یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

گروه سیاسی: در فاصله اندکی از تصمیم دولت به ارائه طرح تحول اقتصادی، مجلس نیز کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی این طرح تشکیل داد.

این در حالی است که رئیس جمهور تنها کلیاتی از این طرح را در یک برنامه تلویزیونی به تصویر کشیده است که حذف یارانه‌ها و پرداخت نقدی آن به مردم بخشی از آن است.

اقدام مجلس در تشکیل این کمیسیون برای آن بود تا از ابتدا در جریان اقدامات دولت برای تحول ساختار اقتصادی کشور باشد.

هدف از تشکیل این کمیسیون ویژه که تنها 15 نفر از نمایندگان در آن عضویت خواهند داشت آن است که مجلس با همکاری کمیسیون‌های تخصصی، رایزنی با نمایندگان دولت و نخبگان اقتصادی کشور، گزارش‌های دوره‌ای از ابعاد اجرایی طرح تحول ساختار اقتصادی دولت و بررسی آثار آن بر شاخص‌های کلان از جمله تورم، اشتغال، رشد اقتصادی و... را تهیه و به سمع نمایندگان ملت برساند.اگرچه این طرح حمایت قاطع اعضای هیات رئیسه مجلس را در پی داشت (چه آنکه حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول به عنوان طراح آن را نطق کرد و لاریجانی هم تلویحا با تاکید بر اهمیت تشکیل چنین کمیسیونی از موافقت خود با آن پرده برداشت  و با  رأی  بالای 180 موافق در مقابل 34 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع به تصویب رسید، اما مخالفت‌هایی هم در مجلس با آن وجود داشت. 

مهدی‌کوچک‌زاده نماینده تهران دوبار در این خصوص تذکر داد و یادآور شد که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس تنها در موارد استثنایی و حساس در کشور می‌توان چنین کمیسیونی را تشکیل داد. مرادی هم در تذکر دیگری یادآور شد که هنوز دولت بسته پیشنهادی خود برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور را به مجلس ارائه نداده و مجلس بدون اطلاع از مفاد آن نمی‌تواند کمیسیونی تشکیل دهد.

اما لاریجانی در پاسخ به این تذکرات با بیان اینکه رئیس جمهور ابعاد این طرح را پیش از این تشریح کرده است، گفت: لزوما نباید یک اتفاق قهریه رخ دهد که کمیسیون ویژه‌ای تشکیل دهیم. همان‌طوری که برای اجرای اصل 44 قانون اساسی کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شد برای این مسئله هم می‌توان کمیسیونی ویژه‌ای تشکیل داد.

وی همچنین به کوچک‌زاده یادآور شد که علی‌رغم این تذکراتش طرح مذکور را امضا کرده است! این مسئله سبب خنده نمایندگان شد اما مخالفت‌های نمایندگان به همین جا ختم نشد. مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم با اشاره به طرح مشابه دیگری که از سوی فراکسیون اقلیت مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای مهار تورم، ارائه شده بود، خواستار اصلاح نامه این کمیسیون ویژه شد.

لاریجانی هم توضیح داد که بررسی تورم و عواقب آن بخشی از این کمیسیون خواهد بود. رئیس مجلس هشتم تاکید کرد که این کمیسیون ویژه به منظور بررسی کل مسائل اقتصادی کشور به ویژه اصلاح ساختار آن تشکیل خواهد شد.

حسن وفایی نماینده ملایر هم از جمله مخالفان این طرح بود که محدود کردن بررسی طرح تحول اقتصادی دولت در یک کمیسیون محدود با 15نفر عضو را به صلاح نمی‌دانست و معتقد بود که به این ترتیب دیگر کمیسیون‌های تخصصی مجلس از بررسی دقیق و کارشناسی این طرح محروم خواهند شد.

وی در عین حالی که هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان یکی از موارد در دستور کار این کمیسیون ویژه را بسیار مهم می‌دانست، معتقد بود که محول کردن چنین موضوع مهمی تنها به یک کمیسیون معدود منجر به ابتر ماندن آن خواهد شد. اما حسن ابوترابی فرد، نایب‌رئیس اول مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح اظهار داشت که کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول ساختار اقتصادی دولت خواستار ارائه گزارش‌های منظمی از رئیس‌جمهور و دولت به مجلس می‌شود تا اصول و راهکارهای اجرایی آن به اطلاع نمایندگان برسد.
وی با تاکید بر لزوم همگرایی و بررسی نظرات کارشناسی دولت، مجلس و متخصصان و نخبگان اقتصادی، ادامه داد: تنها در قالب تشکیل چنین کمیسیونی است که مجلس می‌تواند از چند و چون اقدامات اجرایی طرح مذکور از سوی دولت قرار گیرد.

یوسف نژاد هم در تایید سخنان ابوترابی بر لزوم آگاهی مجلس از اهداف، نتایج احتمالی و پایه‌های فکری دولت در ارائه طرح تحول ساختاری اقتصادی و بررسی راهبردهای اجرایی دولت تاکید کرد و افزود: از آنجا که برخی از اقدامات دولت در این راستا نیازمند تصویب مقرراتی در مجلس است، نمایندگان باید از ابتدا در جریان چنین تحول ساختاری‌ای در اقتصاد کشور باشند.

گفتنی است تصویب تشکیل چنین کمیسیون ویژه‌ای در مجلس از چند جهت حائز اهمیت است؛ نخست دغدغه نمایندگان به حل معضلات اقتصادی کشور را نشان می‌دهد و دوم آنکه گویا نمایندگان نگرانند‌ دولت بدون اطلاع‌ مجلس اقداماتی را جهت اصلاح ساختار اقتصادی کشور  انجام دهد که عواقب تورمی‌ای همچون دیگر لوایح اقتصادی دولت داشته باشد. از این رو مجلس می‌خواهد از ابتدا در جریان چند و چون اقدامات دولت در این راستا قرارگیرد تا بتواند پاسخگوی موکلین خود در سراسر کشور باشد.

پیشنهاد به رفراندوم گذاشتن طرح تحول ساختار اقتصادی کشور که غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بلافاصله پس از سخنان رئیس جمهور در خصوص این طرح اعلام کرد هم نشان از دغدغه‌های مجلس نسبت به این موضوع دارد.

البته جمعی از نمایندگان مجلس هم متقابلا طرح دیگری برای حل مشکلات اقتصادی کشور تهیه کرده بودند که هیات رئیسه به احترام طرح دولت که در راه مجلس است، آن را اعلام وصول نکرد و بررسی آن رابه تشکیل این کمیسیون ویژه موکول کرد.

کد خبر 57163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز