چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتیجه ۴ روز نشست کارشناسان و وزیران خارجه ۱۱۸ کشور جنبش غیرمتعهدها در قالب سند ۱۰۰ صفحه‌ای با عنوان سند تهران به تأیید و تصویب نهایی رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر از محل برگزاری نشست، این سند که در سه فصل تنظیم و تدوین شده طیف وسیعی از موضوعات بین‌المللی را دربر گرفته است.

فصل اول سند به چشم‌انداز عملکرد جنبش غیرمتعهدها در سال‌های آینده پرداخته و در آن بر تقویت جهان چند قطبی، مشارکت در حل و فصل منازعات و کشمکش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و استفاده نکردن از تهدید و زور در حل چنین مشکلاتی تأکید شده‌است.

یکی از بندهای این فصل به ضرورت اصلاحات ساختاری در سازمان ملل متحد اشاره دارد که از جمله آنها تغییر در نحوه انتخاب دبیرکل این سازمان، افزایش تعداد اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت و تجدید حیات مجمع عمومی سازمان ملل است.

در همین بند درباره تغییر ساختار مأموریت‌های صلح‌بانی سازمان ملل متحد و همچنین شفافیت در حل منازعاتی چون خلع سلاح، ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم سخن گفته شده‌است.

فصل دوم سند صد صفحه‌ای تهران به موضوعات سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پرداخته و بر اساس تقسیم‌بندی‌های منطقه‌ای به مشکلات و مسائل خاورمیانه، آفریقا و آسیا و در نهایت آمریکای لاتین اشاره کرده‌است.

در موضوع خاورمیانه بحث روند صلح، اشغال فلسطین، اشغال بلندی‌های جولان و مسئله لبنان مهم‌ترین سرفصل‌ها هستند و در بحث آسیا نیز افغانستان، عراق، مناقشه عراق و کویت، بحران شبه جزیره کره و مشکلات جنوب غرب آسیا، مهم‌ترین موضوعات را شامل می‌شوند.

فصل سوم هم به همکاری‌های جنوب ـ جنوب، مهاجرت، آب، انرژی، حقوق بشر و مبارزه با نژادپرستی و تبعیض نژادی و در نهایت مشکل بی‌سوادی در جهان امروز پرداخته‌است.

کد خبر 59431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز