چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: 5 سال بود که کسی از سرنوشت عافیه صدیقی، مادر 3 کودک و دارنده دکترا از یک دانشگاه عالی آمریکایی، خبری نداشت.

بعضی می‌گفتند او مرده و بعضی از زنده‌ بودنش خبر می‌دادند. خانواده‌اش از او خبر نداشتند و مقامات پاکستانی و آمریکایی هیچ حرفی در این باره نمی‌زدند.

اما با حضور این زن در دادگاهی در نیویورک به اتهام حمله به قصد کشتن افسران ارتش آمریکا در افغانستان در ماه گذشته، این معما هم حل شد.

این زن مسلمان آمریکایی-پاکستانی که واشنگتن زمانی او را از عوامل اصلی القاعده می‌خواند، اکنون زنده است و در اختیار آمریکا قرار دارد. آخرین بار او در ماه مارس سال 2003 هنگام سوار شدن در یک تاکسی با 3 فرزندش در شهر کراچی پاکستان دیده شده ‌بود.

گفته‌می‌شود که صدیقی را ماموران اطلاعاتی پاکستان دستگیر کرده و به آمریکایی‌ها تحویل داده‌اند. او سال‌های اخیر را در سلول انفرادی زندان آمریکا در بگرام گذراند.

در این زندان او با نام زندانی 650خطاب می‌شد و همواره با پوشش در مقابل دیگر زندانیان حاضر می‌شد. با این حال آمریکا در این مدت، در اختیار داشتن صدیقی را تکذیب می‌کرد.
3هفته پیش  آمریکا ادعا کرد که صدیقی در افغانستان ظاهر شده‌است.

در ادعانامه‌ای که اکنون در دادگاه علیه او مطرح شده، آمده است که او در شهر غزنی در شرق افغانستان توسط ماموران پلیسی که به وی مشکوک شده‌بودند دستگیر شده‌ است، دلیل مشکوک بودن پلیس هم این بوده که خانم صدیقی به هیچ کدام از زبان‌های افغانی یعنی دری و پشتو نمی‌توانسته حرف بزند. پلیس کیف و وسایل او را بازرسی می‌کند و از میان آن اسنادی در توضیح چگونگی ساخت بمب کثیف و اطلاعاتی درباره بعضی مکان‌های حساس نیویورک پیدا می‌کنند.

2روز بعد ماموران اف‌بی‌آی و ارتش آمریکا با یک مترجم به غزنی می‌روند تا از این زن بازجویی کنند. در ادعانامه قضائی که علیه صدیقی مطرح شده، آمده است که او هنگام بازجویی تلاش کرده که به ماموران آمریکایی حمله کند، اما به او شلیک می‌شود.

وکیل صدیقی که یک آمریکایی است به سی ان‌ان گفته‌ که این سناریو ساختگی است. به گفته این وکیل، خانم صدیقی یک زن باهوش است که مدرک دکتری دارد و نمی‌تواند چنین رفتاری کرده باشد، اما پلیس غزنی افغانستان روایت دیگری را مطرح کرده و به خبرگزاری رویترز گفته‌است که این زن به درخواست نظامیان آمریکایی به آنها تحویل داده شده است.

به گفته پلیس افغان، نظامیان آمریکایی وقتی با مقاومت این زن رو‌به‌رو شده‌اند، به سوی او شلیک کرده‌اند.

وی اولین بار در اوایل سال 2001 در کانون توجه آمریکایی‌ها قرار گرفت. دلیل این توجه هم آن بود که برای یک گروه خیریه اسلامگرای ممنوعه در پاکستان پول جمع‌آوری می‌کرده‌است. این گروه با سعودی‌ها هم ارتباط داشت.

خالد شیخ محمد، از کسانی که آمریکا می‌گوید از طراحان حملات 11 سپتامبر بوده، بعد از دستگیری در مارس سال 2003 در اعترافاتش از این زن نام برده‌بود.

بعضی از زندانیان بگرام در سال‌های اخیر از وجود یک زن زندانی در این زندان خبر داده‌بودند. یک گروه از زندانیان عربی که در سال 2005 از بگرام گریختند، در آن زمان گفتند که زنی در سلول انفرادی در این زندان نگهداری می‌شود اما آمریکایی‌ها هنوز هم این موضوع را تکذیب می‌کنند.

از سرنوشت فرزندان این زن هم خبری نیست. خانواده صدیقی از پاکستان و آمریکا خواسته‌اند که خبری درباره سرنوشت 3 فرزند این زن به خانواده‌شان بدهند.

دکترای علوم اعصاب

فرزندان عافیه صدیقی اکنون 12، 10 و 5 ساله هستند. او در دانشگاه ماساچوست تا رشته دکتری در رشته علوم اعصاب‌شناختی تحصیل کرده و بعد با یک مرد پاکستانی ازدواج کرده‌است.

صدیقی در سال 2002 به پاکستان بازگشته و در آنجا از شوهرش جدا شده‌است. خانواده این زن می‌گویند که چند سال پیش ماموران اطلاعاتی پاکستان او را ربوده‌اند و بعد به آمریکا تحویل داده‌اند.

گاردین- 5 آگوست 2008

کد خبر 60019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز