به بهانه ۱۴ مرداد، روز خانواده، به یکی از فرهنگسراهای قلب پایتخت که در حوزه تخصصی خانواده هم فعالیت می‌کند، سر زدیم.

فرهنگسراي خانواده

همشهری آنلاین_معصومه حق‌جو:فرهنگسرای خانواده از سال‌ها قبل با هدف ارتقای کیفیت زندگی و تحکیم بنیان خانواده در محله یوسف‌آباد مشغول فعالیت است و تاکنون برای تحکیم این بنیان ارزشمند و فرهنگسازی و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی شهروندان و توانمندی و آگاه‌سازی بانوان برنامه‌های متنوعی را برگزار کرده است. با «شیوا مقدم»، رئیس این فرهنگسرا، درباره برنامه‌های تابستانی و همچنین برنامه‌های مرتبط با این هفته گفت‌وگو کرده‌ایم.  

مدت‌هاست فرهنگسراها با وجود پاندمی کرونا مجبورند اغلب برنامه‌های خود را به‌صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی ادامه دهند. طبق گفته‌های مدیر فرهنگسرای خانواده، برگزاری برنامه‌های این روز که از ابتدای سال ۱۴۰۰ در حال تدارک و تدوین بوده، تابع شرایطی است که ستاد کرونا اعلام می‌کند: «از ابتدای سال ۱۴۰۰ در فکر این بودیم که برای خانواده‌ها در زمینه موسیقی محصولی را آماده کنیم که باعث نشاط شود و با توجه به اثرگذاری و نفوذ هنر در اذهان از این طریق یکسری شاخص‌های خانواده را به شهروندان بشناسانیم. این آلبوم موسیقی با نگاه به اینکه خانواده چه کارکردها و ویژگی‌هایی دارد، تولید شده است.

۸ قطعه این آلبوم درباره موضوع‌هایی مانند خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ است. امیدواریم بتوانیم در روز ۱۴ مرداد طبق برنامه از این آلبوم رونمایی کنیم.» سلسله برنامه‌های شب‌نشینی، برنامه دیگر فرهنگسراست که اگر شرایط مهیا باشد، در فضای باز پارک شفق اجرا می‌شود. مقدم با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: «مقرر شده این برنامه طی ۵ شب در موضوعات مختلف همچون خانواده و تربیت، بررسی انواع تحولات فرهنگی و اجتماعی و تأثیر آن بر خانواده، الگوی مصرف و هزینه‌های خانواده اجرا شود. همچنین در این شب‌نشینی به بررسی تأثیر رسانه در خانواده هم پرداخته می‌شود. از آنجا که در خانواده‌های دارای یک فرزند از نظر عاطفی و روانی مشکلاتی برای فرزند ایجاد می‌شود، راهکارهای عبور از این وضع را هم در یکی از این شب‌نشینی‌ها بررسی می‌کنیم.» به گفته رئیس فرهنگسرای خانواده، برای جلوگیری از آسیب تک‌فرزندی و فرهنگسازی در این زمینه، برنامه‌های دیگری هم تدارک دیده شده است.

مقدم می‌گوید: «همیشه نگران این هستیم که وقتی فرزندمان به مرحله دیگری از زندگی وارد شود، آیا پشتوانه اقتصادی خوبی دارد یا خیر، اما گاهی فراموش می‌کنیم این فرزند علاوه بر پشتوانه اقتصادی، به پشتوانه عاطفی که همان وجود خواهر و برادر است هم نیاز دارد. ما به خانواده به‌عنوان مرکز عواطف نگاه می‌کنیم. در همین راستا، درحال تولید سلسله برنامه‌هایی در فضای مجازی هستیم با عنوان «دلخوشی یعنی...» و هدفمان این است که به گونه‌ای فرهنگسازی کنیم که خانواده‌ها این پشتوانه‌های عاطفی را از فرزندانشان دریغ نکنند. کلیپی هم به‌عنوان کلیپ خواهری آماده کردیم که در فضای مجازی فرهنگسرای خانواده بارگذاری شده و تاکنون بازخورد خوبی داشته است.» 

  • مسابقه نمایشنامه‌نویسی 
فرهنگسرای خانواده با برنامه‌های متنوعی به استقبال یک هفته متفاوت می‌رود | قصه خانواده من
شیوا مقدم/رئیس فرهنگسرای خانواده

از مرداد سال گذشته برنامه‌ها و نشست‌هایی برگزار شده که با استقبال مخاطبان مواجه بوده است. مقدم در این‌باره می‌گوید: «یکی از این برنامه‌ها، نمایشنامه‌خوانی در حوزه خانواده و جنگ و تأثیر آن بر خانواده در دوران جنگ بود که خوشبختانه توانست نوجوانان و جوانان را جذب و مفاهیم و ارزش‌های دفاع‌مقدس و رشادت را به آنها منتقل کند. این استقبال موجب شد فرهنگسرا در حوزه نمایشنامه‌خوانی و برنامه‌های مرتبط با نمایشنامه فعال‌تر شود و کانون نمایش فیلم را راه‌اندازی کنیم.»
مسابقه نمایشنامه‌نویسی شفق هم با شروع هفته خانواده آغاز می‌شود.

به گفته رئیس فرهنگسرای خانواده، این مسابقه در ۵ حوزه شامل استندآپ‌کمدی، نمایشنامه‌خوانی، نمایش‌های میدانی، نمایش‌های خیابانی و نمایشنامه‌نویسی در حوزه کتاب‌های اقتباسی است.  او در این‌باره توضیح می‌دهد: «نمایشنامه برندگان مسابقه به‌صورت کتاب مجازی چاپ می‌شود تا در اختیار گروه‌های نمایشی قرار بگیرد. مسابقه‌هایی برای زوج‌هایی که حدود ۱۰ سال از ازدواجشان گذشته و پویش‌هایی در حوزه ازدواج آسان بخش دیگری از این برنامه‌هاست.» رئیس فرهنگسرا می‌گوید با توجه به اهمیت معنویت در خانواده، پویشی در این زمینه راه‌اندازی شده است: «این پویش عکس و معنویت نام دارد. با توجه به اینکه در همه آلبوم‌های خانوادگی و آلبوم‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و بستگان نزدیک یک عکس یادگاری از سفر به اماکن مذهبی وجود دارد، از شهروندان می‌خواهیم این عکس را برای ما بفرستند و در این پویش شرکت کنند.»

  • برنامه عصرانه‌های شادی

فرهنگسرای خانواده با برنامه‌های متنوعی به استقبال یک هفته متفاوت می‌رود | قصه خانواده من

امسال «عصرانه‌های شادی» قرار بود هفته‌ای ۳ روز در پارک شفق برگزار شود. مقدم می‌گوید: «کرونا باعث شد این برنامه به تعویق بیفتد. ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «شهر من، بخند» برای خانواده‌های تاکسیرانی برنامه‌ریزی کرده بودیم تا در روزهای جمعه با نشست‌های مختلف، برنامه‌های شاد و پخش فیلم اوقات خوشی را فراهم کنیم که متأسفانه با توجه به همه‌گیری به تعویق افتاده است.» رئیس فرهنگسرا درباره برگزاری سری دوم مسابقه «قصه خانواده من» که نخستین قسمت آن سال گذشته برگزار شد، توضیح می‌دهد: «این مسابقه هم با هدف تکریم والدین، دلخوشی‌های زندگی که در واقع داشتن خواهر و برادر است، سال گذشته با استقبال خوبی همراه شد.

در «قصه خانواده من» سعی کردیم استعدادهای کودکان و نوجوانان را شناسایی و سرگرمی برای خانواده‌ها در ایام شیوع کرونا با معرفی تعدادی از نویسندگان آپارتمانی و حتی همسایه هم ایجاد کنیم. امسال هم در این مسابقه از کودکان و نوجوانان می‌خواهیم قصه‌ای از خانواده خود را روایت کنند. آثار منتخب به‌صورت مجموعه کتابی جمع‌آوری و به‌صورت مجازی و هم غیرمجازی در اختیار عموم قرار می‌گیرد. فراخوان این مسابقه ۱۵ بهمن سال ۱۳۹۹ منتشر شده بود و پس از انتشار فراخوان ۱۱۱ متقاضی از مناطق ۱۴، ۸، ۷، ۵ تهران، استان‌های کرمانشاه، خراسان جنوبی و خوزستان در جشنواره شرکت کردند.» این مرکز فرهنگی در برنامه‌هایی مانند «چراغ خانه»، «هنرنوشت» و «نوردیده» هم به موضوع خانواده پرداخته است.

رئیس فرهنگسرا در این‌باره توضیح می‌دهد: «یکی از این برنامه‌ها که مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفته، فوتوکلیپ‌هایی با عنوان «رایحه زندگی» است. این فوتوکلیپ‌ها با رویکرد پایدارسازی و قوام‌بخشی به روابط عاطفی و خانوادگی، با محوریت سیاست‌های رفتاری زوجین تولید شده است و سعی داریم زوجین را در این برنامه برای همسو شدن با هدف اصلی تشکیل خانواده که به تعبیر قرآن، رسیدن به آرامش است کمک کنیم. نگاه قرآن به خانواده، نگاه عاطفی است و خانواده را مرکز آرامش و مودت و رحمت می‌داند.» به گفته رئیس فرهنگسرا، با توجه به اینکه یکی از ظرفیت‌های این مرکز، قرارگیری در پارک شفق است، بارها نشست‌های خانوادگی یا ضبط برنامه‌های تلویزیونی در فضای پارک انجام شده و امید است با خلاص شدن از شر کرونا از این ظرفیت بتوان بیشترین استفاده را کرد.  

کد خبر 619273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha