دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت برنامه‌های هفته سلامت امسال که از 18 تا 24 فروردین در سراسر کشور برگزار می‌شود را اعلام کرد.

حسن آقاجانی، مسئول ستاد برنامه‌های هفته سلامت وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس، گفت: بر این اساس چهارشنبه 18فروردین، نخستین روز هفته سلامت به‌عنوان «روز جامعه سالم و مدارس مروج سلامت» نامگذاری شده است. محورهایی که در این روز مورد تأکید قرار می‌گیرد شامل سلامت محیط و بوفه مدارس، ارتقای سلامت کارکنان آموزش و پرورش، ارائه مشاوره‌های بهداشتی و بهداشت روان در مدارس و تأکید بر مشارکت والدین در ارتقای سلامت دانش‌آموزان است که با همکاری وزارت آموزش‌و‌پرورش و بهداشت انجام می‌شود.

در این روز همچنین زنگ سلامت در یکی از مدارس تهران با حضور وزرای بهداشت‌ و آموزش‌و‌پرورش به صدا درمی‌آید و در تمام مدارس کشور نیز مراسم مشابه برگزار می‌شود. آقاجانی اضافه کرد: پنجشنبه 19فروردین «روز جامعه ایمن و رانندگی ایمن» نامگذاری شده است که در این روز به همکاری‌های بین بخشی بخصوص بین وزارت بهداشت و پلیس راهنمایی و رانندگی، ترویج استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی تأکید می‌شود؛ مسئله‌ای که علاوه بر کاهش تصادفات رانندگی به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند. همایش« جامعه ایمن، رانندگی ایمن» نیز در این روز برگزار می‌شود.

دبیر ستاد هفته سلامت گفت: جمعه 20 فروردین، سومین روز هفته سلامت نیز به‌عنوان «روز شهر سالم، ورزش، نشاط و رفتارهای سالم» نامگذاری شده است، در این روز برنامه‌های مختلفی از جمله مراسم ورزش همگانی و پیاده‌روی خانوادگی با همکاری وزارت بهداشت و سازمان تربیت بدنی در سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین وزیر بهداشت در تهران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌ها، خطیب پیش از نماز جمعه خواهند بود.

مشاور وزیر بهداشت اضافه کرد: شنبه 21 فروردین «روز جامعه سالم، تغذیه سالم و امنیت غذایی» است که در این روز برنامه‌هایی با محوریت آشنایی مردم با عوامل خطرساز در ایجاد بیماری‌های غیرواگیر بر اثر مصرف نادرست مواد غذایی از جمله روغن‌های خوراکی و نوشابه‌ها با تأکید بر همکاری‌های بین بخشی در این زمینه برگزار می‌شود.

وی گفت: یکشنبه 22 فروردین روز جهانی بهداشت با توجه به شعار سازمان بهداشت جهانی به نام «روز شهر سالم، همکاری‌های بین بخشی و همکاری‌های اجتماعی در ارتقای سلامت» نامگذاری شده است، مسئله مهم و قابل طرح در این زمینه این است که با وجود تلاش‌های بسیار وزارت بهداشت در ارتقای سلامت مردم به‌عنوان متولی سلامت، کنترل و نظارت بر بخش عمده عوامل خطرساز سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست.

مسائلی مانند آ‌لودگی هوا، بیماری‌های قلبی و تنفسی، سرطان‌ها، مسائل مرتبط با بهداشت محیط، تغذیه ناسالم، ترافیک و استرس‌های محیطی و عوامل برون‌بخشی وزارت بهداشت است که تأثیر زیادی بر سلامت مردم دارند و به‌خصوص با گسترش زندگی شهری و افزایش این عوامل همکاری‌های بین بخشی بین سیاستمداران، مدیران و مردم در کنترل این عوامل نقش اصلی را ایفا می‌کند.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت افزود:‌ دوشنبه 23فروردین «روز شهر سالم، هوای سالم و عاری از دخانیات» نامگذاری شده است، سنجش برنامه‌های سلامت ریوی در سال 89، بررسی مسائل مربوط به سیگار و عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های غیرواگیر تنفسی و قلبی و عروقی و توجه به این نکته که مصرف سیگار مقدمه اعتیاد به مواد دیگر است از جمله مسائل مطرح در این روز است. مشاور وزیر بهداشت گفت: سه‌شنبه
 24 فروردین آخرین روز هفته سلامت به نام «روز جامعه سالم و پیشگیری از اعتیاد» نامگذاری شده است.

برنامه‌های شهرداری در هفته جهانی سلامت

معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه11 در آستانه فرا رسیدن هفته جهانی سلامت (18لغایت 24 فروردین) برنامه‌های ویژه‌ای را برای ارتقای سلامت جسمی و روانی شهروندان در موضوعات سلامت در نظر گرفته است. به گزارش سما به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 11، اداره سلامت معاونت اجتماعی و فرهنگی این منطقه در نظر دارد با نواختن زنگ سلامت در مدارس سطح منطقه، سالی پر از سلامتی را به دانش‌آموزان هدیه کند.

همچنین ارسال پیامک با موضوع سلامتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی سلامت روان، دهان و دندان، غربالگری جسمی، تأثیر فضای سبز در سلامت جسم و روح، فواید خنده و ارتباط آن با کاهش کلسترول، نقش والدین در سلامت روح و روان فرزندان، مهارت زندگی سالم، سلامت و شهرنشینی، شهرسالم، شهروند سالم، تحرک، ورزش سلامتی، آموزش عادت‌های مناسب رانندگی، آموزش 5 مد ضد‌سلامت در شهرها، آموزش ویتامین‌های طلایی، اهمیت فضای سبز در سلامت جسم و روح، تأثیر حفظ محیط‌زیست در سلامت روانی افراد و کلاس آموزشی با موضوع مصرف روغن گیاهی مساوی با سلامتی؛ از جمله برنامه‌های آموزشی این منطقه در هفته سلامت است.

کد خبر 104339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز