شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری امارات - لیدا هادی: اطلاعاتی که ایالات متحده آمریکا ضمن گزارش سالانه مبارزه با تروریسم جهانی برای سال 2007 ارائه داد

مانند پازل سرگرم کننده‌ای است که اگر تمامی قطعات آن در کنار هم قرار بگیرند نتایج درخشانی به دست می‌آید.

این گزارش که برای نخستین بار در واپسین روز ماه میلادی گذشته در وب سایت رسمی سازمان اطلاعاتی آمریکا قرار گرفت گواه این واقعیت است که القاعده دوباره جان گرفته است، حتی قوی تر از همیشه! در  این میان هر چند پرزیدنت بوش طی چند سال گذشته همواره ادعای موفقیت برنامه جنگ با تروریسم را داشته سازمان اطلاعاتی آمریکا از افزایش خشونت و حملات تروریستی در جای جای دنیا طی یک سال گذشته خبر می دهد. این گزارش به خوبی عملکرد آمریکایی‌ها در یک سال گذشته و نقش آنها در تمامی حملات تروریستی را بیان می‌کند.

گزارش سالانه مبارزه با تروریسم آمریکا با موضوع پاکستان آغاز می‌شود. طی یک سال گذشته میزان حملات القاعده در این کشور با افزایش قابل توجهی  از 375 مورد حمله به 877 مورد رسیده است.صرف نظر از این موضوع  افزایش 300 درصدی قربانیان کشتار آنهادر پاکستان هم به هیچ طریقی نمی تواند توجیهی مناسب برای موفقیت آمریکایی ها در فرونشاندن القاعده باشد. در افغانستان هم که آمریکا پس از واقع 11 سپتامبر ادعای آزادسازی آن را داشته 16 درصد افزایش حمله های تروریستی نسبت به یک سال گذشته فقط نشانی از ادعای واهی آمریکایی‌ها است.
 
دراین میان فقط پاکستان و افغانستان نیستند که در زیر آماج حمله های گروه القاعده قرار گرفته اند. کشورهای شمال آفریقا مانند الجزایر هم چندان از بلای القاعده مصون نبوده اند.

نکته این جاست که چه طور آمریکایی‌ها حضور خود در عراق را در 5 سال گذشته درخشان ارزیابی می‌کنند اما طبق این گزارش 60 درصد قربانیان حمله‌های تروریستی در یک سال گذشته صرفا در عراق صورت گرفته است؟ جالب این که تا پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق اصلا صحبتی از این جنایات در عراق نبود.
از دید شخص سوم فقط می‌توان این طور گفت که حمله آمریکا به عراق بزرگ ترین – اگر تنهاترین نباشد- عامل اغتشاش در عراق است. جهانیان هیچ گاه نخستین روز ماه می سال 2003 را از یاد نمی‌برند.

 زمانی که جرج بوش در عرشه ناو هواپیمابر غول پیکر آبراهام لینکلن از پایان مامورت بزرگ آمریکا در عراق یاد کرد و خطاب به همه گفت: «ماموریت تمام شد! » همان زمان بود که نیویورک تایمز در گزارش ویژه خود نوشت تا چند ماه آینده حداقل نیمی از نیروهای آمریکایی از کشور خارج می شوند. این ادعای واهی نه تنها هیچگاه محقق نشد بلکه حتی جنگ 5 سال طول کشید و 20 هزار نفر هم به شمار سربازان آمریکایی اضافه شد.

نکته قابل توجه دیگر این گزارش ادعاهای دوباره آمریکا مبنی بر حمایت ایران از نیروهای تروریسم جهانی است. آمریکا که در این سالها به جای اثبات ادعای خود صرفا راه تهدید به جنگ و حمله نظامی به ایران را در پیش گرفته است آیا هنوز به این درک نرسیده  که حتی در صورت واقعیت همه ادعاهای آنها حمله به کشوری در قلب خاورمیانه ممکن است شرایط منطقه را به باتلاق نابودی آمریکایی ها تبدیل کند؟

شاید بهتر بود آمریکا به جای تکرار دوباره تمامی ادعاهای خود در قبال ایران به شفاف سازی فعالیت های اخیر گروه القاعده می پرداخت چرا که در گزارش سالانه آمریکا هنوز چرا های بسیاری  در  قدرت گیری دوباره القاعده بی جواب مانده است. ترور نافرجام حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان در روزهای گذشته به رغم ادعای گروه القاعده از سوی آمریکایی ها به فردی از کشور سومالی نسبت داده شد که ممکن است مهره ای کلیدی در القاعده باشد.

آمریکا به جای این که بخواهد درباره این موضوع توضیح دهد که القاعده چه طور توانسته است به لایه‌های زیرین سیستم دفاعی افغانستان نفوذ کند این گونه وانمود می‌کند که سومالی دراین میان نقش داشته است.

 اگر افغانستان بزرگ ترین مکان استقرار نیروهای القاعده است پس چه طور آمریکا القاعده را در سومالی، عراق و سایر کشورهای جهان جست و جو می‌کند؟ اگر القاعده در سرتاسر دنیا دارای چنین نظام قدرتمندی است پس لزوما تمامی آنچه که بوش و سایر مقامات آمریکایی تا به حال طی این همه سال با عنوان مبارزه با تروریسم یاد کرده اند بازی کوچکی برای آنها و فریبی بزرگ برای جهانیان  بوده است.

 هفته نامه الجزیره

کد خبر 52098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز