چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: روز هفتم آوریل برابر با 18فروردین به‌عنوان روز جهانی بهداشت و همچنین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شده که این سازمان با جدیت موضوع «ضرورت حفاظت از تندرستی و بهداشت در برابر اثرات ناگوار تغییرات شرایط جوی» را مطرح کرده است.

 البته هدف اصلی از نامگذاری چنین روزی ترغیب و تشویق دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های بازرگانی به سرمایه‌گذاری در امور بهداشتی و همچنین ساختن آینده‌ای ایمن‌تر است.امسال نیز متولیان این سازمان در بزرگداشت روز جهانی بهداشت، شعار «امنیت بهداشت جهانی» را تعریف کرده‌اند که قرار است تمامی شهرداران کلان‌شهرهای جهان با کنگره بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت در شهر قاهره مصر در این رابطه به بحث و تبادل نظر بپردازند.

گردهمایی شهرداران کلان‌شهرهای دنیا به‌مناسبت روز جهانی بهداشت و سلامت در شهر قاهره در حالی صورت می‌گیرد که سید محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران  به همراه دکتر معصومه آبا د، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این گردهمایی حضور خواهند داشت. البته بد نیست بدانید روز جهانی سلامت همه‌ساله در کشورهای مختلف دنیا گرامی داشته می‌شود که شعار امسال این روز نیز «شهرنشینی و سلامت» است و تمامی برنامه‌ها در راستای این شعار برگزار می‌شود.

 فعالیت سازمان جهانی بهداشت برای تحقق شعار امسال شامل راهپیمایی خانوادگی، داشتن رفتارهای منطبق بر سلامت، روزهای بدون دخانیات، کاشتن گل و گیاه، تغذیه سالم، فعالیت‌های منجر به همبستگی اجتماعی، رانندگی سالم، فعالیت‌هایی برای داشتن مدارس سالم و غربالگری روزمره فیزیکی است، اما شهروندان خود برای تحقق سلامت شهرنشینی نقش موثرتری دارند.

 البته این روز پایه و اساس دیرینه‌ای دارد و سال‌هاست که بهانه‌ای برای گردهمایی متولیان امور شهرنشینی کشورهای مختلف و رایزنی‌های مختلف مدیریت شهری و سلامت شهروندی است. کما این‌که نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی نیز در چنین روزی در سال1948 میلادی در نیویورک تدوین و در ژوئن همان سال نیز نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی با حضور نمایندگان بیش از 61کشور جهان در ژنو تشکیل شد.

در واقع از آن سال به بعد چنین روزی را به‌عنوان روز جهانی بهداشت معرفی کردند که البته گفته می‌شود نامگذاری روز جهانی بهداشت، توسط یک پزشک ایرانی صورت گرفته است. البته برای اثبات این مسئله مدارکی نیز موجود است که خود گواه این ادعاست. بر اساس همین مدارک در سال1945 در اجلاس سانفرانسیسکو نمایندگان دو کشور چین و برزیل پیشنهاد تاسیس سازمان جهانی بهداشت را عنوان می‌کنند و در هفتم آوریل1948 نیز با ارسال اساسنامه WHO (سازمان بهداشت جهانی) به سازمان ملل رسما این سازمان شکل می‌گیرد.

 اما در 12 آگوست1946 (2سال قبل از هفتم آوریل1948) نامه‌ای از سوی مرحوم دکتر محمدحسین حافظی، رئیس هیات نمایندگی ایران در کنفرانس نیویورک نوشته می‌شود که طی آن پیشنهاد انتخاب روزی به نام روز جهانی بهداشت عنوان شده است. بر همین اساس در کشور ما نیز روز جهانی بهداشت مصادف با روز 18فروردین، مراسم و مناسبت‌های بسیاری در حوزه سلامت برگزار می‌شود و از روز 18 تا 24فروردین به‌عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.

شاید از خود بپرسید که چرا روز جهانی بهداشت امسال را با شعار «شهرنشینی و سلامت» نامگذاری کرده‌اند. پس باید بدانید که این شعار همان پیام روز جهانی بهداشت در سال2010 است که به‌منظور تاکید بر چالش‌های عظیم بهداشتی در مناطق شهری انتخاب و مطرح شده است.

سلامت شهری مقوله بسیار مهم و اثرگذاری در زندگی شهرنشینی است که شامل عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت، سلامت محیط، خشونت، سلامت جاده‌ای، شیوه‌های زندگی سالم، امنیت و سلامت غذا، سکونتگاه سالم، امکانات تفریحی مناسب و احساس تعلق افراد به جامعه می‌شود.

 البته در تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت نیز آمده است که توجه نکردن به مسائل بهداشتی، ‌آلودگی‌های ترافیکی و ‌صنعتی، گسترش بیماری‌های واگیردار و مسری، جمعیت انبوه در زاغه‌ها و حلبی‌آبادها، نداشتن تحرک کافی و لازم، رژیم غذایی نامناسب و وقوع جرایم جنسی و فیزیکی از عوامل حائز اهمیتی هستند که دولت‌ها و سردمداران کشورها باید به آن توجه کنند.

 از سوی دیگر‌ نبود یک سیستم مناسب و قدرتمند برای کنترل بخش‌های بهداشتی و سلامت یک جامعه نیز از جمله عواملی است که کشورهای در حال توسعه و یا فقیر از آن رنج می‌برند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.با این حال، خانواده‌ بزرگ سازمان ملل متحد نیز در این خصوص عزم خود را جزم کرده و قرار است طی برنامه‌ای جامع و فراگیر با این عوامل به مقابله بپردازد.

به‌طوری که در دستور کار این آژانس آمده «مقابله با آلودگی هوا و آلودگی صوتی، مقابله با ترافیک و جرایم، توسعه شهرنشینی و گسترش شبکه پاکیزه و بهداشتی از غذا، آب آشامیدنی و سیستم درمانی مناسب از جمله این فعالیت‌هاست». البته شهرداری تهران نیز در این ایام بیکار نمانده و به‌عنوان یکی از متولیان امر با تشکیل ستادی در مجموعه مدیریت شهری، دستورالعمل‌های مختلفی جهت اجرا برای مناطق ابلاغ کرده است.

 ضمن آن‌که شهرداری تهران برای هر روز از هفته سلامت برنامه‌های متفاوتی را در نظر گرفته است که این برنامه‌ها در سطح مناطق 22گانه پایتخت از طریق ادارات سلامت هر منطقه اجرا می‌شود. علاوه بر این‌که شهرداری تهران یکی از متولیان اصلی برگزاری هفته سلامت در پایتخت است، متولی اصلی برگزاری برنامه‌های این هفته در کشور نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است

 که سازمان‌های همکار با وزارت بهداشت در اجرای این برنامه نیز وزارت آموزش و پرورش، شهرداری تهران، وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان تربیت‌بدنی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بسیج مستضعفان و ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند.

همشهری مسافر

کد خبر 104559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز