کانون فیلم فرهنگسرای شفق محلی است برای دیدن فیلم و نشستن پای نقد و تحلیل آن.

فرهنگسراي شفق

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد:  در این کانون، تا پیش از همه‌گیری کووید، فیلم‌هایی از مستندسازان و فیلمسازان ایرانی به نمایش در می‌آمد و با حضور کارگردان و دیگر عوامل نقد می‌شد. حالا بیشتر از یک سال است کرونا برنامه‌های حضوری این کانون را مختل کرده است، اما مثل بسیاری نهادها فعالیت‌های این کانون هم در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های مجازی ادامه پیدا کرده است. این برنامه‌ها دیگر شامل نمایش فیلم نمی‌شوند، اما آن‌طور که «پیمان شاه‌میرزا»، مدیر کانون فیلم فرهنگسرا می‌گوید، باعث تداوم ارتباط مخاطبان با این کانون شده است.  

شاه‌میرزا که بیشتر از ۴ سال است مسئولیت کانون فیلم فرهنگسرای شفق را در دست دارد، می‌گوید کار محوری ما در کانون فیلم برگزاری جلسات ماهانه نقد و تحلیل فیلم بود که با حضور کارشناسان وگاه عوامل فیلم و تماشاگران انجام می‌شد. ضمن اینکه مراسم بزرگداشتی هم برای چند فیلمساز از جمله «مهرداد اسکویی» برگزار کردیم که یکی از مستندسازان مطرح ایران است.

این کانون البته رویکرد متفاوتی در نمایش فیلم‌ها داشته و کمتر فیلم‌های بلند داستانی در آن به نمایش در آمده است. شاه‌میرزا می‌گوید: «در این سال‌ها، با توجه به اینکه تعداد کانون‌های فیلم زیاد شده‌ است، سعی کردیم فیلم‌هایی را نمایش دهیم که ضمن ارزشمند بودن و داشتن محتوای غنی، دسترسی به آنها برای مخاطب ساده نباشد. به این‌ترتیب، محفلی فراهم می‌شود برای تماشا و بررسی فیلم‌هایی که کمتر مجال پخش داشته‌اند؛ مثل فیلم‌های مستند که در کانون‌ها کمتر به آنها پرداخته می‌شود و نمایش رسمی ‌ندارد. ما هم کارهای مستند ایرانی را پوشش داده‌ایم و هم فیلم‌های مستند غیرایرانی را. ناگفته نماند که استقبال از این فیلم‌هاگاه از فیلم‌های غیرمستند هم بیشتر بوده است.»

  •   فیلمسازان آماتور

جوانانی که تازه کار فیلمسازی را شروع می‌کنند و اغلب هم با فیلم کوتاه به میدان می‌آیند، بعد از تأمین هزینه‌های ساخت فیلم مشکل بزرگ دیگری پیش رو دارند؛ داشتن محلی برای نمایش فیلم‌هایشان. شاه‌میرزا می‌گوید: «سعی کرده‌ایم در کنار فیلم‌های مطرح از فیلمسازان شناخته‌شده، فیلم‌های کوتاه آماتوری را هم نمایش دهیم و آن را نقد و بررسی کنیم. یعنی بعد از نمایش یک فیلم پرمخاطب، فیلم کوتاه را هم نمایش داده‌ایم تا جمعیتی که در سالن حضور دارند یک فیلم کوتاه هم ببینند. این کار هم برای کارگردانان فیلم‌های کوتاه خوب بود و هم تماشاگران با این‌گونه سینمایی آشنا می‌شدند.»

  • تماشاگران
پاتوق محلی برای فیلم‌بازها
پیمان شاه‌میرزا/ مدیر کانون فیلم فرهنگسرا

شاه‌میرزا می‌گوید مخاطبان فرهنگسرای شفق کانون فیلم مخاطبان محلی هستند: «فرهنگسرای شفق به رغم اینکه موقعیت خوبی دارد و دارای سالن نمایش مناسبی است، اما در دسترس عموم نیست و بیشتر اهالی محل هستند که به آن مراجعه می‌کنند. با این حال، سعی کرده‌ایم مرز محلی بودن فرهنگسرا را رد کنیم و مخاطبان حرفه‌ای سینما را از جاهای مختلف جذب کنیم. نیمی ‌از تماشاگران محلی ما تماشاگران عام هستند و نیمی‌ از آنها کاملاً علاقه‌مندند و فیلم‌ها را دنبال می‌کنند.»

شاه‌میرزا که در فرهنگسرای سرو هم فعالیت می‌کند، می‌گوید: «اگر در فرهنگسرای سرو نبودم، می‌گفتم این محلی بودن یک‌جور محدودیت است، اما با توجه به اینکه فرهنگسرای سرو مخاطب غیرمحلی دارد، برای فرهنگسرای شفق یک امتیاز است که مخاطب ثابت و محلی داریم که از برنامه‌ها هم استقبال می‌کنند. ما در زمان پخش فیلم‌ها بازخورد خوبی از تماشاگر محلی داشتیم و می‌خواستند این برنامه‌ها ادامه داشته باشد.»

و کرونا...
 با شروع و شیوع کرونا فعالیت‌های کانون فیلم در فضای مجازی ادامه پیدا کرد: «مثل بقیه سیستم‌هایی که نیاز دارند با مخاطب به حیات خودشان ادامه دهند، ما هم از ابزار فضای مجازی استفاده کردیم و با تولید نقدهای ۳ تا ۴ دقیقه‌ای که روی اینستاگرام فرهنگسرا یا در واتس‌اپ بارگذاری شد، سعی کردیم ارتباطمان را با مخاطب حفظ کنیم.»

کد خبر 604110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha