نتایج یک بررسی آزمایشگاهی کوچک نشان می‌دهد که دو واکسن کرونای شرکت‌های چینی از جمله سینوفارم باعث ایجاد پاسخ ایمنی در برابری یک گونه جدید بسیار واگیر کروناویروس می‌شوند، اما این پاسخ ضعیف‌تر از پاسخ به ویروس اصلی است.

Sinopharm

به گزارش همشهری آنلاین به نقل رویترز گونه‌ها یا واریانت‌های جدید کروناویروس باعث ایجاد این نگرانی شده‌اند که ممکن است واکسن‌ها و درمان‌هایی که پیش از ظهور آنها ایجاد شده‌اند، در برابر آنها بی‌اثر باشند.

پژوهشگران در مقاله‌ای که در این باره منتشر کرده‌اند، نوشتند که دوازده نمونه سرمی از هریک از دریافت‌کنندگان دو واکسن کرونای چینی ساخته شده بوسیله شرکت سینوفارم (شعبه‌ای از گروه ملی داروسازی چین یا CNBG) و واحد شرکت فراورده‌های زیستی چانگ‌کینگ ژیفی گرفته‌اند.

این مقاله بوسیله پژوهشگران انستیتوی فراورده‌های زیستی پکن وابسته به سینوفارم و انستیتوی آکادمی علوم چین که در ساختن واکسن کرونا با واحد ژیفی همکاری می‌کند و دو سازمان دیگر نوشته شده است.

اما بر اساس یافته‌ای این مقاله که در وب‌سایت ‌BioRxiv منتشر شده و هنوز برای ان انتشار در ژورنال‌های علمی بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، این نمونه‌های سرمی در برابر واریانت آفریقای جنوبی ویروس نسبت به ویروس اصلی و یک واریانت دیگر که در حال حاضر در جهان در حال انتشار است، پاسخ ضعیف‌تر ایمنی ایجاد کردند.

این پژوهشگران نوشتند که این کاهش فعالیت «باید از لحاظ تاثیرش بر اثربخشی بالینی این واکسن‌ها مورد توجه قرار گیرد.»

واکسن سینوفارم برای استفاده عموم مردم در چین تایید است و همچنین در چند کشور دیگر از جمله امارات متحده عربی برای واکسیناسیون همگانی به کار رفته است. واکسن «ژیفی» هنور مراحل کارآزمایی بالینی مرحله نهایی را در چین و کشورهای دیگر می‌گذارند.

داده‌های مقدماتی کارآزمایی بالینی واکسن‌های شرکت‌های نوواواکس و جانسون اند جانسون نیز نشان داد که این واکسن‌ها در پیشیگری از کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی که واریانت جدید قدرتمند در آن انتشار دارد، اثربخشی بسیار کمتری دارند

کد خبر 582984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha