مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

ورود ویروس کرونا از حدود ۲ هفته گذشته به همدان منجر به تغییر رفتارهای شهروندان در زمینهٔ اهمیت‌دادن به نکات بهداشتی شده است.

کرونا هگمتانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایرنا، این روزها کمتر محفلی را پیدا می‌کنید که به بحث و تبادل‌نظر درباره مهمان ناخوانده یعنی ویروس کرونا نپردازند از محفل‌های خانوادگی، گرفته تا صف خلوت نانوایی، داخل تاکسی و مغازه‌ها ،همه و همه همچون کارشناسان و پزشکان متبحر به بحث درباره این ویروس پرداخته و نسخه‌هایی را نیز تجویز می‌کنند.

اما آنچه بیش از دیگر مسائل در بحث‌های صورت گرفته درباره کرونا وجود دارد مباحث بهداشتی و هراس از گرفتار شدن در دام این ویروس است که برخی‌ها را حتی به مرز وسواس در امور بهداشتی هم پیش برده است.

در این وضعیت بانوان که بیش از مردان استرس ابتلای خود و اعضای خانواده به این ویروس رادارند، شرایطی سخت و دشوار برای رفت‌وآمد همسر و فرزندان ایجاد کرده به‌گونه‌ای که تا کلید، گوشی تلفن همراه و دیگر لوازم را ضدعفونی نکنند اجازه ورود اعضای خانواده به درون خانه را نمی‌دهند.

یک بانوی خانه‌دار همدانی که در ایستگاه تاکسی منتظر خودروهای خطی است، حاکم شدن شرایط سخت در زندگی را نشان از توجه بانوان به‌سلامت اعضای خانه دانست و گفت: همواره مسائل درون خانه‌به‌دوش مادر خانواده بوده و در این موضوع نیز مادران برای پاکیزگی منزل برای همسر و فرزندان تلاش می‌کنند.

طاهره حسینی افزود: هنگام ورود فرزندان به خانه آن‌ها را ابتدا به شستن دست‌ها ترغیب کرده و وسایل آن‌ها نظیر تلفن همراه، کلید و دیگر اقلام را با پدهای الکلی یا محلول ضدعفونی می‌کنم.

وی ادامه داد: قبول دارم که هم‌اینک شرایط سختی را برای رفت‌وآمد همسر و فرزندان ایجاد کرده‌ام ولی در شرایط کنونی که همه کارشناسان در شبکه‌های تلویزیونی و مجازی ترغیب به رعایت نکات بهداشتی می‌کنند این سختگیری‌ها امری بدیهی است.

بانوی دیگری که شاهد این مصاحبه است می‌گوید ترس از ابتلا به ویروس کرونا رفت‌وآمد به خانه بستگان و فرزندان را کاهش داده است و حتی نمی‌توان در مراسم عزا و عروسی هم شرکت کرد.

زهرا مظاهری که نگران ابتلای فرزندانش به این ویروس است اضافه کرد: هفته گذشته برای شرکت در مراسم چهلمین روز درگذشت یکی از بستگان دعوت‌شده بودم که در تماس تلفنی با میزبان عذرخواهی کرده و از شرکت در این مراسم امتناع کردم.

وی افزود: دوباره برای عرض تسلیت به خانواده عزادار تماس گرفته و دریافتم که بیش از نیمی از مهمان‌ها به‌صورت تلفنی از میزبان عذرخواهی کرده و فراهم نبودن امکان حضورشان در مجلس ترحیم را به آن‌ها اطلاع دادند.

این بانوی میان‌سال ادامه داد: حتی ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب لغو عروسی‌ها و حضور اندک مهمانان در این مراسم‌ها شده است به‌گونه‌ای که به‌تازگی در همسایگی ما پسر جوانی به علت پخش کارت عروسی و رزرو سالن مجبور به برگزاری مراسم با مهمانان اندک شد.


فرد دیگری در این زمینه از حضور مهمان ناخوانده از استان‌های آلوده به این ویروس در همدان گلایه‌مند شد و گفت: مادر شوهرم به همراه فرزندان، عروس و نوه از قم به همدان سفرکرده و در منزل آن‌ها ساکن شدند.

مرضیه جهان کرمی که در حرفه خیاطی فعال است افزود: به‌طور حتم نمی‌توان از ورود آن‌ها به منزل جلوگیری کرد چراکه مهمان حبیب خداست اما آن‌ها باید خودشان به این فکر باشند که شاید به این ویروس مبتلا بوده که با حضور در منزل دیگر فرزندان و بستگان، آن‌ها را نیز به این بیماری مبتلا می‌کنند.

مرد مسنی که با تکیه‌بر عصا در حال نظاره بر ویترین یک مغازه است همه تقصیر را بر گردن مسئولان می‌اندازد و از نبود ماسک، ژل ضدعفونی‌کننده و دیگر اقلام موردنیاز گلایه می‌کند.

یدالله که دوران بازنشستگی خود را می‌گذراند گفت: وقتی از مردم می‌خواهیم نکات بهداشتی را رعایت کنند باید ملزومات رعایت بهداشت فردی را نیز برای شهروندان مهیا کنیم.

وی اضافه کرد: مگر می‌شود ماسک و ژل ضدعفونی که پیش از بروز این ویروس به‌وفور و باقیمت متعارف در داروخانه‌ها وجود داشت یک‌شبه غیب شود؟ چه کسی مسئول این مشکلات است؟ آیا کسی نباید پاسخگو باشد.

جوانی که در حال مرور تیتر روزنامه در دکه مطبوعاتی ابتدای خیابان شریعتی همدان است تفسیر دیگری از بهداشت دارد او معتقد است: مردم در رعایت بهداشت دچار افراط‌وتفریط شده‌اند، از طرفی متقاضی ماسک برای مبتلا نشدن به ویروس بوده و از طرفی همان ماسک و دستمال‌کاغذی را در معابر شهری رها می‌کنند.

حسین که دانشجوی پزشکی است افزود: باوجود این‌که نیازی به استفاده از ماسک توسط افراد عادی نیست چرا باید شاهد افزایش تقاضا و هجوم مردم به داروخانه‌ها برای خرید این اقلام باشیم.

وی ادامه داد: باوجود این‌که عمر ماسک کمتر از پنج ساعت است همان افرادی که برای خرید ماسک دست‌وپا می‌شکنند این ماسک را یک هفته استفاده می‌کنند سپس معتقدند که نکات بهداشتی را رعایت کردند یا در صورت کمبود ماسک زبان به گلایه می‌گشایند.

وی اضافه کرد: پیش از بروز این ویروس برخی افراد بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین نکات بهداشتی را رعایت نکرده و شاهد مناظر زشت در داخل شهر و معابر عمومی بودیم هم‌اینک همین افراد دچار وسواس شده و حتی برخی تا اسکناس داخل جیب را هم با وایمکس ضدعفونی می‌کنند.

مرد میان‌سالی که در حال جاروی جلوی درب مغازه خود در پیاده راه بوعلی است نیز دراین‌باره عنوان کرد: با نگاهی به این خیابان و میزان تردد افراد به‌راحتی می‌توان وضعیت اسفناک کسب‌وکار در ماه منتهی به عید نوروز را شاهد بود.

آقای کاظمی افزود: شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را به کسبه وارد کرد چراکه هراس از ابتلا به این ویروس موجب کاهش حضور مردم در بازار شد و این سکوت حاکم بر بازار بسیاری را حتی در پاس کردن چک‌هایشان با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از بازاریان و کسبه برای پرداخت بدهی یا پس‌انداز، همانند سال‌های گذشته چشم به فروششان در بازار عید نوروز دوخته بودند اما ویروس کرونا این رشته را پنبه کرد و بازار شب عید امسال خبری از جنب‌وجوش مردم برای نونوار شدن نیست.

نگرانی مردم از شیوع ویروس کرونا در همدان در حالی است که طبق آخرین آمار ارائه‌شده توسط معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، تاکنون سه تن در همدان به ویروس کرونا دچار شده و یک نفر نیز جان خود را ازدست‌داده است.

منوچهر کرمی مهم‌ترین علت ابتلای این افراد به این ویروس را داشتن سابقه مسافرت و حضور در تجمع‌ها و مکان‌های شلوغ و پرازدحام عنوان کرد و افزود: بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا از گروه‌های سنی بالا هستند همچنین علت ابتلای افراد زیر ۵۰ سال به این ویروس داشتن سابقه بیماری زمینه‌ای بوده است.

کرمی مهم‌ترین و بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را اجتناب از مسافرت‌های غیرضروری و خارج نشدن از منزل دانست و گفت: شهروندان در صورت داشتن علائم بیماری همراه بااحساس تنگی نفس به‌طور حتم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

ویروس کرونا که رسماً کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

طبق گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تا ۱۲ اسفند، حدود هفت هزار و ۸۰۲ نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از چهار هزار و ۳۱۲ تن از آن‌ها تست گرفته‌شده و یک‌هزار و ۵۰۱ نفر مورد مثبت کرونا اعلام شدند همچنین ۶۶ فوتی و ۲۹۱ بهبودیافته به ثبت رسیده است.

کد خبر 488938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha