کرونا همه را غافلگیر کرد؛ فقیر و غنی برایش فرق نداشت و همه از ترس جانشان سردرگم شدند.

دکتر عظیمی

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده:  کرونا همه را غافلگیر کرد؛ فقیر و غنی برایش فرق نداشت و همه از ترس جانشان سردرگم شدند. هرچند در شرایط بحرانی بیشتر افرادی صدمه می‌بینند که از فقر فرهنگی رنج می‌برند. حالا فقر اقتصادی راهم به آن اضافه کنید. در محله‌های کم برخوردار درروزهای ابتدایی شیوع کرونا، فقر فرهنگی حاکم اجازه تصمیم‌گیری درست را از افراد برای مواجهه با این بیماری می‌گرفت اما در این میان بودند کسانی که مسیر سخت کرونا را برای دیگران هموار کردند. دکتر«غلامرضا عظیمی» پزشک محله منصور هم یکی از همین افراد است که در بزنگاه کرونا، درس خود را به درستی پس داد.

از ویزیت رایگان بیماران نیازمند گرفته تا تهیه ارزاق برای این بیماران همه و همه حاصل یک عمر طبابت صادقانه اوست. اوبدون هیچ چشمداشتی با اقدامات خیر خواهانه‌اش مشغول درمان افراد مشکوک به کرونا شد. افراد بی‌بضاعت محله را با جان و دل پذیرا شد تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود. در ادامه بیشتر در مورد اقدامات انسان‌دوستانه این پزشک معروف در محله منصور می‌خوانید.

  • کمک معیشتی به بیماران نیازمند

موضوع کمک انسان‌دوستانه دکتر عظیمی به دارو و درمان ختم نمی‌شود. او با کمک خیّران محله برای بیماران نیازمند دارو، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده تهیه و برای آنها ارسال می‌کند. البته ناگفته نماند که برای برخی از خانواده‌ها هم با همکاری مراکز فرهنگی محله از جمله سرای محله و مسجد ارزاق تهیه می‌کنند و توسط بهیارهای مطب به دست آنها می‌رسانند. تعدادی از بیماران در محله منصور که از شرایط اقتصادی نامناسبی برخوردار هستند، توسط این پزشک شناسایی شده‌ و از پرداخت ویزیت معاف هستند. علاوه بر نگرفتن ویزیت دکتر عظیمی شخصاً برای بررسی احوال بیمار به منزلش مراجعه می‌کند و در صورتی‌که خودش نتواند به منزل بیمار برود یکی از بهیارهای مطب مسئولیت مراجعه به منزل بیمار را به عهده می‌گیرد و از حال بیمار برای دکتر عظیمی خبر می‌آورد. برخی از بیماران هم توسط روحانیون مساجد محله به دکتر عظیمی معرفی می‌شوند که این پزشک از دریافت ویزیت و پرداخت هزینه در خصوص خدمات مربوط به خودش صرف‌نظر می‌کند. 

  • پزشک معتمد محله منصوردغدغه اهالی را دارد

محله منصور در منطقه ۱۵ برای ساکنان جنوب‌شرق پایتخت آشنا است. بافت فرسوده ویژگی بارز این محله است و اتباع غیرایرانی، در جای جای این محله کار می‌کنند و سکونت دارند. کوچه‌های تنگ و باریک و مملو از جمعیت، به این محله ویژگی متفاوتی داده است. در یک روز بهاری سری به محله منصور زدیم. مقصدمان مطب پزشکی بود که این روزها اهالی منصور حسابی همواره دعاگویش هستند نرسیده به چهارراه خواجوی کرمانی مطب دکتر «غلامرضا عظیمی‌» است، پزشکی که نه از سر وظیفه بلکه از سر انسان‌دوستی و صرفاً بنا به سوگندی که در پیشگاه قرآن کریم و خداوند یاد کرده است سلامت بیماران را بر منافع مادی خودش ترجیح داده و اکنون در این اپیدمی کرونا دغدغه اهالی محله را دارد.  

  • مطبی ساده و به دور از تجملات

وارد مطب دکتر عظیمی می‌شویم و نخستین نکته‌ای که نظرمان را به خودش جلب می‌کند، سادگی و دوری از تجمل در طراحی فضای داخلی مطب است که نشان از بی‌اهمیتی ظواهر دنیا برای این پزشک دارد. ساعت ۵ عصر است و کم‌کم مطب شلوغ می‌شود. منشی و کمک بهیارهای این مطب خیلی صمیمانه با بیماران برخورد می‌کنند. بعد از ویزیت چند بیمار ساعتی را پای صحبت‌های این پزشک می‌نشینیم. دکتر «غلامرضا عظیمی» که پزشک عمومی است، درباره حال و روز اهالی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون می‌گوید: «از همان روزهای ابتدایی اسفند ماه سال گذشته تاکنون تعداد زیادی از اهالی با علائم‌ مختلف بیماری کرونا به مطب من مراجعه کرده‌اند. تمام بیمارانی که علائم کرونا، از جمله تب و لرز، سردرد و سرفه‌های خشک دارند را از لحاظ سطح اکسیژن خون مورد بررسی قرار می‌دهم. از این افراد آزمایش پالس اکسیمتری یا اکسیژن‌سنجی خون به وسیله دستگاهی از انگشت می‌گیرم در صورتی‌که این افراد مشکوک به کرونا باشند، برایشان آزمایش خون می‌نویسم و به دنبال آن سی تی اسکن درخواست می‌کنم. » این پزشک معتقد است در مواقعی فردی به کرونا مبتلا می‌شود باید به او اطمینان دهیم که بهبود پیدا می‌کند و اطرافیان باید مواردی مانند تغذیه مناسب برای بیمار، رعایت نکات بهداشتی فردی و محیطی بیمار را جدی بگیرند تا روند درمان طی و بهبودی حاصل شود.  
 

  • جویای احوال بیمارانم هستم

اگر سی تی اسکن بیماران شواهدی را مبنی بر وجود بیماری کرونا تأیید کند، بیمار باید در صورت صلاحدید پزشک در بیمارستان بستری شود و همین‌جاست که برخی از بیماران این موضوع را جدی نمی‌گیرند و می‌گویند ما اگر بیمارستان برویم بدتر بدتر می‌شویم.

دکتر عظیمی با اشاره به امتناع بیماران از مراجعه به بیمارستان می‌گوید: «به بیمارانی که از مراجعه به بیمارستان هراس دارند توصیه می‌کنم با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و ضعیت سلامت خود را در این سامانه ثبت و در خانه خود را قرنطینه کنند. تمام توصیه‌های لازم در خصوص قرنطینه خانگی را برای آنها بازگو می‌کنم و مدام در طول روز به‌صورت پیامک یا از طریق فضای مجازی با این بیماران در ارتباط هستم و از آنها می‌خواهم شرح حال روزانه خود را برای من بفرستند.

از طرفی در طول دوران بیماری از اطرافیان یا اقوام بیمار درخواست می‌کنم که به مطب مراجعه کنند و درصورت بروز علائم جدید در بیمار من را مطلع کنند تا به‌صورت علامتی درمان شوند. » عظیمی درباره توصیه استفاده از داروهای خاص به نزدیکان بیمار برای پیشگیری از کرونا می‌گوید: «برای در امان ماندن اطرافیان بیمار داروهای خاصی را برایشان توصیه می‌کنم و درباره بروز علائم جدید در بیمار، میزان مصرف دارو، تغذیه بیمار، ضدعفونی کردن اطراف بیمار در منزل به خانواده بیمار اطلاع‌رسانی می‌کنم. » 
 

  • هوای اطرافیان بیمار را دارد

خواسته یا ناخواسته خانواده بیماران کرونایی در ریسک بالای ابتلا به کرونا قرار دارند و اینکه دکتر عظیمی هوای اطرافیان را هم به نوعی دارد، تحسین برانگیزاست. پزشک محله منصور اطرافیان بیمار را هم در خصوص دارا بودن علائم بررسی می‌کند و در صوت مشاهده علائم جدید در یکی از نزدیکان بیمار، درمان را آغاز می‌کند چون معتقد است درمان زودهنگام نتیجه بهتری دارد.  
«سمیه گل ثمر» بانوی ۳۲ ساله‌ای است که در اوایل اسفندماه مشکوک به کرونا بود و به دلیل ترس و استرس از قرنطینه به بیمارستان مراجعه نکرد. او در این‌باره می‌گوید: «کرونا که آمد شوهرم که کارگر روز مزد بود بیکار شد. بعد از مراجعه به دکتر و انجام آزمایش متوجه شدم که کرونا گرفته‌ام. شوهرم به دلیل اوضاع اقتصادی بدی که داشتیم و ترس از قرنطینه، اجازه بستری در بیمارستان را به من نداد. در مدت یک هفته به‌صورت دائم به مطب مراجعه کردم و درمانم آغاز شد. بعد از چند روز دکتر عظیمی برای شوهرم هم که علائم مختصری داشت دارو تجویز کرد. با توجه به شرایط اقتصادیمان بابت ویزیت هزینه اندکی به پزشک پرداخت می‌کردیم و در بیشتر مواقع دکتر عظیمی هزینه‌ای از ما نمی‌گرفت. »
 

کد خبر 516988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha