صحبت یک روز و ۲ روز نیست. ۲۳ سال است در مراکز درمانی محله‌ها و مناطق مختلف جنوب شهر خدمتگزار اهالی است و حضور در محافل عمومی و ارائه خدمات رایگان به شهروندان را جزء وظایف مهم خود می‌داند.

طبیب خوشنام

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  «سیدفرزان امامی» پزشک عمومی خیر و خوشنام محله خانی‌آباد جنوبی که ۱۷ سال از راه‌اندازی مطبش در این محله می‌گذرد، در روزهای شیوع کرونا هم همراه اهالی است. او ضمن ارائه مشاوره‌های پزشکی تلفنی به آنها، حداقل یک روز از ماه در سرای محله خانی‌آباد جنوبی مستقر می‌شود تا شهروندان را رایگان ویزیت کند.  

بعد از شیوع ویروس کرونا رفت‌وآمد درسراهای محله هم مانند دیگر محافل عمومی کمتر شده، اما با حضور پزشک عمومی خیر برای ارائه خدمات رایگان به شهروندان حال و هوای کنونی سرای محله خانی‌آباد جنوبی متفاوت از روزهای کرونایی است. اهالی محل به صف و با فاصله از یکدیگر برای استفاده از خدمات ایستاده‌اند و پزشک هم با صبر و حوصله سعی در معاینه به نوبت آنها دارد. وقتی از دکتر امامی، پزشک ۵۴ ساله خیر محل می‌خواهیم تا بیشتر درباره فعالیت‌هایش در این محله توضیح بدهد، می‌گوید: «آغاز فعالیتم در منطقه ۱۹ به ۲۳ سال پیش برمی‌گردد. ابتدا زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیتم را در مرکز شهید واحدی شروع کردم. مدتی پس از آن در درمانگاه شهدای خانی‌آباد نو و برخی محله‌های منطقه ۱۶ هم به آنها فعالیت داشتم. سال ۱۳۸۳ مطبم را در محله خانی‌آباد جنوبی راه‌اندازی کردم که در تعمیق ارتباطم با اهالی این محله نقش بسزایی داشت.»

طبیب خوشنام و نیک مرام

  • همکاری با نهادهای مختلف

امامی در ادامه با اشاره به اینکه با آغاز فعالیتش در حوزه پزشکی همکاری با نهادهای مختلف همچون مساجد، مدارس، دانشکده شریعتی و... خدمتگزاری رایگان به افراد کمتربرخوردار و ارائه خدمات عمومی رایگان در روزهای خاصی از سال به یکی از وظایف همیشگی‌اش تبدیل شده است، می‌گوید: «از آن روز تاکنون برای انجام این کارها خودم را موظف می‌دانم. با شکل‌گیری‌سراهای محله و آغاز فعالیت اعضای شورایاری علاوه بر مساجد و مدارس و... در سراهای محله که محل گذر بیشتر اهالی محل است هم حضور پیدا می‌کنم.»
 امامی با اشاره به اینکه ساکن منطقه ۳ است، اما آنقدر با مردم این محل خو گرفته که خودش را ساکن اینجا می‌داند، می‌گوید: «۷ سال پیش طوری زمین خوردم که لحظه زمین خوردن سرم در حال اصابت به مانع خطرناکی بود، که اگر این اتفاق می‌افتاد شانس زیادی برای زنده ماندن نداشتم، اما آن لحظه نیرویی حفظم کرد. من این اتفاق را حاصل نگاه خدا و دعای خیر بندگانش می‌دانم. هیچ چیز جز این نمی‌توانست نجاتم بدهد.» قبل از کرونا دفعات بیشتری در سرای محله حضور پیدا می‌کردم، اما در روزهای کرونا به دلیل حضور اندک اهالی محله در اینجا ماهی یک‌بار جلسات ویزیت رایگان برگزار می‌کنم. پزشک خیر با بیان این موضوع می‌گوید: «هماهنگی با مدیر محله و اعضای شورایاری هم انجام شده تا هرکسی توانایی پرداخت حق ویزیت نداشته باشد با معرفی آنها برای استفاده رایگان خدمات معاینه به مطبم مراجعه کند.»

طبیب خوشنام و نیک مرام

  • خدمتگزاری به اهالی خونگرم و بی‌شیله پیله!

امامی در حال حاضر در مرکز درمانی پارک بعثت محله باغ آذری فعالیت می‌کند، اما مطبش کماکان در محله خانی‌آباد جنوبی است. او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه بعد از سال‌ها کارکردن اکنون بیشتر اهالی محل او را می‌شناسند و حین‌ تردد در خیابان و کوچه‌های محله بیشتر مردم با او احوالپرسی می‌کنند، می‌گوید: «نه تنها از محله خانی‌آباد جنوبی بلکه از محله‌های اطراف و حتی دیگر مناطق همجوار هم بیمار دارم. طی این سال‌ها و طبابت در این محله خاطرات تلخ و شیرین زیادی در ذهنم نقش بسته است. اهالی این محله انسان‌های بی‌ریا و دوستداشتنی هستند و خوشبختانه از بچه‌های قد و نیم قد تا افراد پا به سن گذاشته و سالمند به من محبت دارند. چند روز قبل در مطب نشسته بودم و دیدم کودک ۶ ساله‌ای که یک سال قبل دست بریده‌اش را بخیه زده بودم در حال خوردن بستنی وارد مطبم شد. بستنی‌اش را به من تعارف کرد و وقتی من با لحنی کودکانه گفتم بستنی‌اش دهنی است، گفت: «یک بستنی نو برایم می‌خرد.» هرچقدر من انکار می‌کردم او اصرار می‌کرد و دوست داشت محبتش را به من ابراز کند. دیدن چنین رفتاری از یک بچه معصوم واقعاً برایم لذتبخش است.»

  •  اعتمادی که بین من  و معتمدان محله شکل گرفته

 پزشکی که در روزهای کرونا هر روز برای مداوای بیمارانش تا جنوب شهر می‌آید، می‌گوید: «هیچ‌وقت به این فکر نبودم که مطبم را به محله‌ای دیگر انتقال بدهم. بعد از سال‌ها کار کردن در این نقطه از شهر ارتباط عاطفی عمیقی بین من و بیماران شکل گرفته است. ۹۰ درصد بیماران و اهالی محله شماره تماس من را دارند و برای پرسیدن سؤال‌های‌شان به‌خصوص در روزهای کرونا با من تماس می‌گیرند. در بسیاری مواقع بیماران را به دوستان متخصص هم معرفی می‌کنم تا با هزینه کمتر درمان‌شان را دنبال کنند.» امامی با اعتقاد به اینکه اهالی محله خانی‌آباد جنوبی آدم‌های خونگرم، بی‌ریا و بی‌شیله پیله هستند، می‌گوید: «یکی از نقاط ضعف برخی اهالی محله‌های جنوبی شهر در مراجعه به مطب پزشک این است که گاهی حرف همسایه دیوار به دیوارشان را بیشتر از پزشک قبول دارند و دوست دارند مطابق نظر و گفته آنها درمان‌شان صورت بگیرد.» او در پایان ضمن قدردانی از سرای محله که این فضا را در اختیار او می‌گذارد، می‌گوید: «شاید برخی افراد در نزدیکی ما باشند که توانایی پرداخت حق ویزیت نداشته باشند، من خودم در شناخت این افراد مهارتی ندارم و با اعتمادی که بین من و معتمدان محله شکل گرفته به این کار می‌پردازم.»

طبیب خوشنام و نیک مرام
زهرا زهره‌وندی/  ساکن محله خانی‌آباد
  • پزشک حاذق و بااخلاق محله

سال‌های زیادی است که این پزشک در محله ما فعالیت می‌کند و من هم از ابتدا هر وقت بیمار می‌شدم برای درمان به مطبش مراجعه می‌کردم. «زهرا زهره‌وندی» یکی از ساکنان قدیمی محله خانی‌آباد جنوبی که برای استفاده از خدمات ویزیت رایگان پزشک عمومی در اینجا حاضر شده با بیان این موضوع می‌گوید: «پزشک حاذق و اخلاق‌مداری است. همه اهالی محله او را به نیکی می‌شناسند. دکتر امامی خیلی باانصاف است و درمان بیمار بیش از هرچیزی برایش اولویت دارد. او نه تنها به‌صورت ماهانه یا هفتگی در سرای محله خدمات ویزیت رایگان به شهروندان ارائه می‌کند، بلکه در مطبش هم هوای افراد کمتربرخوردار را دارد. چنین افرادی نعمت محله هستند و باید قدرشان را بدانیم.»

طبیب خوشنام و نیک مرام
غلامرضا روستایی/  مراجعه‌کننده
  • برای محله خیر دارد!

«غلامرضا روستایی» مراجعه‌کننده ۷۱ ساله‌ای که از سال ۱۳۵۰ ساکن محله خانی‌آباد جنوبی شده و به خوبی دکتر امامی را می‌شناسد، می‌گوید: «من سال‌های سال است که وقتی بیمار می‌شوم به مطب دکتر امامی مراجعه می‌کنم و بیمار همیشگی او هستم. پزشک بسیار بااخلاق و باتجربه‌ای است که با حوصله بیمارانش را معاینه می‌کند و علاوه بر درمان خوب، خودش را از مردم می‌داند و ارتباط صمیمی با آنها برقرار می‌کند.» روستایی به حضورش در سرای محله و استفاده از خدمات رایگان پزشک اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیلی دست به خیر است و سال‌های زیادی است که برای ویزیت رایگان بیماران به سرای محله می‌آید و بارها دیده‌ام کسانی را که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند رایگان معاینه می‌کند. در دریافت هزینه ویزیت هم منصف است.»

طبیب خوشنام و نیک مرام
زیبا فلاح/ ساکن محله خانی‌آباد
  • همراه روزهای کرونایی بیماران

«زیبا فلاح» بانوی ۳۳ ساله ساکن محله خانی‌آباد جنوبی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ سال است دکتر امامی را می‌شناسد و هر وقت بیمار می‌شود اول به مطب او مراجعه می‌کند، می‌گوید: «خانواده، دوستان، همسایه‌ها و... همه او را به نیکی می‌شناسند. جزو پزشکان بااخلاق است که احترام خاصی برای بیمارانش قائل است. دست به خیر هستند و به‌صورت مستمر در سرای محله و دیگر اماکن عمومی محله به ارائه خدمات رایگان به شهروندان می‌پردازند.»
فلاح با بیان اینکه اهل محل شماره تماس دکتر محله‌شان را دارند، می‌گوید: «بارها در روزهای بیماری وقتی دست‌مان جایی‌بند نبوده در ساعات غیراداری هم با او تماس گرفته‌ایم و او با بهترین نوع رفتار پاسخگوی ما بوده و در رفع مشکل‌مان به‌خصوص در روزهای کرونا کمک‌مان کرده است.»

کد خبر 620026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha