فرهنگسرای «آنلاین»، یک تجربه موفق است که این روزها با شیوع بیماری «کرونا»، توانسته میزان مشارکت شهروندان منطقه ۵ را، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، در انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری افزایش دهد.

آنلاین

 همشهری آنلاین_ سمیراباباجانپور:  تجربه‌ای موفق که می‌تواند یک الگوی جذاب برای روزهای پسا کرونا باشد. اگرچه این روزها، رسانه‌ها خبر از ضرر و زیان میلیاردی، در حوزه فرهنگ و هنر، منتشر می‌کنند و وزیر «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، این خسارت را ۹۷۶ میلیارد تومان تخمین می‌زند، اما نباید از این نکته غافل شد که فضای مجازی بستری مناسب برای انتقال فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای مخاطبان ایجاد کرده است. بستری که اگر مدیریت شود، می‌تواند این رکورد را به یک فرصت جذاب برای جذب مخاطب تبدیل کند. نمود این موفقیت در جذب مخاطب و تولید انواع برنامه‌های فرهنگی و هنری در فضای مجازی را می‌توان در فعالیت فرهنگسراهای پایتخت دنبال کرد.  

این روزها به واقع، فرهنگسراها تعطیل نیستند و شهروندان بیش از پیش با برنامه‌های آنها همراه شده‌اند. «زهرا اشرفی»، مدیر فرهنگی و هنری منطقه ۵ و رئیس فرهنگسرای «فردوس»، از افزایش مخاطبان فرهنگسرای فردوس خبر می‌دهد و می‌گوید: «‌از همان هفته نخست شیوع بیماری کرونا و تعطیلی فرهنگسرا، تصمیم گرفتیم تا حضورمان را در فضای مجازی پر رنگ کنیم. حضوری که شاید تا پیش از انتشار ویروس کرونا و حذف تعاملات فیزیکی و اجتماعی در بستر شهر، بیشتر مراکز فرهنگی و هنری از آن غافل بوده‌اند. حس همدلی و همراهی که به سبب حضور چهره‌های فرهنگی و هنری در این فضا ایجاد شد، زمینه را برای جذب و اعتماد مخاطب آنلاین فراهم کرد. اکنون با گذشت ۲ ماه از فعالیت فرهنگسرای فردوس در فضای مجازی، توانسته‌ایم در ابعاد گوناگون هنری، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و دینی وارد شویم و مخاطبان با انتخاب هر حوزه نه تنها نیازهای فرهنگی خود را برطرف می‌کنند بلکه این امکان را پیدا کردند تا بیشتر از گذشته با ما در ارتباط باشند. در فرهنگسرای آنلاین، مخاطب دیگر از کمبود فرصت و زمان برای بهره‌مندی از برنامه‌های فرهنگی و هنری گلایه نمی‌کند، چون برنامه‌ها همیشه در دسترس است. »

  • تنها نیستید در فضای مجازی

شیوع کرونا، وقفه‌ای شوکه‌کننده برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایجاد کرده است. ۴۰۰ گروه موسیقی خسارت دیدند، فعالیت ۲۵۰ گروه هنرهای تجسمی تعطیل شد و ۶ هزار آموزشگاه هنری از فعالیت بازماندند و بیش از ۱۷۰ سالن نمایشی تعطیل شدند. بی‌ تردید جبران این خسارت به آسانی نخواهد بود. اما ورود گسترده مخاطبان به دنیای مجازی و مطالبه فرهنگی‌وهنری در این فضا، این چرخه متوقف شده را به حرکت درآورده است. رئیس فرهنگسرای فردوس در این‌باره می‌گوید: «این روزها، رغبت مردم به استفاده از فضای مجازی بیشتر شده است و این می‌تواند فرصتی برای تولید برنامه‌های فرهنگی، هنری و... در این حوزه باشد. در غیراین صورت، سرعت و رقابت در فضای مجازی به اندازه‌ای است که می‌تواند مخاطب را به سوی برنامه‌های هجو و مبتذل بکشاند. در نتیجه، حضور اهل فرهنگ و هنر در فضای مجازی و برنامه‌ریزی مدیران برای این فضا بسیار اهمیت دارد. درهای فرهنگسراها، کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش و سینما، ‌نگارخانه‌ها و بسیاری از مراکز فرهنگی و آموزشی بسته شده است اما ذهن و اندیشه مخاطب را نمی‌توان تعطیل کرد. پس وظیفه داریم در این روزها بیشتر از گذشته در کنار مخاطبان حوزه فرهنگ و هنر باشیم و در فضای مجازی تنهایشان نگذاریم. »

  • با یک کلیک انتخاب کنید 

کتاب خوانان کوچک: دعوت از مخاطبان کودک برای خوانش کتاب‌های مورد علاقه‌شان و انتشار آن در فضای مجازی «اینستاگرام». تاکنون ۶۶۵ فایل صوتی کتابخوانی به دبیرخانه این پویش در فرهنگسرای فردوس ارسال شده است.  
با من بخوان: نویسندگان مطرح ادبیات کودک، بخش‌هایی از کتاب‌های خود را برای مخاطبان می‌خوانند. تا به امروز، ۱۰ نفر از نویسندگان و چهرهای مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان از جمله: «مصطفی رحماندوست»، «هوشنگ مرادی کرمانی»، «فرهاد حسن‌زاده»، «لاله جعفری»، «محمدرضا شمس»، «اعظم حاج یوسفی»، «افسانه شعبان‌نژاد»، «طاهره ایبد»، «سارا روستاپور» (خاله سارا) و «مهرداد نظام‌آبادی» (عمو مهرداد)، در این پویش شرکت کرده‌اند.  
کتاب گراف:معرفی کتاب‌های مفید و جریان‌ساز برای مطالعه در قالب «موشن گرافیک» به انتخاب نویسندگان و کارشناسان مطرح حوزه کتاب کودک و نوجوان با معرفی کتاب‌های «شهر بدون پلاستیک»، «درخت دختر»، ‌»چتری با پروانه‌های سفید»، «برویم مامان را پیدا کنیم»، «سر کوهی رسیدم» و «موش سر به هوا». 
من و کتاب: ارسال عکس کودکان در کنار کتابی که خوانده‌اند برای انتشار در صفحه اینستاگرام. تا به امروز ۱۲۲۸ فریم عکس از سوی مخاطبان ارسال شده است.  
کلاس‌های مجازی: تولید ۴۰۰ فایل آموزشی و هنری با مشارکت مربیان براساس زمان‌بندی مشخص. همه دوره‌ها بر اساس سرفصل مرکز آموزش فرهنگسرا است و در دوره‌های مختلف هنری و ادبی برگزار می‌شود.  
سکانس مجازی: برنامه سکانس که سال‌هاست در فرهنگسرای فردوس با هدف نقد و بررسی فیلم برگزار می‌شود و مخاطبان زیادی دارد، این روزها در قالب برنامه «سکانس مجازی» و با مشارکت کانون «یک فیلم یک تجربه» به معرفی، نقد و بررسی فیلم‌ها در فضای مجازی می‌پردازد و در انتها لینک دانلود فیلم برای استفاده مخاطبان معرفی می‌شود.  
نگارخانه در خانه: نگارخانه مجازی با عنوان «نگارخانه در خانه» با شعار محوری «خانه همیشه امن است»، در قالب‌های مختلف هنری از جمله چارتاگرافی، عکس، نقاشی خط و... با نمایش آثار هنرمندان، برگزار می‌کند.  
نمایش‌خانه کودک: برگزاری نمایش‌های آنلاین کودکانه با مشارکت گروه هنری و نمایشی «تاک». تا به امروز، ۴ نمایش با عنوان‌های «دو خواهر در قرنطینه» و «کودکانه» به کارگردانی «مهرداد قرآن کیش» و نمایش «خانواده پنج انگشتی» در ۲ قسمت به کارگردانی «امیر قاسمی» و با موضوع کرونا و در خانه ماندن، تهیه و در فضای مجازی منتشر شده است.  
در محضر حکیم: کتابخانه «علامه جعفری» و منزل شخصی علامه «محمدتقی جعفری» در منطقه ۵ که پس از درگذشت این علامه فقید، در سال ۱۳۷۸، به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شد، این روزها با برنامه مجازی «در محضر حکیم» و با همکاری مؤسسه «تدوین و نشر آثار علامه جعفری» با استفاده از تلخیص خاطرات و دست نوشته‌های حکیمانه علامه جعفری، به طرح و بیان سخنان تأثیرگذار ایشان پرداخته که در قالب طرح گرافیکی در فضای مجازی منتشر شده است.  
ارکستر خانگی: ارکستر خانگی با مشارکت کانون «موسیقی آکادمیک»، منتخبی از اجراهای پیشین ارکستر «رتوریک» در تالار «وحدت» را در فضای مجازی با شعار محوری «در خانه می‌مانیم و کرونا را شکست می‌دهیم»، در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری منتشر می‌کند.  
هم بازی مجازی: این برنامه با همکاری مربیان آموزشی در قالب برگزاری بازی‌های خانگی در فضای خانه به‌صورت ساده و قابل اجرا و ساخت کاردستی با وسایل آسان در حال انجام است. در این بازی‌ و سرگرمی‌ها کودکان با مشارکت والدین و بهره‌گیری از ابزار ساده و در دسترس، لحظات خوبی را برای خود رقم می‌زنند. «معصومه صفری» و «احترام سادات میردهقان»، از کارشناسان برجسته حوزه کودک، این بازی و سرگرمی‌ها را اجرا می‌کنند.  
شعرخوانی طنز: برنامه‌ای جذاب در فضای مجازی که شاعران و طنزپردازان، اشعاری در قالب طنز با موضوع شیوع ویروس کرونا و توصیه‌هایی برای در خانه ماندن منتشر می‌کنند.  

کد خبر 510006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha