حالا که شما این گزارش را می‌خوانید و این عکس‌ها را می‌بینید، یک هفته از اعلام وضعیت قرمز تهران و آغاز پیک پنجم کرونا در پایتخت گذشته است.

كرونا و بازار

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: ویروس کرونای دلتا ۹۲ شهر کشور را به رنگ قرمز درآورده و آمارها از جان باختن ۱۶۵ نفر در روز حکایت دارد. با این حال وقتی ۳ روز پس از اعلام وضعیت قرمز به بازار تجریش رفتیم، خبری از بسته‌بودن مغازه‌ها که نبود هیچ، خریداران هم طبق روال روزهای دیگر برای خرید و قدم زدن در بازار تجریش آمده بودند. دیدن این تصاویر در واقع هشداری است که می‌گوید هنوز با پزشکانی که از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قانونی که از قرنطینه و تعطیلی مشاغل ۲ و ۳ می‌گویند، همراه نیستیم و دود این سهل‌انگاری فقط و فقط به چشم خودمان می‌رود.   

بازار میوه و تره‌بار در تکیه تجریش با میوه‌های رنگارنگ و نایابش یکی از تفریحات لذت‌بخش روزهای گرم تابستانی است. اما نه این روزها که با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و حضور در بازار سرپوشیده و شلوغ، در سبد میوه، ویروس کرونا را هم به خانه می‌بریم.  

# در _خانه_ بمانیم

خیابان شهرداری از میدان تجریش تا میدان قدس برای اجرای طرح خیابان کامل در دست اجراست. سنگفرش‌های تخریب شده و گرد و خاک، ‌ تردد را در خیابان مشکل کرده است. دستفروشان بساطشان را همین‌جا پهن کرده‌اند. تا جایی که امکان دارد خرید از بازار و دستفروشان را به روزهای بعد از قرنطینه موکول کنیم.  
 

# در _خانه_ بمانیم

با اعلام روزهای قرنطینه و تعطیلی سراسری اصناف، رستوران‌ها فقط به‌صورت بیرون‌بر مجاز به فعالیت هستند. به این معنی که ما هم بعد از خرید باید به خانه برویم و خوراکی را در منزل نوش جان کنیم. خوردن و آشامیدن در فضای عمومی یعنی برداشتن ماسک و افزایش سرعت انتقال ویروس کرونا.  
 

# در _خانه_ بمانیم

ویروس کرونای دلتا با سرعت حدود ۶ برابر بیشتر از انواع قبلی ویروس کرونا منتقل می‌شود؛ بیراه نیست اگر بگوییم در یک چشم بر هم زدن. پس خوب است بیشتر حواسمان به خرید اقلامی باشد که بسته‌بندی نیستند؛ مثل سبزی‌ها و میوه‌هایی که روی چرخ‌ها هستند.  
 

# در _خانه_ بمانیم

کلاهمان را قاضی کنیم. حدود یک سال و ۴ ماه از پاندمی کرونا در کشور ما می‌گذرد. از همان روز اول پزشکان و مسئولان ستاد کرونا روی ماسک زدن تأکید کردند. اما هنوز هم افرادی بدون ماسک راهی بازار تجریش می‌شوند. گرچه ماسک زدن برای همه ما در روزهای گرم تابستانی سخت است، اما برای سلامت جان خود و دیگران دست‌کم حالا که در شرایط بحرانی راهی بازار شده‌ایم، این مهم را فراموش نکنیم.  
 

کد خبر 612847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha