چند سالی است که بحث حمل‌ونقل پاک در شهرداری تهران مطرح است و مدیریت شهری تأکید ویژه‌ای بر ایجاد زیرساخت‌های استفاده از حمل‌ونقل پاک دارد.

دوچرخه

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: این درحالی است که بحث حمل‌ونقل پاک باید از محله‌ها آغاز و در نهایت در ابعاد وسیع‌تر اجرا شود. در این زمینه، منطقه ۱۵ از مناطق پیشرو در بخش استفاده از حمل‌ونقل پاک است که در نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ ایجاد بیش از ۹ کیلومتر مسیر دوچرخه در محله کیانشهر را در دستور کار خود قرار داده است.

این مسیر در ۲ فاز قابلیت اجرایی دارد و قرار است ۱۷۰۰‌متر از فاز اول در نیمه اول اردیبهشت ماه به بهره‌برداری برسد. اجرای مسیر دوچرخه در کیانشهر با چند هدف مهم دنبال می‌شود. اول، استفاده از حمل‌ونقل پاک، سهولت در تردد شهروندان و دوم، دسترسی به شهرک‌های این محله و نیز تأمین سرانه‌های تفریحی است. با اجرای این طرح، شهروندان می‌توانند با استفاده از مسیرهای دوچرخه، حتی با دوچرخه شخصی هم‌ تردد و اوقات فراغت خود را پر کنند.  

در سال گذشته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۵ فعالیت‌های مقدماتی برای ارائه َآموزش دوچرخه‌سواری و اصول آن برای بانوان و کودکان در بوستان ترافیک کیانشهر فراهم کرد. بانوان این محله از کلاس‌های آموزش دوچرخه‌سواری در بوستان ترافیک استقبال کردند و بعد از فراگرفتن اصول دوچرخه‌سواری در همان فضای بوستان ترافیک، دوچرخه‌سواری می‌کردند. «نجمه صادقی» یکی از بانوانی است که در بوستان ترافیک آموزش دوچرخه‌سواری را فراگرفته است و دوست دارد در محله فضایی برای دوچرخه‌سواری فراهم شود. او در این‌باره می‌گوید: «درست است که بوستان ترافیک ظرفیت مناسبی برای دوچرخه‌سواری دارد اما فضای محوطه آن چندان بزرگ نیست. من و تعداد دیگری از بانوان علاقه به دوچرخه‌سواری در محدوده مرکزی محله ساکن هستیم و تصور می‌کنم ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در کیانشهر این فرصت را نه تنها برای بانوان بلکه برای همه ساکنان فراهم می‌کند که از این ظرفیت به درستی بهره‌ ببرند.»

  • دسترسی به ایستگاه‌های مترو
برای  هوای پاک رکاب بزن
مسعود لواف‌زاده/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 15

در حال حاضر ۲ ایستگاه مترو (بعثت و کیانشهر) در ناحیه ۳ یعنی محله کیانشهر قرار گرفته است. مسیر دوچرخه در کیانشهر به گونه‌ای طراحی شده که کل محدوده کیانشهر را می‌توان با دوچرخه پیمود و مهم‌ترین ویژگی این مسیر دوچرخه دسترسی و وصل شدن دو ایستگاه مترو بعثت و کیانشهر به همدیگر است.

«ابوالفضل امینی» یکی از ساکنان کیانشهر، در این‌باره می‌گوید: «سال‌هاست که در محله با دوچرخه‌ تردد می‌کنم اما در مواجهه با خودروها و بزرگراه‌ها هیچ‌وقت احساس امنیت نداشتم. خوشبختانه برای مسیر دوچرخه‌سواری فعلی، بخشی از قسمت سواره‌رو مجزا شده و در واقع طبق وعده مسئولان قرار است دارای تمام علائم دوچرخه‌سواری باشد و به‌عنوان مسیر درجه یک در نظر گرفته شود.» به گفته این شهروند، یکی از مزیت‌های این مسیر دوچرخه‌سواری این است که ۲ ایستگاه مترو بعثت و کیانشهر را به هم متصل می‌کند و مسافران این ۲ ایستگاه می‌توانند در صورت‌ تردد با دوچرخه، آن را مجاور مترو قرار بدهند.»

  • اجرای فاز نخست مسیر دوچرخه

مسیر دوچرخه‌سواری در شهرک کیانشهر در ۲ فاز قابل اجراست. «مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «ایجاد مسیر دوچرخه در شهرک کیانشهر در سال ۹۸ توسط مشاوران طرح بررسی و در سال ۹۹ تأییدیه آن گرفته شد. در نهایت با اخذ بودجه و مناقصه و انتخاب پیمانکار، کار مسیر دوچرخه‌سواری در شهرک کیانشهر به طول بیش از ۹کیلومتر آغاز شد که این مسیر ویژه در ۲ فاز در حال انجام است.» او با اشاره به جزئیات ایجاد این مسیر در فاز نخست ادامه می‌دهد: «فاز نخست مسیر دوچرخه‌سواری در شهرک کیانشهر بیش از ۳ کیلومتر است که ۱۷۰۰‌متر آن تا اوایل اردیبهشت به بهره‌برداری می‌رسد. مسیر دوچرخه در فاز نخست از استخر و سونای کیانشهر آغاز و به شهرک جمهوری در ضلع جنوبی کیانشهر و در نهایت بعد از دور زدن در رینگ شهرک جمهوری به پایانه کیانشهر می‌رسد.»

  • تفریح در شهرک‌های کیانشهر 

برای  هوای پاک رکاب بزن

کیانشهر در ناحیه ۳ واقع شده و وجود شهرک‌های مسکونی از جمله شهرک آزادی و جمهوری موقعیت خاصی برای این محدوده ایجاد کرده است و طبعاً تأمین سرانه‌های تفریحی برای ساکنان این شهرک‌ها امری ضروری است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «بوستانی در نزدیکی استخر و سونای کیانشهر قرار دارد که مجهر به مسیر تندرستی است و ساکنان شهرک‌های مسکونی از جمله جمهوری و آزادی می‌توانند از مسیر دوچرخه از مبدأ استخر و سونای کیانشهر به مقصد رینگ شهرک جمهوری و پایانه کیانشهر استفاده کنند. ما با ایجاد این مسیر علاوه بر سهولت در تردد شهروندان، بحث حمل‌ونقل پاک و تأمین سرانه‌های تفریحی را هم در نظر گرفته‌ایم.»

لواف‌زاده با اشاره به دلایل ایجاد مسیر دوچرخه در شهرک کیانشهر اضافه می‌کند: «خوشبختانه معابر کیانشهر از لحاظ هندسی، شیب و عرض مناسب دارد و خیابان‌ها به‌صورت شرقی و غربی است و سطح مسطحی هم دارد. همین موضوع با استانداردهای ایجاد مسیر دوچرخه مطابقت دارد. به همین دلیل این محله موقعیت خوبی برای ایجاد مسیر دوچرخه داشت. از طرفی قرار است یک کانکس دوچرخه با ظرفیت ۱۰ دوچرخه در پشت استخر و سونای کیانشهر جانمایی شود تا شهروندان به دوچرخه دسترسی داشته باشند.»

  •  پیشرو در گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری

ایجاد مسیر دوچرخه در شهرک کیانشهر با رویکرد انسان محور در حال انجام است. «وحید رضا محمدی» شهردار منطقه ۱۵ با یادآوری این موضوع، می‌گوید: «ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در شهرک کیانشهر با تحقق شعار «تهران شهری برای همه» به طول بیش از ۹ کیلومتر در حال انجام است و منطقه ۱۵ یکی از مناطق پیشرو در گسترش دوچرخه‌سواری شهری، به‌عنوان حمل‌ونقل پاک است.»

محمدی ادامه می‌دهد: «مسیر دوچرخه در شهرک کیانشهر، در راستای سند بالا دستی توسعه دوچرخه‌سواری تهران و فراهم کردن زیرساخت‌های ایمن دوچرخه‌سواری برای شهروندان در برنامه حوزه حمل‌ونقل و ترافیک قرار گرفته است.» او با اشاره به ویژگی‌های طراحی این مسیر دوچرخه می‌افزاید: «یکی از ویژگی‌های طراحی این مسیر بهره‌گیری از نظرات مشاوران متخصص، رعایت تمامی اصول مهندسی، ایجاد زیرساخت و ایمن‌سازی است که مورد تأیید کمیته مرکز مطالعات و کمیته معابر و معاونت ترافیک راهور تهران است و ما در منطقه ۱۵ دو رویکرد توسعه حمل‌ونقل پاک و اولویت دادن به پیاده محوری و پرهیز از خودرو محوری را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

کد خبر 594499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha