آنچه امروزه زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار داده، تغییر در سبک زندگی و به طبع آن نوع تغذیه و بروز بیماری‌هایی مثل اضافه وزن و چاقی است.

بهرخ محمود زاده

طی یک سال اخیر هم که با شیوع ویروس کووید ۱۹ و تشدید تغییرات شاهد افزایش بیماری‌های غیرواگیر در اعضای خانواده‌ها هستیم. به همین منظور شبکه بهداشت و درمان اطلاع‌رسانی تغذیه با شعار «تغذیه سالم، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا» را در برنامه قرار داد. همین بهانه گفت‌وگو ما با «بهرخ محمودزاده» معاون بهداشتی شبکه بهداشت درمان شمیرانات شد.  
 چه شد که تصمیم به اجرای طرح اطلاع‌رسانی تغذیه در شمیرانات گرفتید؟  
متأسفانه تغذیه نامناسب، الگوی غذایی نامناسب و افزایش بی‌تحرکی نقش مهمی در تأثیرگذاری بیماری‌های غیرواگیر دارد و اکنون ۷۶ درصد از بیماری‌ها در ایران مربوط به این بیماری است. بنابراین برای کاهش بروز بیماری‌های غیرواگیر نیاز به افزایش آگاهی مردم جامعه است. برای ارتقای سواد تغذیه‌ای، آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه هر ساله بسیج ملی اطلاع‌رسانی در کشور برگزار می‌شود. شعار امسال با توجه به بحران بیماری کرونا ویروس «تغذیه سالم، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا» نامگذاری شده است.  
  هدف از اجرای این طرح چیست؟  
ارتقای آگاهی، تغییر نگرش و عملکرد خانواده‌ها درباره نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن، جلب همکاری رسانه‌های جمعی برای آموزش مردم و فرهنگسازی در زمینه تغذیه صحیح، از اهداف این طرح است.
  چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟  
کارهای خوبی با مشارکت همکاران در این شبکه صورت گرفته است.

شامل پیگیری تلفنی و آموزش تغذیه به بیماران مبتلا به کووید ۱۹، افراد مشکوک به دیابت، فشارخون، مبتلایان به اضافه وزن و چاقی، کودکان دچار سوءتغذیه، نوجوانان، زنان باردار و سالمندان، تهیه کلیپ در رسانه‌های آموزشی مرتبط، مشاوره رایگان تغذیه، اطلاع‌رسانی و آموزش تغذیه سالم به مراجعه‌کنندگان در مراکز و پایگاه‌های سلامت تحت پوشش، اطلاع‌رسانی و بارگذاری مطالب علمی در شبکه‌های مجازی معتبر و کانال سفیران سلامت و رابطان بهداشتی، برگزاری وبینار و جلسه‌های آموزش مجازی با عنوان تغذیه، برپایی پویش مجازی جشنواره غذا و میان وعده‌های سالم برای‌ ترویج فرهنگ استفاده از غذای سالم و معرفی غذاهای بومی و سنتی منطقه با محوریت شعار بسیج ملی تغذیه، برگزاری مسابقه‌های ورزشی و تحرک بدنی، نقاشی، مقاله‌نویسی به‌صورت مجازی با موضوع نقش تغذیه در ارتقای سیستم ایمنی در پیشگیری از بیماری کرونا ویروس برای کودکان و نوجوانان با همکاری اداره‌های برون بخشی، آموزش و پرورش، شهرداری و بهزیستی، طراحی پوستر و بنر اطلاع‌رسانی برای نصب در اماکن عمومی با همکاری شهرداری، جلب همکاری خیّران سلامت و ارسال پیامک‌های بهداشتی به کارکنان اداره‌های تحت پوشش.  
 

کد خبر 584106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha