همشهری آنلاین: رییس سازمان غذا و دارو گفت: درباره تغذیه مردم نباید بیش از حد منفی‌بافی شود.

رییس سازمان غذا و دارو

به گزارش همشهري آنلاين از سازمان غذا و دارو، دكتر رسول ديناروند اظهارداشت: : با استناد به گزارش‌هاي موجود، بیشترین میانگین افزایش قد را ایرانیان با 16.5 سانتی متر داشته اند ضمن اینکه از نظر امید به زندگی زنان ما با نزدیک 80 سال و مردان با 76 سال جز کشورهای امیدوار به زندگی بالا محسوب می‌شوند و همه اینها ثابت می‌کند که علی‌رغم برخی اظهار نظرها، اوضاع آنگونه هم سیاه نیست و کشور ما دستاوردهای بزرگی داشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان غذا و دارو، فارغ از حرف و شعار، اقدام عملی است.

  • مشكل پرخوري در ايران

وي با اشاره به اولویت‌های تغذیه ای در کشور، سلامت غذا را نخستین مسئله دانست و با نام بردن از مشکل پرخوری و فقر غذایی اظهار داشت: در حال حاضر کمتر از 5 درصد از افراد جامعه ما، کالری مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی‌کنند که این مسئله در حال پیگیری است اما شایع‌ترین مشکلات تغذیه ای در کشور ایران معضل پرخوری و مصرف بیش از معمول غذا می‌باشد که همین امر موجبات رنج چاقی 14 درصد از مردان و 30 درصد زنان را فراهم آورده است کما اینکه 50 درصد از مردم ما اضافه وزن دارند.

دکتر رسول دیناروند با اشاره به موضوع مهم ایمنی غذا به اولویت وزات بهداشت در اینباره اشاره کرد و افزود: برآنیم که با تدابیری که می‌اندیشیم غذای سفره‌های مردم از سلامتی لازم برخوردار باشد.

  • 5 گرم نمك در روز، مصرف ايراني‌ها

وی ادامه داد: مردم ایران 2.5 برابر میزان مطلوب و قابل قبول یعنی 5 گرم در روز نمک مصرف می‌کنند، مصرف روزانه ما حدود 10.5 تا 12 گرم براورد می‌شود و این در حالی است که برخی کشورها هدف خود را کاهش مصرف به 3 گرم در روز طراحی کرده اند. واقعیت این است که مصرف نمک ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی و فشار خون دارد.مردم ایران همچنين، به طور متوسط 25 درصد بیشتر از میانگین جهانی آنرا مصرف می‌کنند، موضوع شکر دانست و بر کاهش مصرف آن تاکید نمود.

  • سرانه سالیانه مصرف چربی در ایران 18 تا 20 کیلوگرم

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، در بخش دیگری از سخنانش به مسئله مصرف چربی به عنوان یکی از منابع اصلی تامین انرژی بدن نیز اشاره داشت و با بیان اینکه در بین روغن‌های خوراکی، روغن‌های جامد مضرترین روغن‌ها می‌باشند تصریح کرد: سرانه سالیانه مصرف چربی در ایران 18 تا 20 کیلوگرم است که باید کاهش یابد.

  • كنترل بيماري‌هاي غيرواگير،اولويت وزارت بهداشت

وی افزود: اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماری‌های غیرواگیردار است؛ از جمله بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، سرطان، دیابت و غیره که 75 درصد از مرگ و میرهای کشور را باعث شده است و یکی از عوامل بیماری‌های غیرواگیر غذا و تغذیه نادرست می‌باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان غذا و دارو نه حرف است و نه شعار بلکه اقدامات عملی است که مردم شاهد آنها هستند در تشریح نشانگر های رنگی تغذیه ای خاطر نشان کرد : بیش از 60 درصد از فراورد های غذایی کشور دارای چراغ راهنمایی تغذیه شده اند، این علامت برای راهنمایی مردم در مورد میزان موجودی چربی، نمک و شکر در فراورده های غذایی درنظر گرفته شده است.

دکتر دیناروند با بیان اینکه در خصوص این نشانگرها هنوز اطلاع رسانی عمومی صورت نگرفته است اعلام کرد: بزودی بسیج اطلاع رسانی عمومی آغاز خواهد شد.

  • حذف پالم از دو سال قبل تاكنون

او در قسمت دیگری از سخنانش به عدم استفاده از پالم در محصولات لبنی نیز اشاره کرد و گفت: حذف این روغن از 2 سال پیش آغاز شده که بطورکلی کاهش مصرف روغن پالم بدلیل بالا بودن اسیدهای چرب اشباع آن ادامه خواهد داشت.

وی اعلام کرد: علاوه بر سیاست کاهش میزان مشرف اسیدهای چرب اشباع و شاید حتی مهمتر از آن، ما دنبال حذف کامل چربی های ترانس بالا از محصولات غذایی هستیم.

دکتر دیناروند تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا غذاهایی که با سلامت مردم در تعارض هستند مالیات و عوارض بیشتری نسبت به غذاهای سالم بپردازند و در مقابل غذاهای سالم و مفید ارزانتر بدست مصرف کنندگان برسد. حتی ممکن است لازم باشد به واحدهای تولیدی یک چنین محصولاتی یارانه هم بدهیم، البته قانون آن موجود هست اما از آنجا که باید تفاهمات چند دستگاه را همراه می‌داشت متاسفانه اجرا نشد که اگر این اتفاق رخ می‌داد بسیار به سود مردم بود.

کد خبر 341710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha