جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

میدان هروی از میدان‌های مهم منطقه ۴ به شمار می‌آید که در محله مبارک‌آباد قرار دارد و به خیابان‌های ریحانی و وفامنش راه دارد.

خاندان هروي

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی:این میدان قدیمی سرگذشت پرفراز و نشیبی دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست. میدان هروی نامش را از خاندان هروی دارد. خانواده‌ای متمول که مالک بخش وسیعی از زمین‌های روستاهای مبارک‌آباد و حسین‌آباد بودند.

به گفته اهالی، «رضا هروی» یکی از این افراد شناخته شده این خانواده دست نیازمندان را می‌گرفته و همین موضوع باعث شده در میان مردم از جایگاه خاصی برخوردار باشد. قدیمی‌های محله درباره پیشینه این فرد می‌گویند رضا هروی، ملقب به بصیرالدوله در سال ۱۳۰۱ املاک مبارک‌آباد و ۳ دانگ از عرصه و عیان روستای لویزان را از «عبدالمجید عین‌الدوله» خریداری می‌کند و نخستین‌کاری هم که انجام می‌دهد، ساختن مسجد مبارک‌آباد بوده است که هنوز هم پابرجاست. او همچنین مدرسه قدیمی روستای لویزان را احیا و زمینی برای ایجاد قبرستان و مسجد وقف کردهمی کند. از قرار معلوم رضا هروی ۲ پسر به نام‌های «علی اکبر» و «نصرت‌الله» داشته که آنها را برای تحصیل به فرانسه می‌فرستد.

«علی اکبر» موفق به اخذ مدرک مهندسی کشاورزی شده و در زمان نخست وزیری مصدق به‌عنوان مدیرکل اداره کل کشاورزی منصوب می‌شود و این‌طور که در کتاب‌های تاریخ تهران آمده، علی‌اکبر از مخالفان طرح اصلاحات ارضی بوده و به همین دلیل خیلی زود خود را بازنشسته و نخستین مرکز پرورش گل و گیاه در روستای مبارک‌آباد را راه‌اندازی کمی کند.

اما نصرت‌الله‌که از پزشکان حاذق پایتخت به شمار می‌رفته، رویه پدر را پیش گرفته و گویا از هیچ نیازمندی حق معاینه دریافت نمی‌کرده است. رضا هروی و پسرانش با خدمات ارزنده‌ای که انجام داده‌اند نام نیکی از خود به جا گذاشته‌اند و همچنان از آنها به خوبی یاد می‌شود. به گونه‌ای که وقتی قرار شد نام میدان هروی به میدان سوسنگرد تغییر کند اهالی مخالفت کردند و نام هروی همچنان بر این میدان ماند.  

کد خبر 600118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha