چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین کاریکاتورهای جنجالی در نبرد انتخاباتی آمریکا مشکلی جدی را برای نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری عیان ساخت:

 بسیاری از آمریکایی‌ها او را اسلام‌گرایی می‌دانند که گرایش خود را مخفی می‌کند.

فوکوس آنلاین گزارش داد، باراک اوباما نمی‌تواند بخندد: این سناتور 46 ساله سه‌شنبه شب (به وقت محلی) به لری کینگ، مجری سخنور شبکه خبری آمریکایی سی ان ان گفت: «من می‌دانم که آنها در مجله "نیویورکر" تلاشی طنزگونه داشتند». «اما معتقدم که این هدف به درستی محقق نشد.»

این اولین بار است که اوباما شخصا به مناظرات درباره کاریکاتور روی جلد این مجله مشهور روشنفکرانه وارد می‌شود. ظاهرا او هم مثل همه از این شگفت‌زده شده است که چگونه او و همسرش میشله در آن به عنوان رییس جمهور آینده و بانوی اول آینده دفتر بیضی شکل کاخ سفید به تصویر درآمده‌اند.

و مسلسل
باری بلیت (Barry Blitt)، کاریکاتوریست، اوباما را در لباس سنتی یک عرب مسلمان به تصویر درآورده است. میشله هم موهایش را به شکل آفریقایی آرایش کرده و مسلسلی بر پشت دارد. هر دو مشت‌های‌شان را به نشانه پیروزی به هم کوبیده‌اند. در شومینه پرچم ستاره‌دار آمریکا در حال سوختن است و بالای آن عکسی از اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده آویزان شده است.

بلیت نه باراک و نه میشل را تروریست نمی‌داند. در تصویری که کشیده است، او می‌خواسته "Politics of Fear" (سیاست ترس) را به نمایش درآورد، بیشتر او می‌خواسته برخی جمهوری‌خواهان را به خاطر تاکتیک‌های کثیف‌شان رسوا کند که می‌خواهند اوباما و همسرش را اسلام‌گرایان افراطی جلوه دهند.

با این حال مشاوران اوباما بیم آن دارند که بسیاری از آمریکایی‌ها این طنز را حقیقتی مسلم تلقی کنند.

ادعاهای پایان‌ناپذیر
در حال حاضر ماه‌هاست وبلاگ‌نویسان، نویسندگان و استراتژیست‌های محافظه‌کار ادعاهای پایان‌ناپذیری را علیه این سناتور دموکرات از شیکاگو مطرح می‌کنند.

شبکه تلویزیونی محافظه‌کار فاکس نیوز در همین خصوص گزارش داد، اوباما که در کودکی چند سالی را در اندونزی زندگی کرده است، به «مدرسه»، آموزشگاهی برای اسلام‌گرایان افراط‌گرا، رفته است. با این حال این ادعاها صحت ندارد. اوباما نزد والدینی سکولار و بعد از آن نزد پدر و مادربزرگی سکولار بزرگ شده و یک مسیحی معتقد است.

سخنوران رادیویی راستگرا همچون راش لیمبا (Rush Limbaugh) این دموکرات را با علاقه‌ای فراوان با نام دومش که «حسین» است، می‌خوانند. این اسم نه به این خاطر که به نظر اسلامی می‌آید، بلکه به این خاطر که یادآور صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق است، برای مخاطبان آمریکایی تکرار می‌شود.

هدف از طنز نیویورکر
دیوید رمنیک (David Remnick)، سردبیر نیویورکر معتقد است قطعا خوانندگان مجله به صورت تصویری؛ چنین مزخرفاتی را از پیش چشمان‌شان می‌گذرانند، اما «هدف ما این بود که همه حملات حیله‌گرانه و تبعیض‌نژادی علیه اوباما و همچنین همه شایعات را که در اینترنت درباره آنها جریان دارد، در یک صحنه جمع کرده و جلوه‌ای طنزآلود به آن بدهیم.»

با این حال به نظر می‌رسد در حال حاضر این حملات که نیویورکر خواسته آنها را تقبیح کند، بر بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی تاثیر گذاشته است. اوایل هفته بود که در نظرسنجی منتشر شده در مجله نیوزویک اعلام شد 26 درصد آمریکایی‌ها معتقدند اوباما مسلمان شده است. 39 درصد دیگر هم ابراز اطمینان کردند او به مدرسه‌ای اسلامی رفته است و این نتیجه تکرار این ادعاها در مدتی طولانی و به صورت مکرر است.

شگفت‌انگیز نیست اگر اوباما با دیدن عکس روی جلد نیویورک عرق بر پیشانی‌اش نقش ببندد. آیا رای‌دهندگان آمریکایی حقیقت پشت این کاریکاتور را درخواهند یافت؟ یا آنکه بر عکس، تردیدهای جدیدی در آنها به او و وفاداری‌اش به سرزمین پدری برانگیخته خواهد شد؟ اوباما از همین مورد اخیر می‌هراسد: «این (تصویر) با تلاشی که خواسته از طریق طنز دنبال کند، احتمالا به ارزیابی‌های اشتباه درباره من دامن زده است.»

«اسلام‌هراسی تمام عیار حاکم است»
این هراس بر مبنای حدسیات نیست. بر اساس نظرسنجی موسسه افکارسنجی پیو (Pew) حدود نیمی از آمریکایی‌ها هیچ‌گاه یک رییس جمهور مسلمان را بر نخواهند گزید.

دینا ابراهیم (Dina Ibrahim)، زن مسلمان و پرفسور روزنامه‌نگاری در سانفرانسیسکو معتقد است: «اسلام‌هراسی تمام عیار حاکم است. این حس در آمریکایی‌ها تقویت شده است که هر مسلمانی را به صورت اتوماتیک تروریست تلقی کنند.»

این را کادر جنگی جمهوری‌خواهان یعنی افرادی مثل راش لیمبا و آن کولتر هم می‌دانند. به همین خاطر است که کارشناسان متقاعد شده‌اند آنها حملات خود را در هفته‌های آینده همچنان تقویت خواهند کرد.

پائول بگالا (Paul Begala)، استراتژیست دموکرات‌ها و مشاور سابق بیل کلینتون، رییس جمهور پیشین آمریکا معتقد است: «مساله فقط بر سر یک هدف است. آنها همواره می‌خواهند تردیدهای جدیدی را در خصوص اوباما مطرح کنند، میهن‌پرستی‌اش را زیر سوال ببرند و در نهایت او را افراط‌گرایی خطرناک تصویر کنند.»

«تاثیر آشکار بر مردم»
شون هنیتی (Sean Hannity)، یکی دیگر از مجریان رادیویی محافظه‌کار این مساله را همین حالا هم علنی کرده است. او در برنامه رادیویی‌اش که روزانه حدود 15 میلیون نفر آن را گوش می‌دهند، خواستار «توقف اوبامای افراط‌گرا» با این شعار شده است: اوباما را متوقف کنید، افراط‌گرایان را از پا انداخته‌اید.

جان مک‌کین، نامزد ریاست جمهوری از جانب جمهوری‌خواهان تاکنون خود را از موضوع مسلمان خواندن اوباما دور نگه داشته است.

علاوه بر این او تصویر روی جلد «نیویورکر» را به صورت علنی «بی‌سلیقگی» خوانده و محکوم کرده است.

با این حال بگالا حدس می‌زند پشت این مانور چیزی نباشد، جز یک تاکتیک انتخاباتی.

وی می‌گوید: «مک‌کین نیازی به کثیف کردن دستانش ندارد. برای حملات شخصی به اوباما، او نهایتا از پیاده نظام خودش استفاده خواهد کرد.»

کد خبر 58217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز