سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما گزینه‌ای محبوب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، اما جایگاهش سست و لرزان است

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان نوشت، جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان در این انتخابات جبهه‌ای کثیف را راه انداخته که برتری رقیب خود را از بین می‌برد.

در آمریکا این روزها حرف و حدیث بسیاری در این باره شنیده می‌شود که چرا اوباما نتوانسته است برتری خود در برابر مک‌کین را به وضوح افزایش دهد. پاسخ ممکن است این باشد: مبارزه تبلیغاتی منفی گرچه نامحبوب است، اما کار خود را می‌کند.

استراتژیست‌ها دو طرف گمان می‌برند که مک‌کین موفق شده است رشد دموکرات‌ها را با یک سلسله حملات متوقف کند. یک تبلیغ تلویزیونی اوباما را در صف ستارگانی همچون بریتنی اسپیرز، خواننده پاپ و پاریس هیلتون، دختری خوشگذران قرار داد. این تبلیغات همچنین اوباما را در حالی تصویر می‌کند که ملاقات خود را با سربازان مجروح آمریکایی در آلمان لغو کرده، زیرا در بیمارستان امکان تصویربرداری و عکسبرداری وجود نداشته است.

مساله به اینجا می‌رسد که اوباما در موضوعات داغ در طرفی قرار گرفته که از نظر افکار عمومی اشتباه است. برای مثال، او مخالف این بود که تهدیدهای جدید نفتی پاسخی به بحران انرژی هستند، اما مک‌کین و بیشتر آمریکایی‌ها موافق این هستند. فشار به حدی بود که اوباما در این میان موضع خود را تغییر داد.

در بیشتر نظرسنجی‌ها پیش‌افتادگی دموکرات‌ها چنان اندک بود که می‌توان آن را جزو ضریب خطای آماری نظرسنجی‌ها تلقی کرد. به طور متوسط در نظرسنجی‌ها ملی، اوباما روز دوشنبه 2.7 درصد پیش بود و در ایالت‌های مهم این دو نامزد شانه‌به‌شانه هم قرار دارند. در سالی که در آن دموکرات‌ها آن را با مزیت توهم‌زدایی از عملکرد دولت جورج بوش آغاز کردند، وضع کنونی از نگاه جبهه اوباما مایوس‌کننده است. این وضع موجب شده که اوباما به زیر کشیده شود، زیرا پیشداوری‌های تبعیض‌نژاد می‌تواند منجر به آن شود که رای‌دهندگان در نظرسنجی‌ها موضع مثبتی در قبال او هنگام رای‌دهی داشته باشند.

زمان طولانی تا جشن گرفتن
مشاوران می‌گویند زمان طولانی باقی مانده تا اوباما بخواهد جشن بگیرد. دونا برازیل (Donna Brazile)، مفسر سی ان ان که در سال 2000 مدیریت جبهه ال گور را بر عهده داشت، هشدار داد هواداران اوباما نگران این حق خود هستند که حملات به نامزدشان موجب باج‌خواهی از رای‌دهندگان به وی شود.

اوباما دوشنبه هفته جاری 47 سالگی‌اش را در تور تبلیغاتی خود با موضوع تضمین انرژی جشن گرفت. جبهه جبهه وی تبلیغی تلویزیونی را آغاز کرده است که در آن مک‌کین به عنوان نماینده منافع کنسرسیوم‌های نفتی تصویر شده است. اوباما در این تور به ایالت‌های میشیگان، اوهایو و ایندیانا خواهد رفت که در آنها طبقات کارگری سهم مهمی را در انتخابات ایفا می‌کنند. در این سفر اوباما باید ثابت کند که چندان فرهیخته نیست. داگلاس شوئن (Douglas Schoen)، مشاور دموکرات‌ها گفت: «اوباما مشکلی با به صحنه آوردن جبهه‌اش ندارد. اما اینجا هاروارد نیست، اینجا قهوه‌خانه است.»

در همین حال نظرسنجی «واشنگتن پست» نشان می‌دهد که اوباما در میان کارگران کم‌درآمد به ویژه آمریکاییان سیاه‌پوست و آمریکای لاتین همچنان پیشتاز است. او در میان کارگران سفید پوست هم 10 درصد از مک‌کین پیش است. آنها در انتخابات مقدماتی به طور گسترده‌ای به هیلاری کلینتون رای داده بودند. اوباما در ژستی که حکایت از قایل بودن احترام برای کلینتون داشت، خواستار آن شد که در روز حزب دموکرات آرای هیات‌های نمایندگی میشیگان و فلوریدا که وی در آن پیروز شده بود هم شمرده و اعلام شوند. حزب دموکرات به دلیل نقض حقوق انتخاباتی در این ایالت‌ها آرای آن را به حساب نیاورد.

کد خبر 59875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز