دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: با تصمیم حزب دمکرات آمریکا درباره نتایج انتخابات مقدماتی ایالت های فلوریدا و میشیگان، تصویر نامزد نهایی این حزب تقریبا مشخص شده است.

رای کمیته مرکزی حزب دمکرات در تعداد هیات‌های نمایندگی هیلاری کلینتون و فاصله آن با هیات‌های باراک اوباما بسیار تعیین‌کننده بود. براساس تصمیم کمیته مرکزی، فقط نیمی از هیات‌های نمایندگی این دو ایالت محاسبه خواهند شد که این باز هم به زیان کلینتون است. او که در مبارزات درون حزبی از رقیب خود عقب است خواستار این بود که به همه هیات های نمایندگی اجازه رای دهی داده شود. این تصمیم تعداد هیات های نمایندگی او را افزایش می دهد اما نقش آنها به نصف کاهش می یابد. به این ترتیب اوباما همچنان پیشتاز این مبارزات است.

هر چه که نام اوباما به‌عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پررنگ‌تر می‌شود، شخصیت و نوع مبارزه انتخاباتی او برای رسانه‌ها و تحلیلگران جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. یکی از نکات قابل توجه این نامزد انتخاباتی آمریکا، نقش اینترنت به‌عنوان ابزار اصلی موفقیت او در این مبارزات نزدیک انتخاباتی است. این ابزار می‌تواند به‌طور کلی به سود دمکرات‌ها در این انتخابات تمام شود.

سال‌هاست که اینترنت به متن زندگی سیاسی آمریکایی‌ها آمده و نقشی مهم در همه ابعاد زندگی آنها یافته‌است. اما در تبلیغات انتخاباتی اوباما این نقش بسیار پراهمیت‌تر است، چرا که او با حداقل امکانات و منابع و بدون شهرت چندانی شروع به کار کرد. اینترنت معمولا توانایی بسیج هواداران و جمع‌آوری کمک‌های مالی به‌صورت آنلاین را فراهم می‌کند. اوباما از همان روزهای نخست مبارزات انتخاباتی‌اش از اینترنت بهره می‌برد و با استفاده از همین ابزار بر هیلاری تا حد زیادی غلبه یافت.

راهبرد اینترنتی اوباما از محورهای برنامه انتخاباتی او بود. وقتی اوباما شروع مبارزات انتخاباتی‌ را اعلام کرد، سایت اینترنتی او راه افتاده‌بود و فعالیت می‌کرد. همه امکانات این سایت مانند امکان دیدار با اوباما و کمک مالی از همان روز نخست کاملا فعال بود. بعضی می‌گویند که اوباما برای این کار درواقع از رقابت انتخاباتی سال 2004 درس گرفته‌بود.

 جان کری در آن رقابت، برای ادامه مبارزه وابستگی زیادی به کمک مالی از طریق اینترنت داشت و در این راه موفقیت به دست آورد. پیش‌بینی می‌شود که در رقابت انتخاباتی سال 2008 آمریکا، اوباما تنها با استفاده از اینترنت بیش از یک میلیارد دلار کمک مالی به دست آورد. این رقم 12 برابر رقمی است که کری جمع کرد. اوباما 2 میلیون فعال تبلیغاتی دارد که به‌صورت داوطلب برای او تبلیغات می‌کنند. بخش عمده کار آنها در اینترنت متمرکز است.

این فعالان خیلی قبل از شروع انتخابات در هر یک از ایالت‌ها، کار تبلیغاتی خود را شروع می‌کردند. به این ترتیب گروه‌های کوچک تبلیغاتی برای اوباما تشکیل شده‌بود که با کار محدود تاثیرات بزرگ می‌گذاشتند. کلینتون به‌دلیل محدودیت بودجه تبلیغاتی مجبور شده تا از بودجه شخصی و خانوادگی صرف کارهای تبلیغاتی کند. اما اوباما از این نظر وضعیت بسیار خوبی دارد.

 اوباما عضو سایت اجتماعی به نام facebook شده که بیشتر مورد استفاده و علاقه دانشجویان و جوانان آمریکایی قرار دارد. عضویت در این سایت برای برقراری رابطه آنلاین با مردم بسیار بهتر از جواب‌دادن به ایمیل مراجعه‌کنندگان عمل می‌کند.

بی‌بی‌سی- 22 می 2008

کد خبر 53916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز