مینا شهنی: واقعیت این است که در همین 5 ماه گذشته، 36 مهدکودک در تهران کارشان به تعطیلی کشیده شده‌ و دلیل اصلی هم این بوده که نتوانسته‌اند دو سوی ریسمان هزینه‌ها را به هم چفت کنند و گره بزنند.

شهریه‌ مهدهای کودک‌ زیاد است و خانواده‌ها واقعا از پس این هزینه‌ها برنمی‌آیند، اما در رودربایستی و ناچاری می‌روند بچه‌شان را ثبت نام می‌کنند.

در برخی موارد هم چون مادرها سرکار می‌روند و دست مادر از عمه و خاله و مادربزرگ‌‌ها خالی است، و بچه‌ها باید به جایی سپرده شوند، هزینه مهدکودک هم به سایر هزینه‌های اجباری تبدیل می‌شود.

مدیران مهدهای‌کودک  اما حرف دیگری دارند؛ آنها می‌گویند اجاره ملک بالاست، دستمزد مربی‌ها هزینه‌‌ها را بالا برده، اما شهریه‌های رسمی تعیین شده از سوی دولت آن‌قدر اندک است که مهدها را به بیراهه می‌برد. در این میان کودکان مانده‌اند بی‌سرانجام.

سید احمدرضا محمدیان، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی مدیران مهدهای کودک تهران، معتقد است که وضعیت مهدهای کودک شده «نعل وارونه» و دو سوی ماجرا ناراضی‌اند؛ پدر و مادری که هزینه پرداخت می‌کنند و مدیر مهدکودکی که دخل و خرجش با هم نمی‌خواند.

گفت‌وگوی ما با محمدیان را درخصوص مشکل اصلی شهریه مهدهای کودک بخوانید:

  • چرا شهریه‌هایی که در مهدهای کودک دریافت می‌شود، با نرخ تعیین شده از سوی دولت همخوانی ندارد؟

 تعرفه‌ای که برای دریافت شهریه مهدهای کودک تعیین شده به هیچ عنوان واقعی نیست و به همین دلیل پاسخگوی هزینه‌های جاری نخواهد بود. این شهریه‌ها برای نیمه دوم پارسال تعیین شده و بنا بوده که تا پایان سال گذشته قابل اتکا باشد.

با شروع سال جدید و بالارفتن نرخ تورم واقعی در کشور اصلا نمی‌توان براساس شهریه تعیین شده عمل کرد.

  • چه عواملی در تعیین شهریه باید در نظر گرفته شود؟

در بررسی‌هایی که ما انجام دادیم 16 شاخص در تعیین شهریه‌ها دخالت دارد که از آن میان می‌توان به هزینه ملک، هزینه‌های جاری، نرخ تورم واقعی و دستمزد کارکنان اشاره کرد.

  • از میان این عوامل، کدام‌یک بیشترین هزینه را در بر دارد؟

اجاره ملک بیشترین هزینه را برای گردانندگان مهدهای کودک دارد، با توجه به این‌که اجاره‌‌  بهای ملک در حال حاضر بسیار زیاد است. مدیران مهدها ناچارند بیشترین درآمد مهد را برای اجاره‌بها پرداخت کنند.

  • فکر نمی‌‌کنید این یک نوع تحمیل هزینه به مردم  است؟

وقتی دولت هیچ‌ کمکی در این زمینه نمی‌کند، مردم ناچار باید این بار را تحمل کنند.

  • شما به‌عنوان مدیر یک مهدکودک انتظار چه کمکی از دولت دارید؟

این‌که دولت در تهیه ملک‌‌های آموزشی برای راه‌اندازی مهدکودک به گردانندگان کمک کند.

  • یعنی دولت ملک مناسب در اختیار مهدهای کودک قرار دهد؟

دولت می‌‌تواند با پرداخت وام‌هایی با بهره‌هایی اندک به صاحبان مهدهای کودک در خرید ملک کمک کند.

  • در این صورت چه تضمینی هست که از این ملک استفاده دیگری نشود و صاحب مهد به جای این‌که وام دولتی را صرف خرید ملک آموزشی کند به خرید و فروش خانه و آپارتمان نپردازد؟

می‌توان برای این املاک سند آموزشی صادرکرد که صاحبان آنها حق فروش یا تغییر کاربری آن را نداشته باشند.

  • به این ترتیب فکر می‌کنید مشکل شهریه‌ مهدهای کودک حل خواهد شد؟

بخش زیادی از این مشکل برطرف می‌شود.

  • به‌طور متوسط چند درصد از شهریه‌ای که دریافت می‌شود برای پرداخت اجاره‌بهاست؟

هنوز نتوانسته‌ایم این درصد را مشخص کنیم. به‌نظر می‌رسد در جاهای متفاوت این درصد متغیر است ولی تمامی گردانندگان مهدهای کودک بر این نکته توافق دارند که بیشترین فشار از ناحیه اجاره‌بهاست.

  • برای جبران این هزینه به قسمت‌های دیگر کار لطمه وارد نمی‌شود؟

مطمئنا برای جبران این هزینه ناچار می‌شوند کیفیت کار را پایین بیاورند و از سایر هزینه‌ها به‌ویژه حقوق مربیان و کارکنان کم کنند و همین سبب افت کیفیت کار در مهدها خواهد شد.

کد خبر 59806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز