پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در انگلیس داروی را تولید کرده‌اند که ممکن است بیانگر پیشرفت عمده‌ای در درمان مبتلایان به بیماری آلزایمر باشد

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این دارو که رمبر (Rember) نام دارد، ساخته‌شدن پروتئین tau را که درون سلول‌های مغزی مبتلایان به بیماری آلزایمر تشکیل می‌شود، هدف قرار می‌دهد و آن را مهار می‌کند. کلافه‌های متشکل از این پروتئین سلول‌های مغزی مربوط به حافظه را تخریب می‌کنند و باعث فراموشکاری فرد می‌شوند.

 پروفسور کلود ویشیک از دانشگاه آبردین در شمال شرق اسکاتلند که یکی از بنیانگذاران شرکتی که این دارو را تولید کرده است، نتایج به دست آمده از آزمایش این دارو را "مهمترین پیشرفت در درمان کلافه‌های پروتئینی در آلزایمر از هنگام کشف این بیماری بوسیله آلویس آلزایمر در سال 1907 شمرد."

کارشناسان از این یافته‌ها استقبال کرده‌اند، اما می‌گویند که کارآزمایی‌های بالینی بزرگتری مورد نیاز است تا اثرات این دارو و بی‌خطر بودن آن را ثابت کند.

 بررسی اولیه کارآیی این دارو بر روی 321 نفر مبتلا به درجات خفیف و متوسط آلزایمر در انگلیس و سنگاپور انجام شده است.

پژوهشگران می‌گویند بیمارانی که این دارو را مصرف کرده بودند، 81 درصد کاهش در نقصان ذهنی پس از 50 هفته درمان از خود نشان دادند.

پروفسور کلایو بالارد، رئیس بخش پژوهش در جامعه آلزایمر انگلیس در واکنش به این یافته‌ها گفت: " نتایج این اولین کارآزمایی دارو بر روی تعداد متوسطی از  انسان‌ها بالقوه جالب‌‌توجه است. اما کارآزمایی‌های بالینی  در مقیاس وسیع‌تر لازم است تا ایمنی دارو را ثابت کند و مشخص کند که این دارو تا چه حدی می‌تواند به هزاران نفری کمک کند که با این بیماری مصیبت‌بار زندگی می‌کنند."

آلزایمری یک بیماری تحلیل‌برنده مغز است که باعث مختل‌شدن حافظه و رفتار فرد می‌شود و در حال حاضری علاجی برای آن وجود ندارد. این بیماری تنها در انگلیس 350000 نفر را مبتلا کرده است.

این یافته‌ها در در کنفرانس بین‌المللی بیماری آلزایمر در شیکاگو در آمریکا ارائه شدند.

کد خبر 59436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز