دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی ‌با انتقاد از اظهارات معاون رئیس‌جمهوری درباره برتری ملت آمریکا نسبت به سایر ملت‌ها و دوستی ملت ایران با مردم اسرائیل گفت:

 مردم اسرائیل یا فلسطینی هستند که باید بگویید فلسطینی، یا آنهایی که منطقه‌‌ای را غصب کرده‌ا‌ند و ما با آنها دوست نیستیم.

علی لاریجانی که در گردهمایی سالانه روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی‌ایران در خارج از کشور سخن می‌گفت و مهر خبر آن را منتشرکرد، داشتن زبان دیپلماتیک را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: وزارت خارجه باید زبان دیپلماتیک داشته باشد‌.

وی همچنین افزود: حتی اگر افرادی مانند من صحبت اشتباهی می‌کنیم شما باید به ما تذکر دهید که وضعیت ما در فلان منطقه اینگونه است و به اینگونه صحبت کنید، وقتی می‌دانید موضوعی در منطقه شما درک نمی‌شود به مقامات و مسئولان بگویید از این ادبیات خاص استفاده کنید، باید بر ادبیات سخن دیپلماتیک ایستادگی کرد.

لاریجانی تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران وزن خوبی در منطقه دارد و در مسئله فلسطین تنها کشوری هستیم که علمدار یک فکر عمیق هستیم اما نباید افراط و تفریط کنیم.

اظهارات نادرست

لاریجانی درادامه با اشاره به اظهارات اخیر یکی از مسئولان کشور درخصوص دوستی ایران با مردم اسرائیل و آمریکا تاکید کرد: این سخنان، سخن جمهوری اسلامی‌ایران نیست، اینکه ما با مردم اسرائیل دوست هستیم، نادرست است.

رئیس مجلس ادامه داد: موضع ما نسبت به این موضوع همان است که مقام معظم رهبری می‌فرماید، نباید دچار افراط و تفریط شویم، آنان به گونه دیگری از این صحبت‌ها برداشت می‌کنند، چرا حرفی بزنیم که ذهنیت غلط آنها را تقویت کنیم؛ زیرا روشن است که جمهوری اسلامی‌چنین ذهنیتی ندارد.

وی اظهار داشت: در مورد مردم آمریکا نیز سخنانی که گفته شد نوعی افراط و تفریط است؛ آنها مانند باقی مردم دنیا هستند و برتری ندارند، همانگونه که نباید تحقیرشان کنیم و نباید بیش از اندازه تعریفشان را کنیم، نباید بگوییم که متمدن‌ترین مردم هستند، آنها از این تعریف‌ها جور دیگری درک می‌کنند، گمان می‌کنند برخی فشارهای وارده مؤثر واقع شده است.

رئیس مجلس تاکید کرد: هم تردید در مورد ما مضر است و هم بی‌حساب عمل کردن، دلیل ندارد هزینه کشور را زیاد کنیم، می‌توانیم با روش‌ها و صحبت‌هایی ساختاری که درایت و فهم را نشان دهد از این مرحله عبور کنیم.

چالش‌های آمریکا

نماینده مردم قم با اشاره به موضوع به‌وجود آمدن چالش‌هایی از سوی آمریکا و غرب برای ایران تصریح کرد: آنها برای ما در مسئله اتمی‌چه در عرصه بین‌المللی و چه در سطح آژانس مشکلاتی به‌وجود آورده‌اند و این نشان می‌دهد کمتر در تاریخ با این استمرار از این مقوله استفاده ابزاری کرده‌اند.

رئیس مجلس افزود: از سویی چالشی ایجاد کردند که ایرانی‌ها در مسائلی از مسئله هسته‌ای کاملا موفق بوده‌اند اما در بسیاری از اوقات حاضر نبوده‌اند کمترین انعطاف را داشته باشند، البته در بحث‌های ماه‌های اخیر جنس حرف‌ها هم متفاوت شد.

لاریجانی تاکید کرد: درست است که تعلیق و مرحله‌بندی آن را در بسته پیشنهادی آورده‌اند اما با این حال جنس مذاکرات با گذشته که حاضر نبودند کوچک‌ترین انعطافی داشته باشند فرق کرده است.

اصرار بر دوستی با مردم اسرائیل

اسفندیار رحیم‌مشایی ،  معاون رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ایرنا،  درخصوص صحبت‌های اخیر وی در مورد دوستی با مردم اسرائیل گفت: به لحاظ دیپلماسی ملت با مردم متفاوت است و من همواره اعلام کرده‌ام با تمامی مردم جهان حتی مردم این سرزمین نیز دوست بوده و دشمنی نداریم وافتخار ایرانیان دوستی با تمامی مردم جهان است که مردم ساکن در سرزمین تصرف شده توسط رژیم غاصب اسرائیل را نیز شامل می‌شود.

رئیس‌جمهوری هم  دیروز با تاکید بر اینکه ایران با هیچ قومی مخالفت و ضدیت ندارد بلکه با جنایت و تجاوز مخالف است، گفت: ما با اتخاذ این اصول به‌دنبال گسترش حوزه تسلط سرزمینی خود نیستیم بلکه دلسوز همه بشریت حتی مردم آمریکا و بدبخت‌هایی که با سراب واهی به سرزمین‌های اشغالی روانه شده‌اند، هستیم.

کد خبر 60408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز