شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه بورس: بالاخره پس از تبلیغات بسیار و روز‌ها انتظار، سهام شرکت مخابرات ایران به ارزش7 میلیارد دلار در بورس به فروش رفت.

به گزارش همشهری، با فروش سهام شرکت مخابرات، ارزش بورس تهران به 75 میلیارد دلار رسید.رقابت برای خرید سهام مخابرات صبح دیروز با دستورمدیر بازار آغاز شد.

سفارش‌های ابتدایی برای خرید سهام مخابرات بین 114 تا 119 تومان برای هرسهم متمرکز شده بود و حجم تقاضا برای خرید سهام این شرکت نیز تا دقایق پایانی، در حدود 250 میلیون سهم بود، اما درست در دقایق پایانی مبادلات ،ارزش هر سهم مخابرات در یک جهش باور نکردنی با قیمت 150 تومان به فروش رسید ودر شرایطی که تنها 250 میلیون تقاضا برای این سهم وجود داشت مدیریت بازار اعلام کرد که کل 5درصد از سهام این شرکت یعنی معادل 2 میلیاردو 293 میلیون سهم این شرکت به فروش رسیده است و هنوز مشخص نیست که در 8 دقیقه پایانی معاملات دیروز چه اتفاقی رخ داده است که ناگهان سهام این شرکت به جای 120 تومان به نرخ 150 تومان و به جای 250 میلیون سهم، 3/2میلیارد سهم به فروش رسید.

اخبار غیررسمی حاکی  است: کارکنان شرکت مخابرات که پیش از این با جمع آوری مبلغ 370 میلیارد تومان، تصمیم به خرید سهام مخابرات داشته‌اند در دقایق پایانی وارد عمل شده و زمینه فروش سهام و جهش قیمت سهام مخابرات را به وجود آورده‌اند.

علی صحرایی ناظر تالار بورس ضمن تایید خبر فروش سهام مخابرات اعلام کرد: سهام شرکت مخابرات ایران به قیمت هر سهم 150 تومان به فروش رفت. به این ترتیب ارزش کل سهام شرکت مخابرات ایران برابر با 6 هزارو 881 میلیارد تومان معادل 7 میلیارد دلار قیمت گذاری شد.

اما پس از عرضه سهام شرکت مخابرات، مدیران بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی‌ مبنای جدیدی را برای ارزش‌گذاری شرکت مخابرات ارائه کردند.

به گفته مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار، ارزش کل سهام شرکت مخابرات ایران 3/7 میلیارد دلار کشف قیمت شد، اما باید بین دارایی و ارزش سهام شرکت مخابرات تفاوت قائل شد. 

علی رحمانی ادامه داد: باید توجه داشت که ارزش شرکت مخابرات شدیدا متکی به بدهی‌ها و ودایع مشترکانش است که با احتساب بدهی‌ها و ودیعه‌ها می‌توان گفت: شرکت مخابرات ایران 3/17 میلیارد دلار قیمت گذاری شده است. 

او در نحوه محاسبه این رقم توضیح داد: از مجموع 3/17 میلیارد دلار 10 میلیارد دلار آن با احتساب ودیعه‌های مشترکان و اعتبار دهندگان(بدهی ها) محاسبه می‌شود و مابقی آن نیز با احتساب ارزش سهام، حقوق صاحبان سهام تلقی می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه بیشتر منابع شرکت مخابرات از بیرون تهیه می‌شود تاکید کرد:براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال 86، رقم ودیعه‌های مشترکان شرکت مخابرات 5 هزارو 800میلیارد تومان و میزان بدهی‌های آن 3 هزارو 400میلیارد تومان است، به این ترتیب از مجموع این رقم، 10 میلیارد دلار از طریق ودیعه‌ها و بدهی‌ها محاسبه می‌شود و 3/7میلیارد دلار نیز مربوط به ارزش سهام مخابرات است.

مدیر عامل شرکت مخابرات یاد آور شد: در محاسبه قیمت‌گذاری باید بین ارزش کل شرکت مخابرات و ارزش سهام شرکت تفاوت قائل شد. 

سید مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز در همین رابطه به فارس گفت: ارزش کل هفتمین شرکت مشمول اصل 44 بدون احتساب بدهی‌های شرکت بالغ بر 17 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

حضور نوکیا

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌، لحظاتی پس از فروش سهام شرکت مخابرات در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: از قیمت فروش سهام شرکت مخابرات راضی هستیم.

او در ادامه، گفته‌های غیررسمی بازار رادر مورد تقاضای شرکت نوکیا برای خرید سهام مخابرات تایید کرد. در حالی که منابع مطلع، انتشار خبر حضور نوکیا برای خرید سهام مخابرات را تنها، بازار گرمی بیشتر برای افزایش قیمت سهام شرکت مخابرات می‌دانند.

مخابرات هم راضی است

ظاهرا، متولیان شرکت تازه وارد بورسی هم در ابراز رضایت از قیمت فروش با سازمان خصوصی‌سازی‌ شریک هستند و گله‌ای ندارند.

صابر فیضی مدیر عامل شرکت مخابرات پس از فروش 5 درصد از سهام شرکت متبوعش، به همشهری گفت:این تنها آغازی برای فرایند واگذاری مخابرات به بخش خصوصی است.

به گفته او با ورود مخابرات به بازار سرمایه، این شرکت از این پس موظف خواهد بود تکالیف بورس به‌خصوص در حوزه قوانین ملی را رعایت کند.

فیضی درخصوص مشارکت کارمندان مخابرات در خرید سهام این شرکت هم تاکید کرد:کارکنان مخابرات پس از گردآوری نقدینگی خود از طریق یکی از کارگزاران بورس، در صف متقاضیان خرید ایستاده‌اند واحتمالا در عرضه اولیه هم موفق به خرید بخشی از سهام مخابرات شده‌اند.

کد خبر 60207

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز