شهرداری منطقه ۵ با مشارکت بیمارستان ابن سینا و همکاری پویش نفس ( پویش فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای عبور از بحران کرونا) نخستین کلینیک بیماری های حاد تنفسی را طی ۶ روز آماده بهره برداری کرد تا مرکزی برای تشخیص و ارائه خدمات درمانی برای بیماران مشکوک به ویروس کرونا باشد.

کیلینیک غربالگری کرونا بیمارستان ابن سینا

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: راه اندازی کلینیک مجهز تخصصی در زمینه بیماری های حاد تنفسی در غرب پایتخت در این روزهای بحرانی کرونا کمک شایانی به بیماران و شهروندان ساکن این محدوده از تهران می‌کند.در این مرکز به طور ویژه به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا خدمات و مشاوره رایگان ارائه می‌دهند. مراجعه شهروندان به مجهزترین بیمارستان های خصوصی منطقه ۵ در صورت وجود علائم اولیه بیماری کرونا  تنها به این جمله خلاصه می شود که «باید به بیمارستانهای انتخاب شده مراجعه کنید».

سرگردانی بیماران و از طرفی نبود یک بیمارستان دولتی در غرب تهران باعث شد تا شهرداری منطقه ۵ با مشارکت بیمارستان تخصصی ابن سینا یک کلینیک مجهز را که خدمات رایگان ارائه می دهد آماده کند. کلینیکی که «فریدون حیدری» شهردار منطقه ۵ از آن به عنوان یک ضرورت نام می برد و می گوید:« از همان روزهای نخست شیوع کرونا ستاد مبارزه با این ویروس در منطقه ۵ به صورت مستمر فعال شده است. بعد از بررسی ها ضرورت ساخت یک مرکز ویژه درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا و افرادی که مشکوک به بیماری هستند احساس شد. خوشبختانه با تعاملاتی که با بیمارستان ابن سینا داشته ایم و انعقاد تفاهم نامه میان ستاد مدیریت بحران منطقه و بیمارستان  زمینه ساخت این مرکز فراهم شد و ظرف مدت ۶ روز آماده بهره برداری قرار گرفت و درحال حاضر به طور شبانه روزی به بیماران خدمات ارائه می‌دهد. »

  • این مرکز درمانی موقتی است

«علیرضا حاج حسینی» رئیس ستاد بحران منطقه ۵ از موقتی بودن این مرکز درمانی خبر می دهد و می گوید:«این مرکز تنها به دلیل خدمات دهی در روزهای بحرانی شیوع ویروس کرونا راه اندازی شده است و بعد از شکست کامل ویروس جمع آوری خواهد شد. بیمارستان ابن سینا از نظر دسترسی شهروندان در موقعیت مناسبی قرار دارد. خوشبختانه با تمهیدات جهادی و قابل تحسین  رئیس بیمارستان در سریع ترین زمان ممکن این مرکز ساخته و مجهز شد که می تواند به عنوان یک الگوی موفق طی این روزهای بحرانی درمناطق دیگر پایتخت و سایر شهرهای کشور اجرایی شود. »

  • راه اندازی سیستم غربالگری خاکستری در ۶ روز

«آرش انیسیان» رئیس بیمارستان ابن سینا ،درباره اهمیت جداسازی بیماران مشکوک به کرونا از بقیه بیماران و ضرورت ساخت این مرکز می گوید:«بیماری کرونا بسیار مسری است و قرار گرفتن این بیماران کنار سایر بیماران در اورژانس بیمارستان‌ها بسیار خطرناک است و باعث شیوع بیشتر این ویروس می شود. براساس پروتکل های سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت باید یک سیستم تریاژ یا غربالگری خاکستری را برای بیماران مبتلا به کرونا باید در نظر بگیریم؛ به این معنا که این بیماران باید کاملاً از دیگران جدا شوند و با توجه به اینکه شایع ترین تظاهرات بالینی آنها  تظاهرات تنفسی است و به صورت حاد بروز می کند ما تصمیم گرفتیم این اورژانس و کلینیک بیماران حاد تنفسی را از فضاهای دیگر بیمارستان جدا کنیم. برای این کار با شهرداری منطقه ۵ مذاکره کردیم و با همکاری بسیار خوبی روبه رو شدیم و با درک شرایط، اجازه ساخت این کلینیک را در کمترین زمان ممکن به ما دادند. تمام مراحل اجرای کار ۶ روز طول کشید که در نوع خود بی نظیر است. »

  • ۸۰ رصد بیماران نیازی به بستری ندارند 

رئیس بیمارستان ابن سینا درباره خدماتی که در این مرکز ارائه می شود بیشتر توضیح می دهد :«خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا نیازی به بستری در بیمارستان ندارند و می توانند در منزل قرنطینه شوند. خدماتی که ما در این مرکز ارایه می دهیم خدمات غربالگری، تشخیص و درمان سرپایی و پیگیری وضعیت سلامت بیماران در منزل است. این بیماران علاوه بر درمان نیاز به پیگیری مستمر دارند. به این دلیل که گاهی اوقات علائم بیماری پیشرفت می کند و بیمار مجبور می شود دوباره به بیمارستان مراجعه کند که حضور او در شهر می تواند خطرناک باشد. »

  • با شماره ۴۷۹۰۰ تماس بگیرید

مرکز مشاوره مرکز درمانی بیماران حاد تنفسی منطقه ۵ با سامانه تلفنی ۴۷۹۰۰ به طور شبانه روزی به شهروندان خدمات ارائه می دهد. رئیس بیمارستان ابن سینا می گوید:« این شماره تماس را برای ارتباط و ارائه مشاوره برای بیماران در نظر گرفته ایم تا اگر بیماری  در منزل قرنطینه شد هم خودش از حمایت های ما برخوردار شود و هم خانواده او از آموزش هایی که برای مراقبت از بیمار لازم است آگاهی یابد. بیماران اگر علائم مهم داشتند می‌توانند با تماس  تلفنی به پزشک دسترسی داشته باشند. حتی اگر لازم باشد ما پزشک و پرستار هم به منزلشان اعزام می‌کنیم. این خط تلفن به خصوص در ایام نوروز ۲۴ ساعته  خدمات ارائه می‌دهد. » انیسیان تأکید می کند اگر شهروندان دچار علائم تنفسی که شامل گلو درد، ‌تب و سرفه های خشک و تنگی نفس شدند و این علائم  با سردرد، خستگی و کسالت همراه بود حتماً به مرکز حاد بیماری های تنفسی منطقه ۵ در میدان صادقیه، ابتدای بلوار آیت الله کاشانی، جنب بیمارستان ابن‌سینا مراجعه کنند.
 

کد خبر 494381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha