شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری ‌آنلاین: مذاکرات نمایندگان ایران و ۵+۱ شنبه (۲۹ تیر) در ژنو آغاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ریاست هیئت ایرانی را سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی برعهده دارد.

در این نشست برای نخستین بار آمریکا نیز نمایده‌ای اعزام کرده است از این روی در طرف مقابل میز مذاکره، علاوه بر خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیران ارشد شش کشور بزرگ جهان یعنی چین، روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا قرار دارند.

در حالی که کاخ سفید و دیگر اعضای پنج به علاوه یک پیشتر همواره تاکید داشتند سولانا نماینده شش کشور است تغییری در رویه خود با اعزام ویلیام برنز، از مقامات وزارت امور خارجه امریکا به ژنو داده‌اند.

آمریکا ابتدا اعلام کرد برنز فقط به عنوان شنونده در نشست شرکت می‌کند، اما کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه این کشور گفت نماینده امریکا در این نشست بر مواضع قبلی امریکا تاکید می‌کند.

این واکنش در پی پیش آمدن وضعی ناخواسته برای دولت بوش مطرح شد. اغلب رسانه‌ها، حتی رسانه‌های امریکایی موضع جدید دولت امریکا را برای اعزام نماینده به ژنو، کوتاه آمدن در مقابل مقاومت ملت ایران پس از سه دهه رویارویی کاخ سفید با این کشور توصیف کردند. از نظر تندروها در واشنگتن، این اقدام ضعف امریکا را نشان می‌دهد.

دولت بوش پیشتر همواره تاکید می‌کرد تا زمانی که ایرانی‌ها غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکنند، با آنها بر سر میز مذاکرت هسته‌ای نمی‌نشیند.

کد خبر 58371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز