همشهری آنلاین: گروه القاعده کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد خود را که گفته می‌شد در ساخت سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک تخصص داشت را تائید کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، گفته می‌شود، ابو خباب المصری که دولت آمریکا 5 میلیون دلار برای سر وی تعیین کرده بود، در جریان حمله هوایی ارتش آمریکا در خاک پاکستان کشته شده است.

دولت آمریکا المصری را متهم به آموزش بمب گذاران انتحاری که در حمله به ناو یو اس اس کول مشارکت داشتند کرده است. بر اثر عملیات انتحاری علیه ناو یو اس اس کول 17 سرباز آمریکایی کشته شدند.

گروه القاعده در بیانیه‌ایی که از طریق اینترنت منتشر شده کشته شدن المصری و سه مقام ارشد دیگر این گروه را تائید کرده و نسبت به انتقام خون این چهار نفر هشدار داده است.

در بیانیه القاعده به این مساله اشاره نشده که این افراد چگونه و در کجا کشته شده‌اند بلکه تنها به ذکر این نکته اکتفا شده است که تعدادی از فرزندان این افراد نیز به همراه آنان کشته شده‌اند.

مقامات دولت پاکستان اعلام کرده‌اند که بر این باور هستند که المصری یکی از شش نفری بوده که بر اثر یک حمله هوایی در روز 28 ژوئیه در وزیرستان جنوبی کشته شده است.

تعدادی از اعضای ارشد گروه طالبان در وزیرستان جنوبی نیز هفته گذشته اعلام کرده بودند  که المصری بر اثر یک حمله موشکی کشته شده است.

منطقه وزیرستان جنوبی یکی از مناطق محل سکونت قبایل واقع در نزدیکی مرز افغانستان است. این منطقه را منطقه قبایلی پاکستان و افغانستان می‌نامند. 

ارتش آمریکا مشارکت در حمله هوایی و یا موشکی را رد کرده است. با این حال ارتش آمریکا در گذشته حملاتی را به مناطق مرز نشین پاکستان و افغانستان جهت بمباران محل اختفای احتمالی سران القاعده و طالبان انجام داده بود. احتمال می‌رود بن لادن و ایمن الظواهری سران القاعده نیز در همین منطقه مرزی پنهان شده باشند.

وزارت دادگستری آمریکا المصری را که نام واقعی وی مدحت مورسی السید عمر بود را متهم به آموزش تروریست‌ها و تعلیم دادن نحوه استفاده از مواد منفجره و سموم مختلف کرده بود.

گفته می‌شود المصری تا سال 2001، زمان حمله آمریکا به افغانستان در اداره اردوگاه القاعده در شرق افغانستان نیز مشارکت داشته است. گفته می‌شود المصری آزمایشاتی را برای ساخت سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی انجام داده بود و از این رو او را تحت عنوان متخصص تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در گروه القاعده می‌شناختند.

کد خبر 59700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز