ماجرا حکایت عشق و دلدادگی است. اما این بار داستانی متفاوت پیش روی اعضای موکب امام حسن مجتبی(ع) قرار گرفت.

نان

همشهری آنلاین_بهاره خسروی :  اعضای موکب یک کانتینر مجهز تمام‌اتوماتیک برای روز اربعین و خدمت‌رسانی به زائران کربلا آماده کرده بودند. البته توفیق خدمت‌رسانی به زائران کربلا همراه با این کانتینر قبل از شیوع بیماری «کوویدـ ۱۹» نصیب اعضای موکب شد تا با راه‌اندازی ایستگاه صلواتی، صبحانه‌هایی خوشمزه و به یادماندنی به دست مسافران این سفر معنوی پرعشق برساندند.

اما بیماری کرونا بسیاری از معادلات را بر هم زد و سفرها و سنت‌های زیادی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قطع زنجیره انتقال بیماری تعطیل شد، هرچند خدمت‌رسانی به مردم و انتقال حس خوب تعطیلی‌بردار نیست. این بار، به مناسبت ماه مبارک رمضان، کانتینر موکب امام حسن مجتبی(ع) در محله سی‌متری جی مستقر شده تا سفره‌های افطار اهالی با نان‌های رایگان این کانتینر رنگین ‌شود. در این گزارش، سری به این کانتینر زدیم و با تعدادی از اعضای گرداننده نانوایی سیار گفت‌وگو کردیم.  

خیابان سی‌متری جی، مقابل بیت شهیدان صادقی، کانتینر موکب امام حسن مجتبی(ع) مستقر است. در اطراف آن عده‌ای به صف ایستاده‌اند. اینجا از حول و حوش ۱۶:۳۰ تا یک ساعت بعد از افطار نان می‌پزند. اعضای موکب هیچ‌کدام حرفه‌شان نانوایی نیست، اما به عشق خدمت‌رسانی به زائران کربلا و این روزها با هدف خدمت به مردم در تنگنای معیشت و کرونا، فوت و فن طبخ نان را، از خمیر درست کردن و چانه زدن تا نان از تنور بیرون آوردن، با جان و دل آموخته‌اند و نان خوشمزه به دست مردم می‌دهند. مهم‌ترین نکته هم در توزیع این نان‌ها، برای حفظ شأن افراد آبرومند و نیازمند، این است که نان میان همه افراد بدون هیچ محدودیتی توزیع می‌شود.  

  • رسم زیبای سفره‌داری 

این نان بوی کربلا می‌دهد

«این کانتینر به نیت و نام امام حسن مجتبی(ع) که به سفره‌داری و اطعام نیازمندان مشهور بودند، راه‌اندازی شد. هدف ما اعضای موکب خدمت‌رسانی به زائران کربلا بود. اما مهربانی و ترویج نوعدوستی میان مردم محدود به جا و زمان نیست و همسایه و هم‌محلی یا زائر کربلا نمی‌شناسد.»

«حسین صادقی»، از اعضای این موکب ادامه می‌دهد: «هدف ما احیا و زنده ماندن سنت حسنه سفره‌داری و حمایت از همه نیازمندان است و فرقی ندارد کسی که نان می‌خواهد از اهالی محل باشد یا رهگذر؛ فقط قرار است سفره افطار آنها خالی نباشد. برای رسیدن به این هدف کسی را جدا نمی‌کنیم و نان را در میان همه افراد توزیع می‌کنیم.»
به گفته صادقی، این کانتینر تمام‌مکانیزه است، یعنی آبگرمگن، کولر و تنور مکانیزه است و کل هزینه‌های برق و آب و گاز آن به‌صورت شخصی پرداخت می‌شود.  

  • راه نیکوکاری بسته نیست

اعضای موکب سعی کردند کانتینر را در فضایی قرار دهند که برای کسب و کار کاسبان مزاحمتی ایجاد نکند و همچنین مجوزهای لازم هم از شهرداری گرفته شده است.

به گفته صادقی، به‌طور میانگین روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نان به دست اهالی می‌رسد. او در ادامه می‌افزاید: «خوشبختانه همه مواد اولیه مورد نیاز تأمین شده است برای اینکه همه همسایه‌ها و افرادی در صف می‌ایستند دست خالی راهی خانه نشوند. سهم هر نفر ۱۰ عدد نان است. اما راه سنت کار خیر و نیکوکاری را دوست نداریم ببنیدیم. به همین دلیل، اگر کسی هم نذری داشته باشد، قبول می‌کنیم تا همه کسانی که دوست دارند در یک کار خیر و خداپسندانه سهیم باشند از برکات معنوی آن بهره‌مند شوند.»

نذر خدمت‌رسانی 

این نان بوی کربلا می‌دهد
رضا صیدآبادی/ از اعضای موکب


«رضــــــــــا صیدآبادی»، از دیگر اعضای موکب امام حسن مجتبی(ع)، در این کانتینر مسئولیت بیرون آوردن نان‌ها را از تنور دارد. او معتقد است اینکه کجا خدمت کنی مهم نیست، مهم نیت است. آقارضا که کارمند یکی از نهادها دولتی است و برای حضور در کانتینر از ساعت فراغت و استراحتش می‌زند، می‌گوید: «وقتی پای عشق به اهل‌بیت و ائمه(ع) در میان باشد، خستگی معنایی ندارد. من نذر خدمت‌رسانی به مردم را دارم. برای ادای همین نذر هم فوت و فن نانوایی را یاد گرفتم. تا قبل از شیوع کرونا افتخار خدمت به زائران کربلا را داشتیم. امروز هم با پخت نان به تبرک نام امام حسن(ع) در خدمت دوستان هستیم. حضور در کنار دوستان و مردم بهترین استراحت و استفاده از زمان فراغت از کار است.»

  • آموزش تجربی نانوایی

این نان بوی کربلا می‌دهد

«فرهاد رحیمی» کارمند هواپیمایی است و در کانتینر موکب امام حسن مجتبی(ع) وظیفه تهیه خمیر را برعهده دارد. او نانوایی را به‌صورت تجربی آموزش دیده است. خودش می‌گوید: «برای حضور در کنار دوستان لحظه‌شماری می‌کنم. مهم‌ترین نیتم خدمت است و فرقی ندارد که اینجا خمیر درست کنم یا کار نظافت را انجام دهم. در این جمع همه بی‌ریا، هرکاری را خالصانه انجام می‌دهند. سال‌های زیادی همراه دوستان در کنار هم هستیم و هرکدام دوست داریم به نحوی هر چند کوچک، اگر لایق باشیم، ادای دین کنیم.»

  • از اربعین تا رمضان 

اربعین سال گذشته بود که کانیتنر موکب امام حسن مجتبی(ع) برای چند روز در محله سی‌متری جی نان رایگان توزیع کرد. قرار بود کانتینر برای ۳ روز مستقر شود، اما با استقبال اهالی تا پایان ماه صفر ماندگار شد. «حسن کریمی»، دبیر شورایاری محله هفت‌چنار، با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «امسال هم به مناسبت ماه مبارک رمضان این کانتینر در محله برای حمایت از افراد بی‌بضاعت و آبرومند منطقه مستقر شد. این کار اتفاق خوبی برای اهالی به‌ویژه خانواده‌های کم‌برخودار است تا اگر در این ایام مبارک و روزهای کرونازده خانواده‌ای در تنگنا و مضیقه مالی قرار گرفت، در حد و بضاعت و توانمان کمک‌حالشان باشیم.»

کد خبر 599594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha