاده کرد. نشاسته گل را با کمی شیر یا آب مخلوط کنید تا نرم شود و بعد در غذا به کار ببرید.

منابع: کتاب کاله، ایران کوک، استوار

کد خبر 606402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha