نهاد «آموزش و پرورش» یکی از هزاران نهاد و عرصه‌ای است که دستخوش تحولات پاندمی «کووید ۱۹» قرار گرفته است، به‌گونه‌ایی که با به کارگیری ابزار و تکنولوژی‌های مناسب، تلاش در تبادل اطلاعات دارد.

تخته سياه

همشهری آنلاین_سحر جعفریان: همین موضوع باعث شده تا مدیران آموزش و پرورش منطقه ۹ نیز دست به کار شوند تا از میدان رقابت و پیشرفت عقب نمانند. «استودیو ترکیبی و آنلاین» برگه برنده نظام آموزشی منطقه به شمار می‌آید که این روزها با تولید و انتشار کلیپ‌های آموزشی مختلف مورد توجه معلمان و دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی قرار گرفته است. در این گزارش سری به این فضای آموزشی متفاوت می‌زنیم تا از روند کار در آن مطلع شویم.  

  • کمک‌هایی که صرف تجهیز استودیو شد

پنل به جای تخته‌سیاه 

استودیو ترکیبی و آنلاین، عنوان نخستین کلاس تولید محتواهای آموزشی است که در محله «تهرانسر» منطقه ۲۱ زیر نظر آموزش و پرورش منطقه ۹، فعالیت خود را از بهمن ماه ۱۳۹۶ آغاز کرده است. کلاسی در حدود ۲۰‌مترمربع که در طبقه منفی یک دبیرستان پسرانه «فردوسی» جای گرفته و این روزها محل رفت‌وآمد معلمانی است که با تولید محتواهای آموزشی و درسی به دنبال شیوه‌های نوین تدریس، منطبق با شرایط روزهای شیوع بیماری هستند.

از ساعت ۸ صبح به نوبت می‌آیند و هریک در حدود ۲ ساعتی در کلاس مجهز به دوربین‌های حرفه‌ای با انواع لنزهای کاربردی، پروژکتورهای سقفی و پایه‌دار، مینی میکروفون‌های استودیویی و پنل‌های لمسی و هوشمند، سرگرم تعلیم می‌شوند. محتواهای تولیدی در قالب کلیپ‌های آموزشی با حجم اندک، تدوین و در فضای مجازی منتشر می‌شوند. تاکنون بیش از ۳۶۰ کلیپ با بازدیدهای ۳۰۰ هزار وایرال شده که این نشان از موفقیت و اقبال دستاوردهای معلمان در این منطقه است. ساعت ۱۰ صبح است و «مرتضی قاجارگر»، مدیر دبیرستان فردوسی، تجهیزات استودیو را آماده می‌کند تا نخستین معلم، کارش را در آن آغاز کند.

قاجارگر در این‌باره می‌گوید: «این مدرسه با قدمت بیش از ۳۰ سال، تعامل مناسب و شفافی با اولیای دانش‌آموزان داشته است. به‌گونه‌­ایی که در ابتدا هزینه‌های این استودیو از محل کمک‌های این اولیا تأمین شد. پس از بهره‌برداری نیز با همت اداره کل آموزش و پرورش و منطقه توانستیم استودیو را به فضایی کم‌نظیر در استان تهران تبدیل کنیم. هم­چنان که روزانه دبیران و معلمان بسیاری از سایر مناطق با هدف تولید محتواهای متنوع، متقاضی حضور در این استودیو هستند. آنها با شوق کنار پنل هوشمند می‌ایستند و با استفاده از اینترنت و ویدیو به‌صورت هم­زمان، تدریس می‌کنند.»

  • همه مصائب یک استودیوی آموزشی

پنل به جای تخته‌سیاه 

ایده راه‌اندازی استودیو ترکیبی و آنلاین از سؤال «چگونه می‌توانیم آموزش‌ها را جذاب و تأثیرگذار کنیم؟ ‌» الهام گرفته شده است. قاجارگر در این‌باره توضیح می‌دهد: «سال ۱۳۹۶ به دنبال ارائه آموزش‌هایی بودیم که به کمک آن دانش‌آموزان را در گروه‌های سنی دبیرستان که شطینت‌ها و حواس پرتی‌های خاص خود را دارند، بیش­تر با درس و تحصیل انس دهیم.

با همفکری جمعی از دبیران و مدیران به این نتیجه رسیدیم که بهتر است کلاسی طراحی کنیم تا در آن از ابزار و تجهیزات روز بهره ‌بگیریم و دانش‌آموزان هم در تولید محتواهای آن با توجه به علاقه‌مندی‌هایشان مشارکت داشته باشند. بنابراین، این استودیو افتتاح شد و از سوی دبیران و دانش‌آموزان مورد استقبال خوبی قرار گرفت که در دوران شیوع کرونا، مزیت‌های آن بی‌شمار جلوه کرد. راه‌اندازی آزمایشگاهی مجهز در سطح دانشگاهی نیز در کنار این استودیو همانند مکملی عمل کرد که کارکردهای یکدیگر را پوشش می‌دادند.»

او هم­چنین ادامه می‌دهد: «البته مشکلاتی هم داریم. برای مثال، گرافیست و تدوینگر ثابتی نداریم و مجبور هستیم برای هر کلیپ، هزینه‌ای جداگانه به گرافیست‌ها و تدوینگران آزاد پرداخت کنیم. هزینه‌هایی که در مجموع فشار زیادی را به مجموعه تحمیل می‌کند. از سویی سرعت اینترنت هم مانع از بارگذاری به موقع محتواها می‌شود. هر چقدر هم برای اینترنت هزینه می‌کنیم به نوعی بی‌فایده است. چراکه موقعیت جغرافیایی مدرسه در نزدیکی فرودگاه «مهرآباد» سبب می‌شود، سرورها ضعیف عمل کنند. برای رفع این مشکل، وزارت «آموزش و پرورش» و وزارت «ارتباطات» می‌توانند به ما کمک کنند.»

  • تجربه‌اندوزی برای پساکرونا 

پنل به جای تخته‌سیاه 

آموزش به شیوه نوین و مجازی در دوران «پساکرونا» به ضرورتی جدایی‌ناپذیر از نظام آموزش و پرورش تبدیل خواهد شد. «حمیدرضا غنی پور»، معاون آموزشی دوره متوسطه آموزش و پرورش منطقه ۹، با بیان این مطلب می‌گوید: «خلاقیت طراحی استودیو ترکیبی و آنلاین این اجازه را به ما می‌دهد تا در دوران پساکرونا از ویژگی‌های گره خورده آن با تکنولوژی به سود دانش‌آموزان بهره‌مند شویم. به گونه‌ای که تعدادی از دانش‌آموزان در منزل و تعدادی با حضور در استودیو، آموزش دریافت کنند.

آن زمان است که تعطیلی مدارس به بهانه بارش سنگین برف، آلودگی هوا و سایر دلایل، دیگر معنا پیدا نمی‌کند و می‌توان آموزش را در هر شرایطی حتی به‌صورت آفلاین پیش برد. با این تجربه‌اندوزی‌ها می‌توان در پساکرونا، همگام با آموزش‌های جهانی پیش رفت. از سویی باید توجه داشت که زیرساخت‌های این شیوه آموزشی فراهم شود تا نسل آینده، متحمل آسیب‌های ناشی از کمبود در زمینه تکنولوژی‌های آموزشی نباشد. در این شرایط روشن است که سرمایه‌گذاری بر روی نظام آموزشی، نوعی از سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود که آینده‌ای درخشانی را برای هر گروه و جامعه‌ای تضمین می‌کند.»

غنی‌پور هم­چنین ادامه می‌دهد: «دبیرستان فردوس در بین ۱۰۰ مدرسه برتر پایتخت جای دارد و افتتاح استودیوی ترکیبی در آن یکی از اقدامات نوآورانه است. اقدامی که خلأ تأثیر حضور در کلاس و ارتباط از نزدیک را پوشانده و با ایجاد جذابیت‌های بصری و هوشمند به دنبال جلب توجه کامل از سوی دانش‌آموز است. در مقابل بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها، تلاش داریم معلمان و دبیران را به قدر کفایت با این فضا و چگونگی استفاده از آن به خوبی آشنا کنیم تا نیروی انسانی متخصص را در کنار تجهیز سخت‌افزارها داشته باشیم. اتفاق خوب در این زمینه استخدام نیروهای جوان از سوی آموزش و پرورش کشور است.»

کد خبر 601203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha