برای کمک به افراد کم برخوردار و نیازمند فرقی نمی‌کند چهارشنبه اول ماه باشد یا چهارشنبه آخر ماه، چهارشنبه‌های امام رضایی یک وعده هفتگی میان نیازمندان نقاط مختلف تهران و اعضای خیریه شمس است.

آبگوشت نذري

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: اعضای خیریه شمس به نقاط مختلف شهر سر می‌زنند و کمک‌های خود را به دست نیازمندان می‌رسانند. اعضای خیریه شمس(شمیم مهر سبحان) این بار به مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک در خیابان خراسان آمدند و نذر خود را ادا کردند. اعضای این خیریه هرچهارشنبه به مناطق جنوبی شهر می‌روند و با توزیع غذای گرم میان افراد بی‌بضاعت، ساعتی خودشان را با دنیای این افراد پیوند می‌دهند. توزیع این غذای نذری هر هفته توسط مالک یک رستوران صورت می‌گیرد و از طبخ تا سرو غذا را مالک رستوران و اعضای خیریه انجام می‌دهند. برای قرار گرفتن در حال و هوای این برنامه به خیابان اعظم نظامی؛ جایی که مرکز مادر و کودک در آن واقع شده رفتیم.  

  • چهارشنبه‌های خاص

ساعت ۱۱ ظهر وارد خیابان اعظم نظامی می‌شویم. سمت راست این معبر ما را به مرکز مادر و کودک هدایت می‌کند. بعد از طی مسافتی به مرکز مادر و کودک می‌رسیم. درِ مرکز باز است و طنین گوش‌نواز صلوات خاصه امام رضا(ع) در فضای حیاط پیچیده و محیط مرکز را معنوی کرده است.

عده‌ای از بانوان در گوشه‌ای نان بسته‌بندی می‌کنند و چند آقا هم در حال جابه‌جایی میزها و نصب پرچم هستند. بوی اسپند فضا را پر کرده است. خوب که نگاه می‌کنیم اسپنددانی شبیه همان‌هایی که دست خدام حرم امام رضا(ع) دیده‌ایم روی میز می‌بینیم که حال و هوای مشهد الرضا را برایمان تداعی می‌کند. مسئولان مرکز مادر و کودک هم به میان اعضای خیریه رفته‌اند و هرکسی مشغول انجام‌کاری شده است. چهارشنبه‌ها برای اعضای خیریه یک روز خاص است، روزی که کار و زندگی خود را رها می‌کنند تا خودشان را به میان نیازمندان برسانند و حال دلشان خوب شود.  

  • ۳۰۰ وعده غذای ۵ نفره

تهیه غذای نذری در هرچهارشنبه به عهده مالک یک رستوران در تهران است که صاحب آن تمایلی به ذکر نامش ندارد. او انگیزه‌اش ازانجام این کاررا این‌گونه بیان می‌کند. «در سال ۸۹ با دوستان مدرسه‌ام به اردوی مشهد رفته بودم و در آنجا با شخصی آشنا شدم که روزهای چهارشنبه فقرا و نیازمندان مشهد را در محلی جمع و به صرف آبگوشت آنها را مهمان می‌کرد.

خاطره آن نذری در ذهن من باقی مانده بود و آرزویم این بود که مانند آن نذری را میان شهروندان محروم تهرانی یا سایرشهرها توزیع کنم که خیلی اتفاقی با خیریه شمس آشنا شدم و ایده خودم را مطرح کردم و خوشبختانه مدیر خیریه از این ایده استقبال کرد.» او درخصوص افزایش تعداد نذری از ابتدای طرح چهارشنبه‌های امام‌رضایی(ع) تاکنون ادامه می‌دهد: «در هفته اول نذری، توانستیم ۱۰۰ وعده غذایی آبگوشت ۵ نفره را توزیع کنیم و حالا به لطف خداوند بعد از ۹ هفته تعداد غذای نذری به ۳۰۰ وعده ۵ نفره رسیده است. در حال حاضر آرزویم کشوری شدن نذری چهارشنبه‌ها است.» 

  • حالمان خوب می‌شود

تصور اینکه در شرایط اقتصادی فعلی جامعه، برای یک روز هم که شده لبخند روی لبان افراد نیازمند بیاید، زیباست چه برسد به اینکه هر هفته میان افراد نیازمند غذای نذری توزیع شود که حتی ممکن است برخی از آنها به نان شبشان هم محتاج باشند.

امیرعباس نورمحمد، یکی ازکارمندان رستورانی است که‌بانی نذری آبگوشت شده است و در این‌باره می‌گوید: «ما امروز در محله طیب هستیم که چهارشنبه‌های امام رضایی را به زیبایی اسمش بسازیم. اساس کار همکاری ما با خیریه مشخص است. ما در خصوص طبخ غذا تخصص داریم و اعضای خیریه در شناسایی نقاط محروم و افراد کم برخوردار که باعث می‌شود با جزئیات بیشتر از وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها و تعداد اعضای آنها مطلع شویم. هر دوشنبه گوسفند ویژه این نذری ذبح و سه‌شنبه کارهای مربوط به پخت آن انجام می‌شود و در نهایت چهارشنبه آبگوشت آماده شده را به منطقه و محله مورد نظر منتقل می‌کنیم و کارهای سرو آن برای خانواده‌های ۵ نفره انجام می‌شود که ما حداقل میزان تعداد اعضای خانواده را ۵ نفر در نظر گرفته‌ایم. این چهارشنبه‌ها عجیب حالمان را خوب می‌کند.»

  • خوشحالی دیگران خوشحالم می‌کند

«رهام کاظمی» یکی از اعضای خیریه شمس در خصوص حضورش در نذری هفتگی میان افراد بی‌بضاعت می‌گوید: «یک روز در هفته خانواده‌های نیازمند محله‌های کم برخوردار مهمان امام رضا(ع) هستند و این اتفاق کمی نیست و ارزشمند است. همه ما تلاشمان را می‌کنیم که اگر قرار است یک روز در میان کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار، مادران و کودکان آسیب دیده و افرادمعتاد باشیم، آن یک روز به آنها خوش بگذرد. سیر باشند و برای ما هم دعای خیر کنند. هر چند خوشی برای این افراد موهبتی است که در زندگی به ندرت یا بهتر است بگویم اصلاً طعم آن را نچشیده‌اند. من و همسرم هر هفته با شوق تمام خودمان را به قرار چهارشنبه‌ها می‌رسانیم و از هیچ‌کاری برای خوشحالی دیگران دریغ نخواهیم کرد.»

  •  معامله پر سود!

 کمک به افراد نیازمند خصوصاً در چهارشنبه‌های خاصی که به نام امام‌رضا(ع) مزین شده به یک قرار دائمی برای اعضای خیریه شمس تبدیل شده است؛ کار به ظاهر ساده‌ای که با دغدغه‌هایی از جنس انسان‌دوستی همراه است. «آمنه دربهشتی» یکی از اعضای خیریه شمس در خصوص علاقه‌اش به کار خیریه می‌گوید: «در طول هفته در پی این هستم که بدانم این چهارشنبه قرار است به کجا و کدام منطقه بروم.

با توجه به دغدغه‌های روزمره و کارهای شخصی تقریباً زمان خالی ندارم اما وقتی صحبت از کار خیریه می‌شود تمام اولویت‌ها کنار می‌رود و کار خیریه در رأس قرار می‌گیرد. به نظر برخی از افراد، اینکه هرچهارشنبه در میان افراد بی‌بضاعت بروی و مشغول پخش نذری شوی، کار راحتی انجام داده‌ای اما این‌طور نیست. ما مکان ثابتی نداریم و هر هفته برای توزیع و بسته‌بندی در یک مکان جدید، باید برنامه‌ریزی کنیم و حالا بماند که کلی دغدغه تهیه وسایل، جابه‌جایی آنها را داریم و هنوز برنامه این هفته تمام نشده برای هفته بعد برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

او به اتفاق معنوی که در چهارشنبه‌ها رقم می‌خورد اشاره کرده و می‌گوید: «همه روزهای هفته یک طرف و اتفاق معنوی بزرگی که در چهارشنبه‌ها رقم می‌خورد یک طرف. در حقیقت خوب که فکر می‌کنم می‌بینم ما معامله کرده‌ایم. این‌طور نیست که بدون حساب و کتاب هر هفته بیاییم و وقت بگذاریم و در ازای آن چیزی نگیریم. در واقع ما از همان ابتدای کار با امام رضا(ع) معامله کرده‌ایم و گفته‌ایم برای رضایت قلبی شما در میان نیازمندان حاضر می‌شویم تا برای یک روز هم که شده سیر شوند، اما شما هم در آخرت حواست به ما باشد.»

کد خبر 586556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha