دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

مینا شهنی: سامان‌دهی مهدهای‌کودک‌ کشور نیازمند اصلاح زیرساخت‌هاست.

مدیران مهدهای کودک از شرایط نامناسب بازار کارشان گلایه دارند و مردم هم از شهریه‌ و کیفیت نامناسب آموزشی مهدها گله می‌کنند.

نارضایتی دوسویه در ماجرای نه چندان پیچیده مهدهای کودک کشور، نیاز به بررسی واقعی و اصلاح زیرساخت‌ها را بیشتر نمایان کرده‌است.

به گفته محمد حسین جوادی، مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی، این سازمان بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت نگهداری کودکان از تولد تا ۵ سالگی را بر عهده  دارد و وزارت آموزش و پرورش تنها مکلف به پوشش دوره پیش دبستان است.

به این ترتیب مسئولیت نارضایتی صاحبان مهدهای کودک و نیز والدین و برقراری شرایط مناسب برای رفع این نارضایتی‌ها بر عهده همین سازمان خواهد بود، پس باید آزادی عملی در خور رفع مشکل نیز به سازمان بهزیستی کشور داده شود تا بتوان منتظر رسیدن به نتیجه دلخواه بود.

سازمان بهزیستی به تازگی از بررسی  پیشنهادی برای معاف کردن مهدهای کودک از پرداخت مالیات خبر داده‌است. این پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است، بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مالیات‌های مستقیم، مراکز آموزشی از پرداخت مالیات معافند‌ و چنانچه بتوان مهدهای کودک را در دسته مراکز آموزشی جای داد می‌توان معاف از مالیات محسوبشان کرد.

در میان خواسته‌های مدیران مهدهای کودک برای دستیابی به شرایط بهتر، به نظر می‌رسد معافیت مالیاتی چندان جایگاهی نداشته، هر چند که معاف از مالیات بودن هم شاید بتواند به بهبود اوضاع مهدهای کودک کمک کند.

تا چند سال پیش مهدهای کودک سراسر کشور به جای پرداخت مالیات موظف بودند هر سال ۱۰ کودک را به صورت رایگان ثبت نام کنند، این کودکان که با معرفی‌نامه سازمان بهزیسی به مهدهای کودک معرفی می‌شدند می‌توانستند تمام سال بدون پرداخت شهریه از امکانات مهد کودک بهره ببرند،اما این قانون ۴ سال پیش از سوی سازمان دارایی لغو شد.

یکی از مدیران باسابقه مهدهای کودک شهر تهران، یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز مهدها را سنگینی هزینه اجاره عنوان کرده‌است.

سیمین صادقی، که بیش از ۳۵ سال سابقه مدیریت مهدکودک دارد، با اشاره به این نکته تأکید دارد‌: در شرایطی که برای تهیه مکان مناسب از سوی دولت به متقاضیان دایر کردن مهدکودک کمک در خور توجهی ارائه نمی‌شود، اجاره مکان، بخش بزرگی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و جبران این هزینه کمرشکن تنها به وسیله حذف بسیاری از خدمات وعده‌ داده‌ شده از سوی گردانندگان مهد ممکن می‌شود.

به اعتقاد صادقی درآمد مهدهای کودک پاسخگوی شرایط مورد نیاز برای نگهداری کودکان نیست و گردانندگان به ناچار کیفیت آموزش و نگهداری را کاهش می‌دهند تا به این ترتیب به ادامه حیات مهد کودک کمک کنند.تنها منبع درآمد مهدهای کودک‌، شهریه‌ای است که از والدین دریافت می‌شود، این شهریه نیز از سوی سازمان بهزیستی اعلام می‌شود.

شهریه کنونی برای منطقه یک تا ۸ شهر تهران، برای کودکان تمام وقت شیرخوار، ۷۹ هزار تومان است  و برای کودکان نوپا و نوباوه با صبحانه و ناهار از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعد از ظهر ۶۶ هزار تومان تعیین شده است، ثبت نام نیمه وقت برای کودکان گروه اول ماهانه ۵۶ هزار تومان و کودکان گروه دوم ۴۵ هزار تومان پیش بینی شده‌است.

البته با یک حساب سر انگشتی و به ویژه با توجه به تورم واقعی بازار به نظر می‌رسد که تامین صبحانه و ناهار ۲۵ روزه کودکان در ماه با دریافت ۷۹ هزار تومان ممکن نیست‌ و چنانچه هزینه آموزش و نگهداری نیز به این معادله افزوده شود می‌توان دریافت که نارضایتی مدیران مهدهای کودکان چندان هم بی‌راه نیست.

مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی به تازگی خبر داده که مهدهای کودک تا شهریور ماه امسال رتبه بندی می‌شوند و بر اساس رتبه‌ای که دریافت کرده‌اند شهریه نیز تعیین می‌شود و بر اساس همین رتبه بندی شهریه‌های جدید تعیین خواهد شد.

جوادی سال گذشته نیز از  رتبه بندی مهدهای کودک خبر داده بود اما این بار به نظر می رسد آیین‌نامه‌ای برای اجرای این رتبه بندی تدوین شده‌است.

صادقی با اشاره به این‌که برخی موارد گنجانده شده در این آیین‌نامه چندان واقعی و منطقی به نظر نمی‌رسد، گفت: اجرای طرح رتبه بندی نیازمند امکانات است.

به گفته او تقریبا ۹۹ درصد از مهدهای موجود در کشور ساختمان آموزشی ویژه‌ای که دارای شرایط تعیین شده باشد ندارند، به همین دلیل دادن امتیاز به ازای ساختمان چندان منصفانه نیست.

از سوی دیگر به اعتقاد این مدیر مهد کودک آنچه در آیین‌نامه کاملا نادیده گرفته شده‌است توجه به دانش و به روز بودن مدیریت مهدکودک است.

به گفته صادقی بسیاری از صاحبان و مدیران مهدهای کودک از دانش روز دنیا کاملا بازمانده‌اند و همین امر سبب شده تا کودکان ما در شرایطی که چندان ارتباطی به اوضاع روز جهان ندارد آموزش ببینند و لزوم برخورداری از بسیاری از شرایط به دلیل این‌که برای مدیر مهد جا نیفتاده در مهدهای کودک لحاظ نمی‌شود.

کد خبر 49474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز