چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: حزب دمکرات امریکا با اعلام باراک اوباما به عنوان نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به ریسکی خطرناک و در عین حال حساب شده دست زده است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم شارلوت راب با اشاره به اعلام باراک اوباما به عنوان نامزد نهایی حزب دمکرات امریکا در انتخابات اتی ریاست جمهوری این کشور نوشت: در حالیکه اوباما در استانه رقم زدن موفقیتی بی‌نظیر در تاریخ امریکا قرار دارد ، حزب دمکرات نیز به ریسکی خطرناک و در عین حال حساب شده دست زده است و قصد دارد امادگی مردم امریکا را برای انتخاب نخستین رئیس جمهور سیاه پوست در تاریخ این کشور محک بزند. [آشنایی با مسیر انتخابات 2008 ریاست جمهوری آمریکا]

به موجب این گزارش در کشوری که نژاد و رنگ پوست هنوز هم مسئله‌ای بسیار حساسیت‌برانگیز و تعیین کننده محسوب می‌شود، بسیاری از تحلیلگران سیاسی از پرداختن اشکار به این مسئله که ایا رنگ پوست اوباما در نهایت مانع از تحقق اهداف حزب دمکرات در تصاحب مجدد کاخ سفید خواهد شد یا خیر، اجتناب می‌کنند.

انتونی گرینوالد تحلیلگر سیاسی دانشگاه واشنگتن در این باره می‌گوید در هر صورت انتخابات مقدماتی در امریکا به روشنی نشان داد نژاد و رنگ پوست همچنان عاملی مهم و عمده در چشم انداز انتخاباتی در این کشور محسوب می‌شود. وی با استناد به مطالعات انتشار یافته از سوی مرکز تحقیقاتی پیو افزود هیلاری کلینتون رقیب اوباما در حزب دمکرات موفق شد اوباما را در شماری از انتخابات مقدماتی شکست دهد.
وی تاکید کرد این مسئله ثابت می‌کند که مسئله نژاد و رنگ پوست نه تنها هنوز هم در عرصه انتخابات ایالتی در امریکا عاملی قدرتمند و مهم بشمار می‌رود، بلکه تاثیر ان به طور نسبی به ترکیب نژادی ایالت‌های مختلف بستگی دارد.

اوباما در عین حال طی سخنانی که مستقیما با اشاره به مسئله رنگ پوست در امریکا ایراد کرد خاطر نشان ساخت: نژاد وی در انتخابات نقشی نخواهد داشت. غافل از اینکه در تاریخ سیاسی امریکا مسئله رنگ پوست لقبی مخصوص گرفته است و کارشناسان مسائل سیاسی از ان تحت عنوان "تاثیر برادلی"‌ نام می‌برند. برادلی نام شهردار سابق لس انجلس است که در انتخابات فرمانداری ایالت کالیفرنیا در سال 1982 با وجود پیش بودن از رقیب خود در نظرسنجی‌ها، در نهایت شکست خورد. در ان زمان بسیاری رای دهندگان در نظرسنجی‌ها گفته بودند با روی کار امدن یک فرماندار سیاه پوست در این ایالت مشکلی ندارند، ولی پس از شمارش ارا معلوم شد رای انها چیز دیگری بوده است.

کلی ریچاردز از موسسه نظرسنجی دانشگاه کوئینپیاک به این خبرگزاری گفت نژاد مسئله مهمی است اینکه در شرایط فعلی چقدر تاثیرگذار است خیلی معلوم نیست ولی قطعا بسیاری از اقشار کهنسال‌تر سفیدپوستان امریکا نمی‌توانند خود را راضی کنند که برای تصدی ریاست جمهوری به یک نامزد سیاه پوست رای دهند.

گرینوالد می‌گوید حتی اگر اوباما در بسیاری از ایالات مثل جورجیا، کارولینای جنوبی و می سی سی پی که بیشتر جمعیت ان سیاه پوست است؛ نتایج خوبی در انتخابات کسب کند ولی من فکر می‌کنم رنگ پوست اوباما بیشتر از انکه یک دارایی برای وی محسوب شود تنها یک اعتبار است.

تام شالر پژوهشگر علوم سیاسی از دانشگاه مریلند به این خبرگزاری گفت امریکایی‌هایی که نمی‌توانند خود را قانع کنند تا به یک سیاه پوست رای دهند، بیشتر از محافظه‌کاران هستند و بعید به نظر می‌رسد انها به یک رئیس جمهور دمکرات رای دهند.

وی بر این باور است هیچ نامزد دمکراتی نمی‌تواند در مقر سنتی جمهوریخواهان در ایالت‌های جنوبی این کشور همچون کنتاکی، ویرجینیای غربی یا تنسی به پیروزی برسد. وی می‌افزاید مسئله این است که ایا اوباما برای جبران این ارای از دست رفته می‌تواند ارای کافی از ایالات دیگر بدست اورد یا خیر بنابراین شاید بتوان اوباما را فردی قابل انتخاب توصیف کرد.

کد خبر 54037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز