اهل خرج تراشیدن برای بیمار نیست و دوست دارد با وجدان آسوده سر بر بالین بگذارد.

نذر سلامت

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده: اصراری به دریافت ویزیت ندارد و معتقد است که خدا جور دیگری برایش جبران کرده. ۱۶ سال از روزی که به پیشنهاد امام جماعت مسجد محله امامت معاینه رایگان را آغاز کرده، می‌گذرد و او در این سال‌ها دغدغه بیمارانش را داشته و از هیچ کمکی به آنها دریغ نکرده است. دکتر «شاهین شاه‌پناه» را اکثر اهالی شرق تهران به‌ویژه محله امامت به انسان دوستی و مروت می‌شناسند. او در سال‌های طبابتش سعی کرده رابطه مادی را با بیمارانش، کمتر و در عوض رابطه انسانی را با آنان تقویت کند. سال‌هاست که در مطبش و مساجد شرق تهران بیماران را رایگان ویزیت می‌کند و در این روزهایی که بسیاری از خانواده‌های نیازمند درگیر بیماری کرونا هستند، شاه‌پناه پیگیر تأمین دارو برای این خانواده‌هاست. در یک عصر پاییزی در شلوغی میدان امامت به مطب او رفتیم و ساعتی را پای صحبت‌هایش نشستیم.

نذر سلامت آقای دکتر

  •  پرداخت اختیاری ویزیت

«افراد بی‌بضاعت در پرداخت ویزیت مختار هستند.» این جمله را روی در اتاق چسبانده است. دکتر شاه‌پناه می‌گوید: «بنا به سوگندی که در پیشگاه پروردگار یاد کرده‌ام در درجه نخست جان بیمار و بهبود او برایم مهم است. هر چقدر ارتباط مالی پزشک با بیمار کمتر باشد، ارتباط معنوی بیشتر می‌شود و می‌تواند رسالت خود را به درستی انجام بدهد. من هم سعی کرده‌ام تا جای ممکن ارتباط مالی را با بیمار کمرنگ کنم و با تجویز داروهای متعدد و بی‌مورد، برای بیمار خرج نتراشم. بیماران بسیاری با شرایط مالی مختلف به مطب من مراجعه می‌کنند. برخی از آنها را می‌شناسم و از اوضاع مالی آنها مطلعم و ویزیتی دریافت نمی‌کنم و افراد دیگر هم طبق تعرفه و در بیشتر اوقات کمتر از تعرفه ویزیت پرداخت می‌کنند که حتی اگر این افراد هم پولی پرداخت نکنند از نظر من مشکلی نیست.»

نذر سلامت آقای دکتر

  •  خدا برایم جبران می‌کند

بارها در زندگی‌اش گره‌های کوری افتاده که معتقد است به لطف خداوند این گره‌ها باز شده است. برخلاف تصور عام که پزشکان را اشخاصی متمول می‌دانند، دکتر شاه پناه وضعیت مالی متوسطی دارد و به دنبال کسب مال از طریق طبابت نیست. گواه این موضوع هم مطب ساده و به دور از تجملات اوست. می‌گوید: «در زندگی من هم مانند همه انسان‌ها مشکلات زیادی وجود داشته که فقط با لطف خداوند توانسته‌ام آنها را پشت سر بگذارم. اینکه از برخی بیمارانم ویزیت نمی‌گیرم چیز عجیبی نیست. چون خداوند برایم جبران کرده است. من ۴ بار به مکه مکرمه مشرف شده‌ام. بدون اینکه هزینه‌ای برای ‌آن پرداخت کنم و همین برایم کافی است.» او که دغدغه شرایط اقتصادی مردم را دارد، ادامه می‌دهد: ‌ «این روزها اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم خوب نیست و اگر ما به‌عنوان انسان هوای همدیگر را نداشته باشیم باید بگوییم وامصیبتا. وقتی خودمان به یکدیگر رحم کنیم خداوند هم به ما رحم خواهد کرد.»

  • جمع‌آوری دارو برای نیازمندان

این روزها که قیمت انواع دارو سر به فلک کشیده و بیماران به‌ویژه خانواده‌های نیازمند برای تأمین دارو با مشکل مواجه شده‌اند اقدام بسیار جالبی در محله تهرانپارس توسط شورایاری محله و اهالی معتمد انجام شده است. در این طرح شهروندان داروهای مازاد خود را به مساجد می‌آورند تا در اختیار نیازمندان قرار بگیرد. در این میان، دکتر شاه پناه این داروها را از نظر سلامت و تاریخ انقضا، بررسی و به‌صورت جداگانه دسته‌بندی می‌کند و با توجه به شناختی که از بیماران دارد، داروهای مورد نیاز نیازمندان را به دستشان می‌رساند. البته در شرایط کرونا دکتر شاه پناه بیش از گذشته نسبت به جمع‌آوری دارو مصمم و درصدد است داروهای بیماران بهبودیافته از کرونا را به دست بیماران نیازمند مبتلا به کووید ۱۹ برساند تا باری از روی دوش این افراد برداشته شود.»

نذر سلامت آقای دکتر

  • ارتباط  عاطفی با بیمار دارد

«سکینه زمانی» ۶۱ ساله یکی از اهالی محله امامت حدود ۲۳ سال است که با دکتر شاه‌پناه آشنایی دارد. او درباره اقدامات خیرخواهانه این پزشک می‌گوید: «کمتر کسی در محله امامت هست که دکترشاه پناه را نشناسد. او به انسان‌دوستی در میان اهالی شهره است و با بیمارش بیشتر از اینکه ارتباط مالی داشته باشد، ارتباط عاطفی و معنوی دارد و آنها را به خوبی درک می‌کند. خاطرم است روزی در مطب دکتر شاه پناه منتظر نشسته بودم. متوجه شدم دکتر از برخی بیماران حق ویزیت نگرفت. بنا به آشنایی طولانی مدتی که با دکتر داشتم به او گفتم: شما پزشک هستید و کلی درس خوانده‌اید و بالاخره روزگار شما هم با این ویزیت‌ها می‌گذرد. او در جوابم گفت: خدا برای من می‌سازد. اگر همه انسان‌ها طرز فکری مانند دکتر شاه پناه داشتد دنیا گلستان می‌شد.»

کد خبر 646222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha