دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

باراک اوباما: درخواست نوری مالکی نخست وزیر عراق برای تعیین جدول زمانی خروج از عراق فرصتی بزرگ محسوب می‌شود.

ما باید از این فرصت بیشترین استفاده را برای آغاز مرحله عقب نشینی سربازان خود از عراق ببریم. من بارها از این اقدام دفاع کرده‌ام و احساس می‌کنم برای پیروزی بلندمدت در عراق و تامین منافع ملی آمریکا این اقدام لازم باشد.

اختلاف‌نظرها در مورد جنگ عراق بسیار عمیق است. برخلاف سناتور مک کین من از قبل از آغاز جنگ عراق با آن مخالف بودم و به محض تصدی کرسی ریاست‌جمهوری هم آن را تمام خواهم کرد.

من در آن برهه براین باوربودم که اشتباه بسیار بزرگی است که به جای پرداختن به مشکل بزرگ القاعده و طالبان، به کشوری حمله کنیم که خطری بالقوه برای مانبود و از سویی دخالتی هم در ماجرای حملات تروریستی یازدهم سپتامبر نداشت.

از آن زمان تاکنون بیش از 4 هزار سرباز آمریکا در عراق کشته شده‌اند و بیش از یک تریلیون دلار خرج شده است. همه عملیات نظامی ما از افغانستان و القاعده تا... بیش از حد طول کشیده است.

از18 ماه پیش که پرزیدنت بوش آغاز دور جدیدی از راهبرد ایالات متحده در عراق را اعلام کرد، سربازان ما با جانفشانی توانستند از حجم خشونت‌های عراق بکاهند.

تاکتیک‌های جدید سبب دفاع از مردم عراق شد و بسیاری از قبایل سنی عراق هم نیروهای القاعده را از میان خود طرد کردند، اما اینک آن راهبرد تاثیر خود را از دست داده است.

همه دلایلی که سبب مخالفت من با جنگ عراق شد همچنان به قوت خود باقی‌اند. آسیب‌های ارتش ما بیشتر شده است، اوضاع افغانستان هر روز بدتر از قبل می‌شود و ما نزدیک به 200 میلیارد دلار بیش از بودجه اولیه خود به عراق اختصاص داده‌ایم.

رهبران عراق در جذب سرمایه‌گذاری در بخش نفت برای بازسازی کشور خودشان ناموفق بوده‌اند و حتی به اهداف سیاسی که پیش ازجمله برای آن برنامه ریزی شده بود هم نرسیدند.

اینک خبر خوب برای ما این است که رهبران عراق خواهان برعهده گرفتن مسئوولیت کشور خود از طریق گفت‌وگوها و تعیین جدول زمانی برای خروج سربازان عراقی از آمریکا هستند.

ژنرال جیمزدوبیک، افسر آمریکایی مسئوول آموزش نیروهای امنیتی عراق پیش‌بینی کرده است که ارتش عراق آماده دردست گرفتن امور امنیتی این کشور در سال 2009 میلادی است.

تنها با خارج کردن سربازان ما از عراق است که می‌توانیم به عراقی‌ها برای دستیابی به قدرت سیاسی فشار آورده و به آنها برای دردست گرفتن امنیت و انتقال امور کمک کنیم.

سناتور مک کین و دولت پرزیدنت بوش در شرایط فعلی به جای تشویق عراقی‌ها برای دردست گرفتن کنترل امور کشور خود- با وجود وعده قبلی برای احترام به حاکمیت عراق- از این امر سرباز می‌زنند.

آنها تعیین هرگونه جدول زمانی برای خروج از عراق را به مفهوم تسلیم می‌دانند اگرچه تلقی من این است که ما تنها حاکمیت عراق را به عراقی‌ها تحویل خواهیم داد.

راهبرد آنها گامی برای پیروزی و موفقیت نیست. راهبرد ماندن در عراق با خواست مردم عراق، مردم آمریکا و منافع ملی ایالات متحده در تضاد است. این دلیلی است که در اولین روز ریاست‌جمهوری خود عملیات جدیدی را آغاز خواهم کرد و آن هم چیزی جز پایان دادن به این جنگ نخواهد بود.

بارها گفته‌ام که اگرچه در ورود به عراق بی‌دقتی کردیم اما برای خروج از آن باید با دقت عمل کنیم. ما می‌توانیم سربازان خود را آرام‌آرام و گام‌به‌گام طی 16 ماه از عراق خارج کنیم. این زمان هم تابستان 2010 میلادی خواهد بود، یعنی 2سال دیگر در چنین روزهایی و به عبارتی 7سال پس از آغاز جنگ.

پس از خارج کردن سربازان از عراق، سربازان باقی مانده عملیات‌های محدودی را انجام خواهند داد که عبارتند از: تعقیب بقایای القاعده در بین‌النهرین، حفاظت از سرویس‌دهندگان آمریکایی حاضر در عراق. این نیروها تا زمانی که روند سیاسی عراق کامل نشده به آموزش نیروهای امنیتی این کشور ادامه خواهند داد تا ما عقب نشینی بی‌محابایی انجام نداده باشیم.

برای انجام این راهبرد ما به‌طور اجتناب‌ناپذیری نیاز به تطابق تاکتیک‌ها براساس نیازهایمان داریم. بارها گفته‌ام که من با فرماندهان نظامی حاضر در عراق و دولتمردان این کشور برای خروج سربازان آمریکایی مشورت خواهم کرد تا مطمئن شوم که با امنیت انجام شده و منافع ماهم تامین می‌شود. ما سربازان خود را ابتدا از مناطق آرام و سپس از مناطق دیگر خارج خواهیم کرد.

ما بعد اقدام به پیگیری دیپلماسی تهاجمی بر ضد‌ هر کشوری که ثبات عراق را تهدید کند، خواهیم کرد. همچنین 2میلیارد دلار را برای تلاش‌های بین‌المللی جدید برای حمایت از آوارگان عراقی اختصاص خواهیم داد.

پایان دادن به جنگ برای رویارویی با اهداف راهبردی کلان‌تر ما لازم است. این اهداف کلان در افغانستان و پاکستان هستند که طالبان، شورشیان و القاعده آنجا را بهشت خود کرده‌اند. عراق هیچ گاه نقطه مرکزی ما در جنگ با تروریسم نبوده و نیست.

همانگونه که اخیرا مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش گفته است ما تا زمانی که درگیر جنگ عراق هستیم منابع لازم برای پایان دادن به ماموریت خود در افغانستان را در اختیار نخواهیم داشت.

اگر رئیس‌جمهور شوم راهبرد جدیدی را دنبال خواهم کرد و حداقل 2 لشگر را برای حمایت از تلاش‌های انجام شده در افغانستان اختصاص خواهم داد. برای موفقیت در افغانستان ما به سربازان بیشتر، هلی‌کوپترهای بیشتر، منابع اطلاعاتی بهتر و کمک‌های غیرنظامی بیشتری نیازمند هستیم.

من اجازه نخواهم داد که نیروی نظامی، منابع و سیاست خارجی ما در گروی ایجاد پایگاه‌های نظامی دائم در عراق باشد.

در رقابت‌های ریاست‌جمهوری، اختلافاتی واقعی درباره عراق وجود دارد که باید در آن مورد آنها بحث کنیم. برخلاف نظر سناتور مک کین من صراحتا می‌گویم ما در عراق به‌دنبال حضوری دائمی، همانند آنچه در پایگاه‌های دائمی آمریکا در کره‌جنوبی شاهد آن هستیم، نیستیم.

ما سربازان خود را از عراق خارج خواهیم کرد و بر چالش‌های امنیتی بزرگتری که با آنها روبه‌رو هستیم متمرکز خواهیم شد.

بزرگترین اشتباه راهبردی در تاریخ جدید سیاست خارجی آمریکا تاکنون مانع از انجام بحث‌های جدی درباره واگذاری امور به عراقی‌ها شده است. هم‌اکنون وقت کار نیست؛ زمان پایان دادن به جنگ عراق است.

ترجمه: احسان تقدسی
منبع: نیویورک تایمز-۱۴جولای

کد خبر 58066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز