طرح‌ها و اقدامات محلی وقتی می‌توانند ارزشمند باشند که بر اساس دغدغه‌های اقشار مختلف مردم انتخاب شوند و برای آنها منفعت و آرامش به همراه داشته باشند.

راه هموار است

 پاسخگویی به نیازهای مهمی همچون مناسب‌سازی کامل ۲ سرای محله برای افراد دارای معلولیت، اجرای طرح غربالگری و ارائه خدمات روان‌شناسی رایگان به شهروندان، ارائه خدمات متعدد مددکاری و اشتغالزایی برای مددجویان و... از همین دست اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ است که با آغاز سال جدید در دستور کار قرار گرفت و در جلب رضایت شهروندان نقش بسزایی داشت.

راه هـموار است

یکی از تقاضاهای مهم و همیشگی معلولان و کم‌توانان، مناسب‌سازی معابر و مراکز عمومی برای‌ تردد آسان آنهاست. از سال ۱۳۹۸ اقدامات لازم برای مناسب‌سازی پارک‌ها، معابر و ساختمان‌های شهرداری منطقه انجام شده، اما مناسب‌سازی‌سراهای محله خانی‌آباد جنوبی و بهمنیار از طرح‌های مهمی است که چندی پیش به‌طور کامل برای افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی، نابینایان وکم‌بینایان انجام شد. معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۹ در این‌باره می‌گوید: «ایجاد رمپ ورودی، میله‌های دستگرد، کف‌پوش ویژه نابینایان، تجهیز دکمه‌های آسانسور، نصب تابلو راهنمایی به خط بریل، تجهیز سرویس بهداشتی مناسب و محل پارک ویژه معلولان از جمله اقداماتی است که براساس این طرح به اجرا درآمده است.» «مهدی بصیری» در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه‌سراهای ذکر شده مورد تأیید انجمن معلولان قرار گرفته‌اند و فرد معلول حین ورود به این‌سراهای محله هیچ مشکلی نخواهد داشت، می‌گوید: «طرح مناسب‌سازی کامل بوستان‌ها، ورودی اماکن عمومی، ساختمان‌های نواحی، ساختمان‌های ستادی و... هم در دستور کار است و غالب کارهای مرتبط با آن انجام شده است.»

  • دسترسی منطقه ۱۹ به گرمخانه جنرال

طبق نظر شهردار تهران، مقرر شد در چند نقطه از شهر گرمخانه جنرال ایجاد شود تا شهروندان آسیب‌دیده از خدمات متعدد مددکاری و آموزش و اشتعالزایی بهره‌مند شوند. بصیری با اشاره به اینکه یکی از این گرمخانه‌ها قرار است در نزدیکی گرمخانه مهر منطقه ۱۹ ساخته شود، می‌گوید: «آسیب‌دیدگان از بدو ورود به این گرمخانه و آغاز فرایند درمان، از خدمات اولیه مددکاری، اقدامات ترک اعتیاد، ورود به بازار کار، آموزش و... برخوردار می‌شوند.» وی در ادامه با بیان اینکه این کار در مراحل اولیه است، می‌گوید: «در هفته‌های آتی با انجام امور مربوط به‌صورت جلسه واگذاری، کارهای مطالعاتی، فنی و ساخت انجام و پیش‌بینی می‌شود بعد از حدود ۷ ماه طرح به پایان برسد و گرمخانه جنرال مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.»

راه هـموار است

  • استقرار مشاوران سلامت درسراها

یکی از دلایل مراجعه نکردن شهروندان به مراکز مشاوره و روان‌شناسی هزینه زیادی است که باید برای این کار پرداخت کنند. در روزهایی که با وجود کرونا و آسیب‌های آن مشکلات روحی افراد نیز بیشتر شده است، استقرار مشاوران سلامت در ۲ سرای محله و اجرای طرح غربالگری و ارائه خدمات روان‌شناسی رایگان به شهروندان یکی از اتفاقات خوبی است که در پاسخگویی به نیاز مهم شهروندان نقش بسزایی داشته است. «مهدی بصیری» با بیان اینکه این خدمات با مشارکت سازمان بهزیستی استان تهران ویژه خانواده‌های آسیب‌پذیر به اجرا در آمده است، می‌گوید: «تحکیم بنیاد خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی، غربالگری سطح یک پیشگیری از معلولیت شامل بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، اختلالات ژنتیک، اوتیسم و...  نمونه‌هایی از موضوعات مرتبط با این خدمات است که در ارتقای سلامت شهروندان و انجام اقدامات پیشگیرانه مؤثر خواهد بود. » وی ادامه می‌دهد: «خدمات غربالگری و مشاوره از طریق کارشناسان سازمان بهزیستی مستقر درسراهای محله بهمنیار و خانی‌آباد جنوبی ارائه شده و شهروندان می‌توانند برای بهره‌مندی از این خدمات روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ به این مراکز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تلفنی با شماره‌های ۵۵۱۰۵۶۹۴ و ۵۵۰۲۱۸۰۴ تماس بگیرند.»

  • توزیع ۴۰۰ هزار ماسک در نقاط حاشیه‌ای

باتوجه به قرارگیری در موج چهارم کرونا و وضعیت اجتماعی که در منطقه ۱۹، به‌خصوص محدوده حریم و ناحیه ۳، وجود دارد طبق مساعدتی که در خصوص موضوع توزیع ماسک رایگان بین افراد نیازمند با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی مرکز انجام شده است، حدود ۴۰۰ هزار ماسک رایگان طی برنامه‌های مختلف بین اهالی نواحی ۳، ۴ و ۵، روستاهای اطراف منطقه و نقاط کمتربرخوردار و کوره‌پزخانه‌ها و... توزیع می‌شود.» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ با اشاره به اینکه این اقدام برای پاسخگویی به یکی از نیازهای مهم اهالی مناطق کمتربرخوردار محله به اجرا درآمده است، می‌گوید: «این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده و ماسک‌ها به‌صورت مستمر و گردشی در نقاط مختلف توزیع می‌شود که تاکنون ۱۵۰ هزار نفر از آن بهره‌مند شده‌اند.»

راه هـموار است

  • اجرای طرح شهر امن در ۳ محله

شناسایی و رفع نقاط ناامن و بی‌دفاع شهری یکی دیگر از دغدغه‌های همیشگی شهروندان به‌خصوص بانوان است که با هدف پاسخگویی به آن، طرح شهر امن به اجرا درآمده است. بصیری با اعلام اینکه مرحله اول این طرح در منطقه به پایان رسیده و وارد مرحله اجرا شده است، در باره جزئیات این طرح می‌گوید: «در مرحله نخست این طرح نقاط ناامن و بی‌دفاع شهری منطقه با کمک بانوان ساکن در محله‌ها شناسایی و در قالب یک پروژه مطالعاتی تجمیع شده است. در حال حاضر مقدمات فرایند اجرایی در حوزه کالبدی برای رفع این معضل و تأمین امنیت زنان در ۳ محله عبدل‌آباد، اسماعیل‌آباد و نعمت‌آباد تأیید شده که اقداماتی همچون تأمین اتاق مادر و کودک و سرویس بهداشتی، بهسازی و پیاده‌راه‌سازی، تأمین روشنایی ضلع جنگلی بوستان مرجان، اجرای طرح مشارکتی فرهنگی و هنری با استقرار نمادهای هنری و دیوارنگاری در کوچه شهید اژدر سرابی نمونه‌ای از آنهاست.»

راه هـموار است
«محمد مافی»
  • اتفاقی خوش برای توان‌یابان

مناسب‌سازی‌سراهای محله خانی‌آباد جنوبی و بهمنیار یکی از بهترین اقدامات شهرداری منطقه ۱۹ در سال جدید است که رضایت توان‌یابان را به همراه داشت.
دبیر کانون معلولان منطقه ۱۹، که در آیین افتتاحیه سرای محله خانی‌آباد جنوبی حضور داشت، با بیان این موضوع می‌گوید: «به‌عنوان نماینده توان‌یابان محله از امکاناتی که در این سرای محله برای ما ایجاد شده استفاده کردم. خوشبختانه همه اقدامات اصولی انجام شده و توان‌یابان به راحتی می‌توانند وارد سرای محله شوند و به راحتی از امکانات آن استفاده کنند.» «محمد مافی» در ادامه از طرح‌هایی می‌گوید که با عنوان مناسب‌سازی در شهر اجرا می‌شود، اما آن‌طور که باید مطلوب و رضایتبخش نیست. او ادامه می‌دهد: «در این سرای محله همه نمادهایی که یک فرد معلول برای‌ تردد و استفاده از یک مرکز عمومی نیاز دارد رعایت شده است.»

راه هـموار است
«راضیه شرفی»
  • استقبال از خدمات روان‌شناسی

استقرار مشاوران سلامت در سرای محله و ارائه خدمات روان‌شناسی رایگان یکی از مطالبات همیشگی اهالی بود که خوشبختانه با تلاش اعضای شورایاری و مدیر محله محقق شد و نتایج خوبی هم به همراه داشت.
مدیر محله خانی‌آباد جنوبی با بیان این موضوع و با اشاره به اینکه در روزهای کرونا نیاز اهالی محله به چنین خدماتی بیشتر شده و این در حالی است که بسیاری از افراد توان پرداخت هزینه برای مراجعه به مراکز مشاوره و روان‌شناسی را ندارند، می‌گوید: «این طرح استقبال چشمگیر شهروندان را به همراه داشت. روزانه حداقل ۸ نفر حضوراً برای بهره‌مندی از خدمات به اینجا مراجعه می‌کنند و بسیاری از افراد از مشاوره‌های تلفنی استفاده می‌کنند.» «راضیه شرفی» در ادامه به ارتباط مستقیم خود با اهالی محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «به دلیل ارتباط دوستانه‌ای که بین من و بانوان محله شکل گرفته، بسیاری از آنها مشکلات‌شان را با من در میان می‌گذارند و خوشحالم که اکنون در اینجا می‌توانند با یک کارشناس درباره مشکلات‌شان صحبت کنند و راهکارهای مناسب دریافت کنند.»

کد خبر 600360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha