فعالیت در عرصه بازیگری را از نقش‌آفرینی در تئاترهای مدرسه‌ای آغاز کرد و به مرور با کسب موفقیت در مسابقات منطقه‌ای، استانی و کشوری گام‌های خود را برای کسب تجارب بیشتر در این مسیر استوار کرد.

خنده

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   «حامد ساعی» بازیگر، مجری‌کمدین، نویسنده و کارگردان ۳۵ ساله ساکن محله خانی‌آباد نو بعد از گذشت سال‌ها و حضور در نمایش‌ها و برنامه‌های مختلف ملی و بین‌المللی همچنان اجرای اختصاصی برای اهالی محله‌اش را جزء مهم‌ترین برنامه‌های خود قرار می‌داند. تلاش اخیر او برای ضبط یک نمایش ویدئویی به مناسبت شب یلدا و انتشار آن در کانال‌های منطقه‌ای و از سوی دیگر تمرین در سرای محله خانی‌آباد نو جنوبی برای اجرای نمایش‌های بعدی در منطقه بهانه‌ای شد تا با او و ۲ نفر از اعضای گروهش همراه شویم.

همراه با اعضای تیمش در سالن آمفی‌تئاتر سرای محله خانی‌آباد نو جنوبی جمع شده‌اند. «دلقک مهربون» و «هزارپا» لباس‌های مخصوص نمایش به تن کرده و در حال تمرین یک نمایش کمدی مخصوص کودکان هستند. «حامد ساعی» ضمن کارگردانی این نمایش، با معرفی خود به‌عنوان مجری که «عمو حامد» نام دارد در کنار سن ایستاده است.

غرق در خاطرات دوران کودکی‌اش شده و با یادآوری نخستین روزهای فعالیتش در گروه تئاتر دانش‌آموزی، می‌گوید: «با تشویق و حمایت‌های خوب دبیران و مدیران مدرسه تمام تلاشم را برای پیشرفت و کسب موفقیت در این رشته به کار گرفتم. همراه با گروه تئاتر مدرسه‌ در جشنواره‌های مختلف منطقه‌ای، استانی و کشوری شرکت و مقام کسب می‌کردیم. گاهی هم برای تمرین به‌سراهای محله و مساجد می‌رفتیم.»
ساعی با اشاره به اینکه تحصیلات مقطع کاردانی‌اش در رشته مکانیک است و مقطع کارشناسی را در رشته هنر سپری کرده است، می‌گوید: «بعد از فارغ‌التحصیلی از مدرسه تمام تلاشم را به کار گرفتم تا در هنر بازیگری رشد کنم. در گروه‌های نمایشی مختلف حضور پیدا می‌کردم و نزد استادان متعدد درس پس می‌دادم. به مرور زمان مجری‌گری، نویسندگی و کارگردانی هم به فعالیت‌هایم اضافه شد.»

  •  نخستین اجرا در محله

نخستین اجرای جدی این هنرمند ۳۵ ساله به نیمه شعبان ۱۰ سال پیش در بوستان شقایق منطقه ۱۹ برمی‌گردد. ساعی با بیان این موضوع می‌گوید: «با لطف مدیریت سرای محله خانی‌آباد نو جنوبی نمایشی را که خودم نوشته بودم، با همراهی اعضای تیم، به کارگرانی و مجری‌گری خودم اجرا کردیم. خدا را شکر نتیجه خوبی دریافت کردم و از آن پس در بیش از ۵۰۰ نمایش در اماکن مختلفی مثل مدارس، ‌سراهای محله، بوستان‌ها و... در منطقه ۱۹ مهمان نگاه پرمهر اقشار و گروه‌های سنی مختلف بوده‌ام.»
این هنرمند در ادامه می‌گوید: «درست است که امکانات مناطق جنوبی خیلی کمتر از مناطق شمالی شهر است، اما منطقه ۱۹ با وجود همه محدودیت‌هایی که داشت هیچ‌وقت برای من کم نگذاشت. چه زمانی که اینجا محصل بودم و چه زمانی که بزرگ‌تر شدم و سرای محله خانی‌آباد نو بزرگ‌ترین حامی‌ام در اجرای نمایش‌ها شد. کماکان اینجا را خانه‌ام می‌دانم و همراه هم‌گروهی‌های خوبی همچون خواهرزاده عزیزم «غزاله سلامت‌خواه»، «مینا عباسی»، «فراز شیخ‌حسنی»، «الهام نوروزی» برای تمرین به اینجا می‌آییم.»
  «کوچه به کوچه» در استقبال از سال نو
دلقک مهربون عروسکی را که «جیگول» نام دارد وارد نمایش می‌کند و ضمن عروسک‌گردانی، به جای آن سخن می‌گوید. ساعی بعد از بررسی اجمالی نمایش و بیان چند نکته به بازیگران دوباره وارد بحث می‌شود و از تجربیاتش می‌گوید: «من طی همکاری با هنرمندان بزرگی همچون «سیدجواد هاشمی» و آموختن از آنها به مهارت رسیده‌ام.

علاوه بر اجرای تئاتر در نقاط مختلف شهر و بازی در نمایش «ایلیا» به نویسندگی و کارگردانی «سیدجواد هاشمی» در حوزه تصویر هم فعالیت‌هایی داشتم که ایفای نقش به‌عنوان مجری‌کمدین در برنامه «باهمستان» شبکه جام‌جم، بازی به‌عنوان ساواکی در سریال «آواز در باران»، حضور به‌عنوان استندآپ کمدین در برنامه‌های «زمانی برای خنده» در شبکه ۳ و برنامه «عبدی شو» و... جزء مهم‌ترین آنها محسوب می‌شوند.»
او ادامه می‌دهد: «علاوه بر ایفای نقش در برنامه‌های مختلف بین‌المللی، مجوز اجرای یکی از نمایش‌هایم را در کشور عمان هم کسب کرده‌ام که بعد از کرونا برای اجرای آن اقدام خواهم کرد.» این هنرمند که فرزند شهید حاج «کریم ساعی» است، در اجرای تئاترهای رایگان برای اقشار خاص هم فعال است. می‌گوید: «تاکنون در بیشتر بهزیستی‌های تهران، شیرخوارگاه آمنه، کهریزک، کانون‌های معلولان و... اجرا داشته‌ام. هنر مهم‌ترین بخش زندگی‌ام است، اما به چشم درآمدزایی به آن نگاه نمی‌کنم و از طریق فروش عمده پوشاک و ساخت‌وساز کسب درآمد می‌کنم.»
تلاش اخیر او و اعضای گروهش برای ضبط یک نمایش ویدئویی با هزینه شخصی به مناسبت شب یلدا و انتشار آن در کانال‌های منطقه‌ای موضوع مهمی است که ساعی درباره آن می‌گوید: «مدت‌ها بود که با وجود کرونا اجرای زنده در محله نداشتم. اهالی محله به‌خصوص دانش‌آموزان مدرسه مدام زمان اجرای یک نمایش را پیگیری می‌کردند یا از من درخواست می‌کردند به‌صورت آنلاین برای آنها اجرا داشته باشم. به همین خاطر همراه دوستانم یک نمایش ویدئویی با عنوان «ننه سرما» برای انتشار در شب یلدا تولید کردیم که بازخورد خوبی از سوی شهروندان داشت.»
وقتی از او می‌خواهیم تا درباره تمرین امروزشان هم صحبت کند، می‌گوید: «اگر کرونا همچنان ادامه داشته باشد قصد داریم به مناسبت سال نو نمایش «کوچه به کوچه» را برای بچه‌های محله اجرا کنیم تا ما را از پنجره‌های خانه‌هایشان تماشا کنند و در صورت پایان یافتن کرونادرصدد برگزاری یک جشن بزرگ منطقه‌ای و حتی در صورت درخواست مخاطبان، ملی خواهیم بود.»

  • مشارکت در اجرای بیش از ۱۰۰ نمایش

«فراز شیخ‌حسنی» یکی دیگر از اعضای تیم است که نقش هزارپا را بازی می‌کند. این جوان ۳۱ ساله ورودش به بازیگری را خیلی اتفاقی می‌داند و می‌گوید: «از کودکی به نوشتن علاقه زیادی داشتم. داستان و دلنوشته می‌نویسم و به همین سبب در جشنواره‌های ادبی مختلف شرکت می‌کنم، اما هیچ‌وقت به فعالیتم به‌عنوان یک بازیگر تئاتر فکر نمی‌کردم.»
این کارشناس عمران و کارشناس ارشد حمل‌ونقل به مهارت پدربزرگ و خاله‌اش در نویسندگی اشاره می‌کند و می‌گوید: «خاله‌ام به دلیل حرفه‌اش دوستان زیادی دارد که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنند. تابستان سال ۱۳۹۷ همراه او در یکی از اجراهای دوستانش حضور پیدا کرده بودم که توسط خانم «زهرا عامری» کشف استعداد شدم و فعالیت را در این حوزه آغاز کردم. پس از مدتی اتفاقی با آقای ساعی آشنا شدم و به گروه او پیوستم.» او به مشارکت در بیش از ۱۰۰ اجرا در این منطقه همراه ساعی اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای من تفاوتی ندارد که اینجا باشم یا در محله خودم، سعادت‌آباد. هرجا نیاز به اجرای برنامه به‌خصوص برای قشر کودک باشد دلم می‌خواهد ایفای نقش کنم.»

  • جیگولی را ساختم و بازیگر شدم

«مینا عباسی» بانوی ۳۳ ساله‌ای است که در نقش دلقک مهربون ایفای نقش می‌کند. می‌گوید: «از کودکی عاشق کارهای هنری بودم و این استعداد را با دوخت لباس برای عروسک‌ها و تغییر شکل آنها نشان می‌دادم. حاصل این علاقه و استعداد باعث شد تا خیاطی را حرفه‌ای دنبال کنم و به تولیدکننده پوشاک تبدیل بشوم، اما ماندگاری‌ام در این شغل ۷ سال پیش خاتمه یافت و این بار آغاز به تولید عروسک‌های پارچه‌ای کردم که در صفحه اینستاگرام به نمایش گذاشته می‌شد.» او درباره ورودش به حوزه بازیگری می‌گوید: «آقای ساعی ۲ سال پیش در اینستاگرام با شخصیت‌های عروسکی من آشنا شد و از من خواست یک شخصیت عروسکی پسر برایش بسازم.

جیگولی را آن زمان به‌عنوان شخصیتی کنجکاو و سربه‌هوا طراحی کردم و ساختم و با راهنمایی‌های آقای ساعی کم‌کم به این حوزه ورود پیدا کردم. به‌عنوان عروسک‌گردان و در نقش‌های مختلف گروه را همراهی می‌کنم.» این ساکن قدیمی منطقه ۱۹ با بیان اینکه به دلیل مشکل ریه و آلرژی به دود همراه همسر و فرزندش در منطقه یک ساکن است، می‌گوید: «هر وقت نیاز به اجرای نمایش در منطقه ۱۹ باشد همراه آقای ساعی می‌شوم و از شاد کردن دل اهالی محله‌ام لذت می‌برم.»

کد خبر 577780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha