هفته سلامت در حالی از راه رسیده که موج چهارم کرونا رنگ اغلب شهرهای کشور را قرمز و نارنجی کرده است.

كرونا

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی :  متأسفانه با افزایش بیماران مبتلا و آمار فوتی‌ها، روزهای سخت دوباره از راه می‌رسند. دلایل زیادی عبور از موج چهارم کرونا را دشوارتر از قبل می‌کند. مهم‌ترین این دلایل کم شدن حساسیت‌ها نسبت به این بیماری و رعایت نکردن نکات بهداشتی است. کرونا این روزها بزرگ‌ترین سایه را روی سر سلامت شهروندان پهن کرده و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن است. به همین دلیل مرور برخی از نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ خالی از لطف نیست.   

  • مراکز تفریحی و گردشگری

صف‌های چندین متری موزه‌ها و مراکز تفریحی شمیران در نوروز را یادتان هست؟  
این صف‌های فشرده که شهروندان را از گوشه و کنار شهر به شمیران کشانده بود امروز یکی از مهم‌ترین دلایل وضعیت بالاتر از قرمز کرونا در شمیران است.  

  • در خانه بمانید

این روزها مهم‌ترین توصیه ماندن در خانه است. از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنید.

  • ماسک بزنید 

تهــران در وضعیت قرمز

استفاده از ماسک اهمیت زیادی دارد. اگر در محیط‌های بسته و پرجمعیت مثل مترو تردد دارید بهتر است از ۲ ماسک همزمان، استفاده و در صورت امکان از شیلد یا عینک مخصوص استفاده کنید.  

  • شست‌وشوی مکرر دست‌ها

قبل از غذا خوردن یا لمس بینی و دهان و چشم حتماً دست‌های خود را طبق روش‌های توصیه شده بشویید.  

  • مراقب بهداشت و سلامتی کودکان و سالمندان باشید

تهــران در وضعیت قرمز

ممکن است کودکان و سالمندان به تنهایی نتوانند نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند و برای شست‌وشوی دست‌ها یا استفاده از ماسک و... نیاز به کمک داشته باشند.  

  • سرماخوردگی نداریم

فصل سرماخوردگی فصلی به پایان رسیده است. به همین دلیل هر علامتی می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد مگر اینکه خلافش ثابت شود.  

  • تجمع خانوادگی ممنوع

طبق اعلام وزارت بهداشت، در موج چهارم کرونا شاهد ابتلای خانوادگی شهروندان به کرونا هستیم. جمع‌های خانوادگی اغلب بدون رعایت نکات بهداشتی مثل زدن ماسک برگزار می‌شود. بنابراین بهتر است تا پایان این موج، تجمع‌های دوستانه و خانوادگی را لغو کنید.  

  • مراجعه به بیمارستان

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این روزها به پیک بستری و مراجعه خود رسیده‌اند. با این حال با داشتن علائمی مثل تب بالا، مشکلات حاد گوارشی، تنگی نفس و سرفه‌های شدید به پزشک مراجعه کنید.  

  • علائم اولیه را جدی بگیرید

تهــران در وضعیت قرمز

در صورت داشتن علائم اولیه در خانه بمانید و با جدا کردن محل استراحت و ظرف‌های غذا، خود را ۲ هفته قرنطینه خانگی کنید. در مرحله نخست بیماری نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست. به یاد داشته باشید که در چنین شرایطی شما ناقل ویروس به دیگران هستید و ممکن است با حضور در اماکن عمومی، جان افراد دیگر را هم به خطر بیندازید.  

  • تقویت سیستم ایمنی

برای تقویت سیستم ایمنی مصرف ویتامین دی، میوه و سبزیجات تازه ضروری است. از خوردن فست‌فود و غذاهای پرچرب دوری کنید تا شانس ابتلای شما به کرونا کمتر شود.  

  • وجود مراکز خرید و بازار تجریش

تجریش دومین بازار مهم تهران را در خود جا داده. وجود مجتمع‌های تجاری بزرگ در این محدوده، روزانه جمعیت زیادی از شهروندان را به شمیران می‌کشاند.  

  • مصرف آب و مایعات

تهــران در وضعیت قرمز

اگر عادت به نوشیدن مایعات و آب ندارید از امروز آن را تمرین کنید. نوشیدن مایعات به اندازه کافی می‌تواند نقش مهمی در کارکرد عادی بدنتان داشته باشد. افراد بالغ به‌طور متوسط به نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب نیاز دارند.  

  • شمیران؛ قرمز و بالاتر از آن

ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت شیوع کرونا در شمیران را بالاتر از میانگین تهران اعلام کرده است؛ عوامل مختلفی باعث شده تا شمیران این روزها در وضعیت قرمز و بالاتر از آن قرار بگیرد. و همه این عوامل با افزایش‌ تردد این منطقه در ایام نوروز و پیش از آن ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد.  

  • کرونا، سوغات سفرهای نوروزی

تهــران در وضعیت قرمز

١۵ هزار مبتلای شناسایی شده، نوروز امسال به مسافرت رفتند. این تنها آمار افرادی است که در دو هفته پایانی اسفند ٩٩ نتیجه تست کرونای آنها مثبت اعلام شده بود.  
مبتلایانی بسیار بیشتر از این آمار در نوروز امسال در سفر بودند و کرونا را به‌عنوان سوغات با خود به شهری دیگر می‌کشاندند. به این آمار، تعداد افرادی که ناقل ویروس کرونا بودند و از آن بی‌اطلاع را هم اضافه کنید. وضعیت قرمز شهر تهران و موج چهارم کرونا موضوعی است که از قبل از آغاز تعطیلات نوروز به آن تأکید می‌شد ولی با وجود این پیش‌بینی‌ها نه ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه درستی برای پیشگیری از آن ارائه کرد و نه مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفتند.  
 

کد خبر 593541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha