چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

مهدی امینی: تامین سلامت و حق برخورداری از زندگی سالم، از حقوق مسلم شهروندی است، به نحوی‌که از شاخصه‌های اصلی جامعه ایده‌آل، داشتن وضعیت سلامت مطلوب است.

 بهره‌مندی و برخورداری از سلامت، مصون ماندن از بیماری‌ها و دست‌یابی به امکانات و روش‌های مراقبت‌ها‌ی بهداشتی، یکی از حقوق انسانی به شمار می‌آید که در بسیاری از قطعنامه‌ها‌ی سازمان ملل متحد و کنوانسیون‌ها‌ی بین‌المللی بر آن تاکید شده است. کنفرانس آگماتا در سال‌1978 به‌عنوان یکی از نقاط عطف در ارائه خدمات سلامت در دنیا محسوب می‌شود.

 در این کنفرانس که بیشتر کشورهای دنیا در آن حضور داشتند، نظام مراقبت‌ها‌ی اولیه بر‌اساس 4‌رکن اساسی عدالت، همکاری بین‌بخشی، مشارکت مردمی و استفاده از تکنولوژی مناسب شکل گرفت.طبق تحقیقات 50‌درصد عوامل مؤثر بر سلامت، عوامل اجتماعی است. ژن و عوامل بیولوژیک 15‌درصد، عوامل پزشکی 25‌درصد و عوامل رفتار فردی و اجتماعی 10‌درصد در این خصوص نقش دارند.

این مسئله ضرورت توجه مسئولان و برنامه‌ریزان کشور برای حل معضلات اجتماعی و انجام تحقیقات در این زمینه را نشان می‌دهد. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و از جمله اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وضعیت سلامت شهرنشینان کشور را به لحاظ وجود معضلاتی همچون آلودگی هوا و ترافیک نامطلوب توصیف می‌کنند.

 شعار هفته سلامت امسال تحت عنوان ‌«شهرنشینی و سلامت‌» به این دلیل است که متاسفانه شهرهای کشور در بحث رفاه اجتماعی وضع مطلوبی ندارند و اگر این مسائل در شهرها حل نشود، روز به روز وضعیت برای زندگی سالم در شهرها بدتر می‌شود.

هرچند توجه به مبحث سلامت شهری و شهروندی از جمله وظایف اصلی دولت است‌ اما با توجه به موارد فوق و اهمیت مباحث اجتماعی در حوزه سلامت شهری، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برنامه‌ها‌ی عمده و مهمی را برای این هفته درنظر گرفته است که مهم‌ترین آن‌ها به این شرح است:

- اداره کل سلامت شهرداری تهران در هفته سلامت با همکاری سازمان‌ها‌ی درگیر حوزه سلامت مثل مراکز بهداشتی درمانی، NGO‌ها‌ی مستقر در سطح منطقه، نیروهای سلامت‌یار و همچنین ادارات مرتبط با سلامت از جمله سازمان ورزش، بازیافت و آتش‌نشانی در سطح مناطق 22‌گانه پایگاه‌های سلامت دایر خواهد کرد.

-‌برپایی 10‌پایگاه ویژه معاینه ریه و مشاوره ترک سیگار رایگان در یکی از خانه‌ها‌ی سلامت مناطق 2، 4، 6، 9، 12، 13، 15 ،17 ،20 و22 که یک فوق تخصص ریه و یک نفر پرستار به ارزیابی و معاینه رایگان می پردازند و مشاوره رایگان برای ترک سیگار نیز انجام می شود.

 -‌نمایش‌های میدانی در سطح مناطق 22‌گانه به منظور آموزش شهروندان در اماکن عمومی با محوریت سلامت شهری و شهروندی اجرا می‌شود.

-‌هشتمین مرکز آموزش مهارت‌های رفتاری کودکان و نوجوانان تحت‌عنوان فرآموز در منطقه‌19 افتتاح خواهد شد.

-‌تهیه و توزیع اقلام آموزشی نظیر لوح فشرده، بروشور، کتابچه در سطح پایگاه‌های سلامت و اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی در سطح مناطق 22‌‌گانه

- برگزاری همایش ملی مدیریت سلامت شهری در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری

همشهری مسافر

کد خبر 104557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز